• ugglan

    Hur kan jag hitta fakta om "vårt" gamla hus och de som bott här?

    Hoppas det är ok att jag skriver under släktforskningsforumet.. 
    Jag har länge tänkt att det vore intressant att släktforska.. men det blir nångång när jag har mer tid att avsätta för jag vet att jag kommer att vilja göra det mycket grundligt.
    Nu är det vårt historia jag vill veta mer om. 
    Vi hyr ett gammalt hus av staten. Det tillhör gripsholms kungsgård och jag vet att det finns en historia på denna plats som sträcker sig mkt långt tillbaka i tiden. Bl a finns på en kulle ovanför gården en kyrkoruin som grundats på ett kloster från 1100-talet.
    Har varit i kontakt med statens fastighetsverk men dom har (konstigt nog) inget årtal på när "vårt" hus byggdes och vilka som disponerat gården genom historien.. 
    Nu alltså min fråga till er..

    Vart kan man hitta sådana uppgifter? Måste man till bibliotek, hembygdsförening eller kyrkoförvaltning e dyl för att leta eller finns sådant här sökbart på internet numera?




  • Svar på tråden Hur kan jag hitta fakta om "vårt" gamla hus och de som bott här?
  • Fontana

    Du kan ju börja med att göra en "släktforskning" på själva fastigheten, alltså inte leta efter hur utvalda personer flyttar utan följa vilka som har bott i huset.

    Fastigheten har ju en fastighetsbeteckning (Gripsholm 13:43 eller något i den stilen). Du måste också veta vilken församling huset låg i 1991 (det har skett mycket sammanslagningar inom kyrkan de senaste åren).

    Församlingarna inom Svenska kyrkan hade hand om folkbokföringen fram till 1991-06-30. Nu är det bara att leta upp kyrkoböckerna för "din" församling, gå in under rätt fastighet och så kan ni se i första hand vilka som bodde i huset 1991. Sedan kan man leta sig bakåt, i bästa fall till 1600-talet.

    Alla kyrkoarkiv är numera inlämnade till Landsarkivet i respektive region, man kan skriva dit (enklast tror jag genom www.riksarkivet.se) eller också själv söka via nätet hos t.ex. Genline.se (Andra får hjälpa dig med exakta adresser hur man söker på nätet.)

    Bibliotek och Hembygdsföreningar tycker jag låter som en bra idé, kanske har de mer intressanta uppgifter. Kanske har det lokala biblioteket en "hembygdsavdelning" till och med. Får man tag i någon person intresserad i hembygdsforskning så brukar de besitta en enorm kunskap.

    Ja, lite att börja med kanske.

    Lycka till!

  • SVejsan

    Kan ju vara intressant att titta på historiska kartor hos Lantmäteriet (finns även information om avstyckningar) eller söka via Fornsök...(Riksantikvarieämbetet) Har du en androidtelefon så kan  du ladda ner app:en kringla som är kopplade mot olika institutioners databaser. 
    Går man in via Riksantikvarieämbetets hemsida så finns åtskilliga register att söka på...

  • KarstenTorebjer92

    kolla på landsmätararkivet? dom brukar väl ha listor på alla som bott nånstans.
    alternativt prata med kommunen. jag vet att min kommun (varberg kommun) har långa listor på vilka som bor i kommunen så kanske skulle man kolla vem som bodde innan. annars om du inte känne att de hjälper måste jag hänvisa till mindre konventionella metoder som flera skulle säga är tramsiga och nonsens aktiga men missta inte detta för något hokus pokus, utan ge en chans av din tid och tänk på det iallafall.


    jag skulle med min erfarenhet av paranormal aktivitet och spiritism säga att det bästa vore om du kallar in ett team som kollar av med seanser och mätning av olika data tex luftfuktighet Infra-strålning avscanning av mijön osv. Möjligen kan spöklika energier registreras. Förhoppningsvis kan man där efter kanske etablera en seans connection med de döda husägarna men det kan visa sig vara en ganska dyr och invecklad och ibland farlig procedur men med rätt expertis och kompetens ska det inte behöva bli så blodigt

    jag önsakr dig evigt ljus och lycka iallafall på din jakt mot en spirituell connection med dom osaliga energier som spökar och terroriserar hushållet Rynkar på näsan

Svar på tråden Hur kan jag hitta fakta om "vårt" gamla hus och de som bott här?