• mr me

lexbase

Apropå Lexbase vet jag att människor finns med som bara genomgått en skilsmässa och därför har ett beslut i domstol på skilsmässan.

Det är inte personer som begått brott eller ens misstänkts för brott, allt de har gjort är att skilja sig.

De kanske är ett undantag, ett olycksfall i arbetet, men det visar ändå hur osäkert det där Lexbase är...

• mr me
    helenen skrev 2014-01-29 14:22:11 följande:

Då undrar jag just om jag finns med? Jag har principiellt inte velat besöka sidan, men eftersom jag och fd mannen skilde oss för en dryg månad sedan så borde ju både han och jag räknas som livsfarliga kriminaldårar nu... Drömmer
    Det är väl bara att kolla? Du måste ju inte betala för det om du bara gör en sökning på ditt namn...
  • mr me
    fjonkelina skrev 2014-01-29 15:20:21 följande:
    Fattar inte....söker på denna bas med ett namn som jag vet har domar på sig men får upp noll resultat? Verkar ju inte tillförlitligt alls då
    Det är något slags automatiserad OCR-inläsning av ett stort antal, men inte alla, domar. Det innebär att namn och personnummer l Lexbase kan bli felstavade t.ex. Det innebär även att vissa domar inte finns med och att domar som inte borde finnas med finns med. Det är inte hundraprocentigt på något sätt.
Svar på tråden lexbase