Inlägg från: Anonym (lexbase) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • Anonym (lexbase)

Att dyka upp på den här  siten som dömd till ett fängelsestraff,skulle jag kunna tycka var ok.Men nu blandas ju dömda med friade.Fängelsestraff med bötesbrott och straffföreläggande.Om vittnen och målsägande finns markerade
    är det ju ännu mer kränkande.

• Anonym (lexbase)
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 13:29:04 följande:
    Hm sant det bör eg gå längre bak än 5 år. Men den info som finns är grundlig. I vart fall när jag köpte och fick totalt utdrag med alla bilagor och papper som rörde brottet.

Sen så ser jag även fördelar med att kunna kolla upp killar som man har träffat. Om de ex har historik av att ha misshandlat sin förra tjej.. eller drogproblem.
    Får man med fup?
  • Anonym (lexbase)
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-29 13:32:13 följande:
    Och nu kommer det: Lexbase är hackat och uppgifter läcker ut på nätet. Fint. Bara det som fattades.

Stäng ner sajten - nu.
    vart läser du det?
  • Anonym (lexbase)
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-29 13:32:13 följande:
    Och nu kommer det: Lexbase är hackat och uppgifter läcker ut på nätet. Fint. Bara det som fattades.

Stäng ner sajten - nu.
    kommer alla de som har betalat för att snoka på grannarna få sina uppgifter uppslängda på internet nu?Man kan ju alltid hoppas.....

• Anonym (lexbase)
    sextiotalist skrev 2014-01-29 13:49:48 följande:

Rätt ska vara rätt, självklart ska även Lexbase redovisa vilka som köpt tjänsterna, med en röd prick och redovisas exakt på samma sätt som de andra som finns i databasen.
    precis som att det skickas ut en kopia vid en kreditupplysning.Som du f.ö inte får göra om du inte har speciella skäl till det.
  • Anonym (lexbase)
    SvenGlen skrev 2014-01-29 13:55:35 följande:
    Nja, enligt DI så gäller bara utgivningsbeviset i relevanta sammanhang, så i vissa fall trumfar PUL. DI kan alltså göra nedslag på sådana verksamheter som dom inte anser vara förenliga med det PUL, trots att ett utgivningsbevis finns.

Se där ja! Han fegade alltså ur så tidigt? Jag tvivlar på att det har med påstådda mordhot att göra och tror nog mer på att det handlade om att advokatsamfundet började skramla. Att han gick in i detta med nobla avsikter verkar ändå inte speciellt troligt när man läser företagets affärsplan.
    anne ramberg har väl ifrågasatt rätt starkt vad han håller på med.
  • Anonym (lexbase)
    nanneN skrev 2014-01-29 14:06:01 följande:
    Varför är det självklart?
    Dom som finns i Lexbase databas finns i offentliga handlingar,  som enligt offentlighetsprincipen är tillgänglig för allmänheten. Detta är en av grundlagarna i Sverige.
    Det finns ingenting i vare sig grundlagen eller någon annan lag som säger att dom som köper tjänster av Lexbase måste redovisas.

Vad man rent moraliskt tycker om Lexbase är en sak, men faktum är att dom enligt lagen inte gör någonting fel.  Dom har utgivningsbevis och den information dom tillhandahåller är offentliga handlingar.

Vill du ha en karta över alla som köpt tjänster av Lexbase så är du givetvis fri att skapa en sådan, förutsatt att du kan få Lexbase att tillhandahålla dig den informationen.
    Du har dock ingen som helst rätt att kräva att Lexbase ska tillhandahålla den informationen, eftersom den inte på något sätt är någon offentlig handling.
    som jag har fattat det så har de liknande siter som lexbase själva tillskriver sig likna ett annat upplägg.Den stora skillnaden är att de som har konto på dessa siter kan uppvisa att de jobbar med journalistik.Och därför har ett intresse av dessa uppgifter i sitt jobb.Dessutom kan uppgifter då inte missbrukas på samma sätt som det blir när kreti och pleti börjar googla.
  • Anonym (lexbase)
    nanneN skrev 2014-01-29 14:25:11 följande:
    Jag tror stenhårt på personligt ansvar. Har man begått ett brott, så får man ta konsekvenserna.

Har man tagit sitt straff så är man välkommen ut i samhället igen, detta tycker jag är självklart och har väl mig veterligen aldrig argumenterat för något annat heller.
    Men jag förstår fortfarande inte problematiken med att det framgår att man är dömd för ett brott och har stått till svars för det.

Och vem har sagt att det inte påverkar någons framtid? Dom flesta som är dömda för något idag kan säkerligen intyga att det mycket väl kan påverka deras framtid, men jag kan inte se hur Lexbase påverkar detta. Dom flesta arbetsgivare idag begär redan utdrag ur belastningsregistret innan dom anställer någon, så Lexbase vara eller icke vara på verkar knappast detta på något vis.

Jag kan bara inte förstå varför det blivit sådant liv om just Lexbase.
    Exakt samma tjänst har tillhandahållits av flera andra aktörer i flera år, och allt dom gör är att förmedla redan offentlig information. Vad är problemet med just Lexbase?
    men vadå välkommen ut i samhället,De mesta är ju bötesbrott problemet är att du får samma markering för en fortkörning som jackie arklöv och göran lindberg har för sina bravader

• Anonym (lexbase)
    Anonym (bra!) skrev 2014-01-29 18:50:16 följande:
    Har aldrig riktigt förstått mig på det uttrycket men visst, skratta på väg till banken låter kul:)
    Har man aldrig hört det uttrycket kanske det är dags att logga ur ifrån lexbase. Och intressera sig för att läsa in sin gymnasiekompetens ist.
Svar på tråden lexbase