• Anonym (ja)

lexbase

Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-29 14:29:57 följande:
    Problemet med lexbase är att om du söker på ett namn, och det poppar upp, finns risken att någon drar slutsatsen att du är en förövare. Men namnet kan mycket väl vara ett vittne eller målsägare. Och istället för att betala för att få reda på mer så har man blivit dömd som brottsling. Här handlar det om tolkning.

Jag har personligen aldrig varit med om att någon bett att få utdrag ur belastningsregistret för att anställa mig. Och då har jag ändå jobbat på advokatfirma:).... Kanske mitt ärliga yttre gjorde att jag gick förbi synålsögat där.

Nej - är man intresserad av att veta någons bakgrund så tycker jag nog det ska vara lite besvärligare än att trycka på en knapp.
    Precis så!
  • Anonym (ja)
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-29 15:01:47 följande:
    Skitsnack. Den som vill kan vara med eller inte vara med i Facebook. I Lexbase står du vare sig du vill eller inte. Och Lexbase är tingsrättsdomar inkl innehåll. Inte skvaller.

Du är inte påläst.

Jag har varken Facebook eller medverkar i Lexbase. Kan jag känna mig trygg då?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Galet) skrev 2014-01-29 17:54:05 följande:
    Det är ingen mänsklig rättighet att få ha koll på allt alla gör och har gjort. Och vad har man för glädje av det egentligen? Finns det någon människa i ens omgivning som man är orolig för kan vara kriminell så är det bara att ringa till berörd tings-/hovrätt och kolla upp den personen.

Jag tycker det är ett missbruk av offentlighetsprincipen som inte handlar om att vi ska kunna kolla upp enskilda individer för skojs skull, utan den ska garantera insyn för att man ska kunna kontrollera att myndigheter och domstolar agerar på ett korrekt och rättssäkert sätt.

Att vara stämplad på grund av att man har blivit dömd för ett brott någon gång i livet tjänar knappast vårat samhälle.
    Exakt, precis som det är lite spännande för många att stå och kolla på när någon mobbas och får stryk, eller leta gore efter en trafikolycka. Människans sämre sida...
  • Anonym (ja)
    Givitupp skrev 2014-01-29 18:11:19 följande:
    Stängare straff, ger inte lägre antal brott !!
    Dödsstraff ger inte mindre brott.
    Hjälp personerna istället att komma på fötterna direkt och ge dessa en chans.
    Vård är behovet inte straff.
    Ser vi på många som straffas är dessa sjuka.
    Sjukdomen är oftast psykiskt relaterat. 

Se sanningen och personen bakom brottet.

Men eller hur, kolla in USA!
Svar på tråden lexbase