• Maggot

lexbase

Anonym (...........) skrev 2014-01-29 17:36:02 följande:
    Det har snarare att göra med sitens utformande att göra och inte nyttan med att kunna söka domar när det gäller folk.

Jag kan hålla med om att det borde framgå all information, även vidare överklaganden.
    Jag anser även att ringa brott ej bör noteras.

Men har man gjort sig skyldig till grövre brott (och dömd för detta) tycker jag även man kan få stå för det. Precis som att de med betalningsanmärkning måste stå med prick i registret ett visst antal år så tycker jag även att dömda kan få stå för det de gjort en viss tid efter brottet som preskriberingstid.

Vi har ändå för lindriga straff i sverige. Detta kan ju kanske även det fungera som en extra avskräckande faktor.
    Men då tycker du att det är bra att ett vinstdrivande företag som drivs av privatpersoner utan skyldigheter eller något som helst intresse i socialpolitiska frågor ska stå för någon sorts uppfostran av befolkningen då? Det resonemanget öppnar ju för en hel systemförändring där företag ska styra någon sorts moralutveckling med skrämseltaktik?Jag tror faktiskt inte att något som Lexbase fungerar som en avskräckande faktor, men fy vad obehagligt det vore om företag skulle få sätta en sån prägel på samhället.

De som är dömda finns ju kvar i allmänna handlingar efter avtjänat straff redan, det är bara att trycka tio gånger extra på tangenterna så kan man "kolla upp" någon själv, varför man nu tycker att man måste göra det.
Svar på tråden lexbase