• Rizzla

lexbase

Vad händer om jag är dömd i tingsrätten men frias i hovrätten?

• Rizzla
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-29 15:31:37 följande:
    Då finns du lexbase. De har enbart tagit hänsyn till tingsrättsdomar. Ett av de enorma fel de gjort när de upprättade databasen.
    Fyfan, vilka äckliga horungar. Undrar hur många liv som blir helt knas nu.
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 15:45:40 följande:
    Att då vissa här tycker att en sådan person "förtjänar" att veta namnet på den som sökt honom verkar inte speciellt genomtänkt.
    Men hur genomtänkt är det att vissa kommer framstå som dömda men blivit friade i högre instans? Jag vill absolut veta vilka som sökt på mitt namn och få någon jävla chans att försvara mig mot vad de tror sig veta.
  • Rizzla
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 17:36:02 följande:
    Men har man gjort sig skyldig till grövre brott (och dömd för detta) tycker jag även man kan få stå för det. Precis som att de med betalningsanmärkning måste stå med prick i registret ett visst antal år så tycker jag även att dömda kan få stå för det de gjort en viss tid efter brottet som preskriberingstid.

Vi har ändå för lindriga straff i sverige. Detta kan ju kanske även det fungera som en extra avskräckande faktor.
    Men vad tror du, att man glider ur fängelset på ett rosa moln och allt är glömt och förlåtet? De flesta får redan stå för vad de har gjort även efter avtjänat straff.
Svar på tråden lexbase