Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

lexbase

Jag tycker det är en bra grej om den hade funkat fullt ut och inte bara hänvisade till tingsrättsdomen. Det hade ju varit bra om både tingsrättsdom, hovrättsdomen samt högstadomstolens beslut fanns med samt att flyttar personen ska markeringen bort på den gamla adressen. Jag hade gärna sett en egen bas för dömda pedofiler också där man som förälder kan söka och se om pedofiler bor i närheten samt att ALLA dömda pedofiler aldrig får gå nära förskolor och skolor som de har i USA.

ulfsas skrev 2014-01-30 11:12:37 följande:

Håller med. Uppgifterna som t.ex adresser skall ju vara rätta. Felet kanske ligger i de offentliga uppgifterna. T.ex om folk flyttar och inte adressändrar. Att det är offentligt och lättillgängligt är enl mig bra. OM man kollade att pappan i en grannfamiljen var dömd pedofil, hade ni då skickat era barn dit på övernattning? Bra att veta tycker jag. Detta bland mycket annat. Skulle inte bli sur om en granne hade kört för fort e.dyl.

Man, 50 år.
    Nackdelen är att det är den adressen den dömde hade när domen föll som står i registret. Då får man själv vara uppmärksam på att kolla upp att rätt adressat fortfarande står registrerad på adressen. Det är ju lätt gjort med hitta.se tex.
    Hallonröd skrev 2014-01-30 16:01:50 följande:

Ok så alla som blivit dömda och sonat sitt brott ska för all framtid kallas kriminell och hängas ut till allmän beskådan i parti och minut?! 
    Även om du har sonat ditt brott så betyder det inte att den kriminella handlingen är utraderad. Brottet har ju ändå begåtts. Och har ett brottsoffer varit drabbad kommer ju denna leva med följderna av den kriminelles handling i resten av sitt liv. Så varför ska inte den kriminelle leva med sitt brott resten av livet.
    Hallonröd skrev 2014-01-30 16:24:29 följande:

Beror ju helt och hållet på vad det är...men detta kan leda till så mycket mer tråkigheter för dem som kanske gjort nåt dumt men som egentligen inte är kriminell i den bemärkelsen...finns ju lite skillnader faktiskt.

Men ändra uppbyggnaden av sajten så oskyldiga iallafall inte kommer i kläm,  så må det väl vara då! Eftersom uppgifterna går att få tag i ändå så är det inte det jag egentligen vänder mig emot när det gäller lexbase utan det andra runtomkring. Folk med skyddad identitet har blivit röjda, folk som inte är dömda överhuvutaget eller en varit i en domstol hängs ut som kriminella...det är det som inte är ok!
    Där håller jag med att vittnen ska skyddas och folk som inte fått en fällande dom inte ska hängas ut. Samt att man ska ha rätt adress på rätt person.
    Anonym (Hemskt!) skrev 2014-01-31 21:35:03 följande:

Tänk vad roligt det måste vara för svenskar som jobbar mot utlandet när någon utländsk kollega googlar honom och ser att han dyker upp på en hemsida för kriminella. Obestämd Det är ju inte enbart i Sverige som man kan få upp hemsidan, något som jag tycker alla missar i diskussionerna. Sen att det bara handlar om ett bygglov vet ju inte kollegan i Brasilien när han sprider ryktet att han är kriminell genom företaget och svensken får svårt att låta trovärdig när han ska stå till svars fast han är oskyldig. Det är ju förstås förutsatt att någon är ärlig och säger att dom har hittat honom där. Det kan ju även vara så att han får sparken utan att någonsin veta varför trots att han alltid har skött sitt jobb.

Jag hoppas att lexb-se och liknande företag stoppas illa kvickt och att om man vill ha reda på en dom så får man ta det direkt med Tingsrätten. Att lägga ut domar hör inte hemma på internet för där kommer det att finnas kvar tills jorden exploderar! Vi behöver få tillbaka vår integritet och den här utvecklingen är skrämmande. Sen att dom säger domar från fem år tillbaka just nu betyder inte att dom inte tänker utöka till att sträcka sig tillbaka hur långt som helst men dom måste ju börja med någon tidsperiod och valde fem år till en början men rätt vad det är kanske dom slänger upp domar från 70-talet och framåt.

(Jag finns inte med på lexb-se men tycker det är åt helvete fel att sådana websiter får finnas.)

Fast du kan ju gå in på hemsidor i USA och se var dömda pedofiler bor.
Svar på tråden lexbase