• sstv

lexbase

ulfsas skrev 2014-01-30 13:43:51 följande:
    Det är ju offentliga uppgifter som man lägger ut. Då får ju myndigheten se till att det är rätta uppgifter som de har. Tror inte sajten kan ändra själva i sådana uppgifter.
    Om man nu laddar ner det ursprungliga dokumentet så är säkert uppgifterna rätt. Felen har med största sannolikhet skett när lexbases kompetenta personal automatiskt extraherat ut personuppgifter för att underlätta sökningarna. 
  • sstv
    straw2008 skrev 2014-01-30 13:54:48 följande:

ang 4 vill jag svara att det är skönt att kolla upp en kommande dejt eller någon jag ska göra en större affär med, tex. Även om jag ska få nya grannar eller om jag vill kolla mina barns fsk lärare. 7, Tycker frågan inte direkt hör hit, nyfikenhet är liksom inte olagligt, men barnporrbrott är.
    Det fungerade ju bra med nya grannar och dejter även för en månad sedan. På vilket sätt är det relevant när du får en ny granne om hon är dömd för bilstöld för fem år sedan? 

Man har ju redan tidigare kunnat söka fram en hel del om sina grannar om de inte till hör generationen före internets intåg. Men jag har faktiskt inte googlat upp någon av dem. Däremot har jag pratat med alla mina grannar. 

Det blir ju ganska tydligt att stora delar av svenska folket inte tror det minsta på att vårt rättssystem har en rehabiliterande effekt. En gång brottsling, alltid brottsling. 
  • sstv

En tillförlitlig databas över folk som kommer begå brott vore betydligt mer användbart. 

• sstv
    sextiotalist skrev 2014-01-30 14:19:42 följande:
    Kallas även för spåkula
    Nja, det skulle ju vara en tillförlitlig databas. Har sett det i ett par filmer så tekniken kan inte vara så långt borta. 
  • sstv
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-30 14:23:27 följande:
    Ha ha ha! I "ett par filmer"? Herregud, vilka kanaler kikar du på?
    Nu blir det lite OT här men det är väl ett vanligt basutbud. Inkluderade först Minority Report i samlingen men inser nu att det bara var sådant där "medialt" trams med de där konstiga människorna i gelé. Ursäkta misstaget. 
  • sstv
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:40:32 följande:
    Ja om du bor i en lgh så visar dom hela lägenhetshuset/porten men bor du i ett hus så visar dom just det huset, men om du är dömd o ditt namn står med på denna lista så visas ju ditt nuvarande hem o inte föregående.. så om en dömd person bodde i mit hus två år sedan så kommer ju inte mitt hus med på listan/kartan
    Det är ju precis sådan fall som syns i media nu. En adress i villa område står utpekad, person som bor där nu är inte dömd för något brott, men för att veta det så måste man betala för att få ut veta vilken person det gäller. En annan sökte på sig själv och hittade att han var dömd för våldtäkt enligt lexbase databas. Det stämde ju inte med verkligheten. 

Hade Lexbase haft någon aning om vad de sysslar med skulle det nog ha fungerat som du skriver. Men nu verkar de vara totalt inkompetenta när det gäller programmering. 

Den troliga tanken med Lexbase var nog att sälja registertvätt. Att söka skvaller om grannarna kanske skulle dra in en slant. Möjligheten att rensa sig själv från registret skulle nog dra in än mer pengar. 
Svar på tråden lexbase