• Anonym (hm)

lexbase

Anonym (förbannad) skrev 2014-01-29 18:23:16 följande:
    Stå sitt kast? Min dotter tex var 15 år gammal och var på fest, blev bjuden på marujana och rökte några bloss och det var första och enda gången hon gjorde något sånt, är en skötsam tjej i vanliga fall.
    Dagen efter så står hon och en kompis och pratar och det kommer fram två cvilpoliser och säger åt dem att de ska lämna kissprov vilket de gör och det visar förstås att dottern och kompisen har rökt.
    Min dotter berättar vad som har hänt och hennes vän också, min dotter är ostraffad sen tidigare den andre hade villkorlig dom för snatteri, min dotter var den de tog till rättegång, vännens blev nedlagt.

Efter som min dotter hade erkänt vad som hade hänt blev hon dömd till ringa narkotikabrott, 2000 kr i böter och vilkorligt i två år...som sagt helt ostraffad var hon innan.

Tycker du verkligen att hon nu när hon är 19 år ska skylla sig själv att hon blir uthängd som en dömd brottsling på den här sidan? Det tycker tusan inte jag :-/ 
    Men....det är ju olagligt att knarka? Eller är det lagligt att knarka bara lite grann kanske? Hur mycket knark ska man dra i sig innan det blir olagligt tycker du?
  • Anonym (hm)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-29 19:14:02 följande:
    Var går gränsen för vad som är ok? Det är offentligt redan så inget hindrar dig från att ta ut domar på alla du känner men att göra det bara som en kul grej?
    Jag anser att gränsen har passerats med råge. Trots allt är många dömda fr bagatellartade brott, de har gjort en dum grej. Inget motiverar att de ska hängas ut på en skampåle inför hela världen.

Alla människor gör dumma saker oavsett om det är inom juridiska eller moraliska riktmärken. Troligen finns det ganska många som anser att det ska finnas ett "moralregister" där man tex hänger ut de som varit otrogna... "för att varna andra" eller med annan larvig motivering.

Man måste vara så mänsklig att man tillåter människor att göra fel, lära sig av misstaget, och sen göra rätt.
    Skulle du vilja bli uthängd för dina misstag?
    Hallå hallå. Jag har inte nämnt ett ord om Lexbases vara eller inte vara. Jag tycker det är förkastligt att det finns. Jag reagerade på mammans (var det du?) åsikt att dottern ju bara knarkat lite grann och att det var första gången så varför skulle hon straffas och inte kompisen osv. Som om det vore mer taskigt att just hon hängdes ut, jämfört med alla andra där. 
  • Anonym (hm)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-29 19:43:13 följande:
    Varför tror du att jag är mamman?  Riktigt fånig tolkning...

Nu handlar tråden om lexbase och diskussionen var att man ska stå för det man gjort.
    Du tolkar som fan läser bibeln. Mamman skrev öht inget om att inte straffas... Läs om och läs rätt...

Lugn och fin nu. Jag undrade bara för att jag inte orkade gå tillbaka och kolla....

Sen kan du ju läsa mina inlägg igen om du vill försöka, och läsa rätt
  • Anonym (hm)
    Arbetsvegan skrev 2014-01-29 19:55:06 följande:
    Jag är kolugn(otroligt fånig kommentar av dig) , din tolkning eller "undran" är fortfarande lika fånig.
    Jag har läst och läst igen och inser åter att du behöver läsa om och läsa rätt, framförallt att du inte ska lägga in så mycket helt fria tolkningar i det du läser.
    Så ... gör om och gör rätt.
    Nu får du ge dig. Jag har lika stor rätt som du att uttala mig i en diskussionstråd. Mitt inlägg var fullt relevant och du kan ju hoppa över det jag skriver om du tycker det är ointressant. Vad får du ut av att hacka på det här löjliga sättet? Och jag tyckte du kunde behöva en lättsam vink om att lugna dig, din ton var och är aggressiv. Hej då. 
Svar på tråden lexbase