• Detnärmarsig

Allergiskt spädbarn?

Hejsan
    Min lilla pojke på snart 12 veckor är konstant snorig och lite täppt i näsan. Det har han varit sen ca 4 veckors ålder. Han hostar också lite då och då. Värst är det på morgontimmarna. Vi använder koksaltlösning som funkar ganska bra.

Nu till min fråga, kan han vara allergisk mot vår lilla hund? Jag har läst att spädbarn inte blir allergiska och att de utvecklar det senare, men vad är då denna "förkylning"?

Jag vill inte överdramatisera det, för med koksaltlösning blir det oftast mycket bättre och han har aldrig haft problem med andningen. Som sagt, bara lite snorig och smått täppt.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Allergiskt spädbarn?
  • Mabaja

Det kan vara så enkelt att han har trånga näsgångar. Alla mina tre har varit "förkylda" som spädisar... Men gått över när de blivit lite större.

• Detnärmarsig

Ok tack. Men varför har han stora kråkor och ibland snor i näsan? Känns bara som att det borde komma om man är förkyld eller allergisk. Eller...?

Mabaja skrev 2014-01-29 11:01:35 följande:
    Det kan vara så enkelt att han har trånga näsgångar. Alla mina tre har varit "förkylda" som spädisar... Men gått över när de blivit lite större.

• Nyfikna72

Alla barn är olika och anpassar sig olika, det är klart man kan reagera på hunden eller vad som helst men så länge det inte blir otroligt påverkat så är det bara låta naturen ha sin gång. Är temperaturen normal finns det absolut ingen anledning till oro.

• liol1973

Täppt näsa kan också vara ett symptom på andra allergier ex. mjölkprotein. Det behöver inte vara ngt förstås, men var uppmärksam om det är bättre eller sämre ibland, och försök då se om det finns ngt samband med ngt du äter.

Svar på tråden Allergiskt spädbarn?