Inlägg från: Fontana |Visa alla inlägg
  • Fontana

Hur kan jag hitta fakta om "vårt" gamla hus och de som bott här?

Du kan ju börja med att göra en "släktforskning" på själva fastigheten, alltså inte leta efter hur utvalda personer flyttar utan följa vilka som har bott i huset.

Fastigheten har ju en fastighetsbeteckning (Gripsholm 13:43 eller något i den stilen). Du måste också veta vilken församling huset låg i 1991 (det har skett mycket sammanslagningar inom kyrkan de senaste åren).

Församlingarna inom Svenska kyrkan hade hand om folkbokföringen fram till 1991-06-30. Nu är det bara att leta upp kyrkoböckerna för "din" församling, gå in under rätt fastighet och så kan ni se i första hand vilka som bodde i huset 1991. Sedan kan man leta sig bakåt, i bästa fall till 1600-talet.

Alla kyrkoarkiv är numera inlämnade till Landsarkivet i respektive region, man kan skriva dit (enklast tror jag genom www.riksarkivet.se) eller också själv söka via nätet hos t.ex. Genline.se (Andra får hjälpa dig med exakta adresser hur man söker på nätet.)

Bibliotek och Hembygdsföreningar tycker jag låter som en bra idé, kanske har de mer intressanta uppgifter. Kanske har det lokala biblioteket en "hembygdsavdelning" till och med. Får man tag i någon person intresserad i hembygdsforskning så brukar de besitta en enorm kunskap.

Ja, lite att börja med kanske.

Lycka till!

Svar på tråden Hur kan jag hitta fakta om "vårt" gamla hus och de som bott här?