Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

lexbase

Men det kan finnas barn och anhöriga som blir drabbade. Såg i tidningen om en kvinna vars barn inte vet om sin pappas bakgrund (finns säkert någon anledning till det) och det kan skvallras bakom ryggen.
    Det är tydligen bara tingsrättsdomar som visas, så är de friade i hovrätten så framkommer det inte.

• sextiotalist
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 13:19:43 följande:
    Jag tycker det är bra. Det finns dock redan likadana tjänster (så det är eg ingen nyhet). Men denna gör det enklare att söka.

Jag tycker att det bör vara en rutin när ex kommuner ska tillsätta en tjänst inom vård, skola eller omsorg att kolla upp personerna innan för att se om det finns några domar som kan vara direkt olämpliga att ha i bagaget som sökande till den tjänsten.

(ex pedofildom hos sökande till förskolepersonal).

Men för att inte skapa onödigt mycket spekulation kring folk tycker jag att de inte behöver ta med lindrigare brott som ex fortkörning. En prick säjer inte mer än en prick om man inte betalar.

Jag har nyttjat även betaltjänsten för att kolla upp en nära men försvunnen släkting.
    Det är rutin, det krävs utdrag ur belastningsregistret, där kommer detta med. Belastningsregistret är mer sant än det som finns i Lexbase, dessutom täcker belastningsregistret en betydligt längre tid.
  • sextiotalist
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 13:29:04 följande:
    Hm sant det bör eg gå längre bak än 5 år. Men den info som finns är grundlig. I vart fall när jag köpte och fick totalt utdrag med alla bilagor och papper som rörde brottet.

Sen så ser jag även fördelar med att kunna kolla upp killar som man har träffat. Om de ex har historik av att ha misshandlat sin förra tjej.. eller drogproblem.
    Det har du kunnat tidigare också, personnummer och sedan ringa runt till samtliga tingsrätter i Sverige. Jag har en ingift släkting som har varit, som ung, i klammeri med rättvisan, varlör ska det följa efter honom hela hans liv?
  • sextiotalist
    Anonym (lexbase) skrev 2014-01-29 13:46:58 följande:
    kommer alla de som har betalat för att snoka på grannarna få sina uppgifter uppslängda på internet nu?Man kan ju alltid hoppas.....

Rätt ska vara rätt, självklart ska även Lexbase redovisa vilka som köpt tjänsterna, med en röd prick och redovisas exakt på samma sätt som de andra som finns i databasen.
  • sextiotalist
    nanneN skrev 2014-01-29 14:06:01 följande:
    Varför är det självklart?
    Dom som finns i Lexbase databas finns i offentliga handlingar,  som enligt offentlighetsprincipen är tillgänglig för allmänheten. Detta är en av grundlagarna i Sverige.
    Det finns ingenting i vare sig grundlagen eller någon annan lag som säger att dom som köper tjänster av Lexbase måste redovisas.

Vad man rent moraliskt tycker om Lexbase är en sak, men faktum är att dom enligt lagen inte gör någonting fel.  Dom har utgivningsbevis och den information dom tillhandahåller är offentliga handlingar.

Vill du ha en karta över alla som köpt tjänster av Lexbase så är du givetvis fri att skapa en sådan, förutsatt att du kan få Lexbase att tillhandahålla dig den informationen.
    Du har dock ingen som helst rätt att kräva att Lexbase ska tillhandahålla den informationen, eftersom den inte på något sätt är någon offentlig handling.
    Jag skulle nog säga så här, om du vill anonymt ta ut dessa uppgifter, så får du gå den gamla hederliga vägen, dvs vända dig till tingsrätten. Men söker du på det här sättet så bör det nog synas.
    Personligen tycker jag att detta ska behandlas på exakt samma sätt som vid UC, dvs den här typen av uppgifter ska aldrig kunna hämtas anonymt för den som det frågas på.
  • sextiotalist
    nanneN skrev 2014-01-29 14:25:11 följande:
    Jag tror stenhårt på personligt ansvar. Har man begått ett brott, så får man ta konsekvenserna.

Har man tagit sitt straff så är man välkommen ut i samhället igen, detta tycker jag är självklart och har väl mig veterligen aldrig argumenterat för något annat heller.
    Men jag förstår fortfarande inte problematiken med att det framgår att man är dömd för ett brott och har stått till svars för det.

Och vem har sagt att det inte påverkar någons framtid? Dom flesta som är dömda för något idag kan säkerligen intyga att det mycket väl kan påverka deras framtid, men jag kan inte se hur Lexbase påverkar detta. Dom flesta arbetsgivare idag begär redan utdrag ur belastningsregistret innan dom anställer någon, så Lexbase vara eller icke vara på verkar knappast detta på något vis.

Jag kan bara inte förstå varför det blivit sådant liv om just Lexbase.
    Exakt samma tjänst har tillhandahållits av flera andra aktörer i flera år, och allt dom gör är att förmedla redan offentlig information. Vad är problemet med just Lexbase?
    Arbetsgivare är nog det minsta problemet, jag ser ett större problem med ryktesspridning, förtal och annat som kan ske när folk får uppgifter som de inte kan hantera.
    Att läsa ett domslut och ett domstolsprotokoll är inte lätt för vem som helst, språket kan vara högtravande och missvisande för en som inte förstår det.
  • sextiotalist
    nanneN skrev 2014-01-29 14:53:58 följande:
    I sådana fall anser jag det vara ett betydligt större problem att folk inte förstår vad dom läser och ändå grundar sin uppfattning på det.
    Det är ju det som är problemet, uppgifterna är som många skriver, offentliga redan, men nu är det en tillgänglighet som gör att folk som inte kan hantera uppgifterna får ett "smörgåsbord" av skvallermaterial och missförstånd
  • sextiotalist
    ulfsas skrev 2014-01-30 07:17:23 följande:
    Tycker att det inte är något att hänga upp sig på. Har man rent mjöl i påsen så har man. Tycker att det mest är de som inte vill bli avslöjade som ondgör sig. Uppgifterna är ju offentliga. Här har man bara gjort dem lättare och överskådligare att komma åt.
    Tur att jag hann kolla alla jag ville innan sajten stängde ner. Inga träffar på bekanta (poliser, jurister och advokater mm så det var ju tur) 
    Kartfunktionen var intressant. Vissa områden var helt röda av prickar. Samma områden man skulle gissa på...

Jag finns inte med, har aldrig varit i kontakt med rättvisan på det sättet, men jag tycker ändå illa om det. När vi ar pratat om denna sida på arbetet, är det samma åsikt, ingen tycker den är bra och att det är väldigt illa att den här tjänsten har (för nu är ju sidan nedstängd) funnits så lätttillgänglig
  • sextiotalist
    Anonym (Wroooom!) skrev 2014-01-30 08:28:41 följande:
    Varför väljer man att gå så långt som till rätten med en fortkörning som enbart ger böter? Är väl bara att ta boten som en man och betala?
    Det kan finnas flera skäl, otydlig skyltning, icke gällande skyltning, man anser att man inte kört för fort och självklart de som är rättshaverister

• sextiotalist
    Anonym (Wroooom!) skrev 2014-01-30 08:28:41 följande:
    Varför väljer man att gå så långt som till rätten med en fortkörning som enbart ger böter? Är väl bara att ta boten som en man och betala?
    Och faktiskt, det har hänt att folk blivit friade just för att man inte följt det lagar som gäller när man ska bestämma en hastighet på en sträcka
  • sextiotalist
    ulfsas skrev 2014-01-30 13:43:51 följande:
    Det är ju offentliga uppgifter som man lägger ut. Då får ju myndigheten se till att det är rätta uppgifter som de har. Tror inte sajten kan ändra själva i sådana uppgifter.
    Så nu ska tingsrätterna ta fram samtliga sina domslut, kontrollera samtliga adressuppgifter, rätta upp dom, återkoppla tingdrättsdomarna  till en hovrättsdom .....
    Allt detta för att det skapats en sight för nyfikna
  • sextiotalist
    ulfsas skrev 2014-01-30 14:14:58 följande:
    Om jag säger at jag har behov för sajten. Har jag då ett behov eller inte enl dig. Bestämmer du vad mitt behov är?

Man kan ju vilja kolla upp hantverkare exempelvis. Hade jag haft Lexbase för ca 10 år sedan så hade jag inte anlitat en firma som lurade oss på mycket pengar.
    Du kunde kontrollera firman redan då, fast du hade fått göra lite mer för att få infornationen 
  • sextiotalist
    sstv skrev 2014-01-30 14:18:57 följande:
    En tillförlitlig databas över folk som kommer begå brott vore betydligt mer användbart. 
    Kallas även för spåkula
  • sextiotalist
    sstv skrev 2014-01-30 14:22:21 följande:
    Nja, det skulle ju vara en tillförlitlig databas. Har sett det i ett par filmer så tekniken kan inte vara så långt borta. 
    Självklart, ungefär lika troligt som hur man förflyttar sig med transportör i Stat Trek-filmerna Flört
Svar på tråden lexbase