Inlägg från: de Robespierre |Visa alla inlägg
  • de Robespierre

lexbase

Om vi summerar ihop det vi nu vet om Lexbase:

Pros:

Det går snabbt och enkelt att kolla upp en person (eller företag/adress)
    Cons:

Du kan inte med 100% säkerhet lita på informationen. Du kan inte se ifall personen har frikänts från anklagelsen (t.ex oskyldigt dömd i Tingsrätten) Det finns en stor risk att en helt oskyldig person utpekas som brottsling/dömd för brott. Det finns en stor risk att målsägande (offret) och det den har utsatt för sprids (vid våldtäkt, övergrepp osv) Det finns en stor risk att de med skyddad identitet röjs. Registret pekar ut döda personer som inte har möjlighet att försvara sig. Det finns ingen garanti på att Lexbase undanlåter att publicera vissa personers domar. Betalningsmodellen bygger på att man måste betala mer för att få reda på vad personen är dömd för vilket kan medföra att all fakta inte kommer fram om vad personen lagfördes för.
    Så vi kan lugnt säga att tjänsten mest är "praktisk" för de som är vardagsnyfikna. De som vill kolla upp en person/företag pga andra orsaker har alltid och kommer även fortsättningsvis även ha möjligheten till detta via Domstolar/Tingsrätter, Fogden, Skattmasen, UC, diverse omdömmessajter på nätet osv. Där med en betydligt högre chans att informationen är rätt och att den är komplett.
  • de Robespierre
    Anonym (...........) skrev 2014-01-30 15:56:15 följande:
    Pros: Mer säkerhet för företag som kan enklare kolla upp vilka de anställer
             Säkrare för kvinnor som dejtar en potentiellt farlig man
             Säkrare för barn till kvinnor som dejtar potentiellt farliga män.
             Lugnande effekt för folk som blivit förföljda, hotade osv av vissa och vill veta var denne är bosatt idag.
             Enklare och därmed mer troligt att företag kollar upp folk som söker jobb där.
             Allt som kan bidra till mindre risk för barn och kvinnor idag är av godo
             Kan medföra en viss avskräckande faktor om man vet att alla vet om man gör något "dåligt".

Säkerheten har alltid funnits där för företag som velat kolla upp en anställd. Det har bara handlat om att lyfta telefonen och sen satt igång bakgrundsundersökningen. Vilket många företag regelbundet även har gjort. Detsamma gäller för privatpersoner. Det finns inget juridiskt hinder att som privatperson att begära ut dessa handlingar eftersom offentlighetsprincipen gäller både för juridisk och fysisk person.

Men som jag skrev så är "enkelheten" i att få ut informationen svår att slå.

Det får dock inte vara huvudargumentet för att en trasig, opålitlig och ej transparent tjänst skall användas som 100% bevis för att en person har begått ett brott. Det slår sönder grundstenarna i vårt rättssystem.

Cons: De "stackars" brottslingarna som inte vill stå för det de gjort kan inte gömma sig lika lätt.
               Pedofiler har mycket svårare att komma åt nya offer
               Män som våldtar och misshandlar kvinnor får svårare att finna nya offer.

I Sverige har vi alla röstat fram regeringar genom alla år som har arbetat fram lagar som vi följer. Även "sociala" sådana. Om man begår brott och befinnes skyldig så skall det finnas ett kännbart och proportionerlig straffpåföljd. Ingen skall komma undan ett straff om personen har befunnits skyldig. Inte heller så skall man kunna dömas hårdare än vad lagen säger. När man har sonat sitt straff så skall man inte kunna fortsätta att straffas igen. Vi har även en kriminalvård vilket innebär att vi inte bara låser in och förvarar den dömde utan gör allt för att personen skall kunna bli en laglydig medborgare och gå den smala vägen, bli en del av samhället och arbeta som alla andra (krasst: "betala skatt och betala av sin skuld").

Om vi väljer att fortsätta att straffa en person för ett brott han har sonat för enligt den lag som vi alla vill att alla skall följa - med vilken rätt gör vi då detta? Och hur gör vi med alla de som oskyldigt pekas ut som brottslingar vilket är en mardröm i mina ögon? 

Men vidhåller att siten kunde utformas bättre. Ex inte ta med lindrigare domar. Gradera domar. Vara uppdaterade vad gäller adresser (men det verkar ju heller inte källan vara). Har heller inte kollat prickarna på kartan, men söker man ort så skrivs ju personernas hela namn ut och de första 6 siffrorna i personnr så att ta misste på personer går ju inte så lätt som vissa försöker påskina.

Sen har flera påstått att alla som vittnar kommer med vilket inte är sant. Finns flera som kollat upp sig (som vittne) och inte finns med.

Sen saknar jag en viss nyansering i debatten. Att tro att alla som kollar bara är nyfikna och att det inte finns någon som helst nytta är bara korkat.

Visst kan det finnas de som kollar upp via Lexbase av icke-nyfikenhet. Men skulle du våga lita på informationen som finns där? Speciellt när det är oklart om vilka som står bakom sajten och deras intresse? Du kan få ut information om personer via "staten" och jag antar att vi vågar lite på att den är korrekt och att inget undanhålls. Men hur är det med Lexbase? Hur kan man vara säker på att de inte väljer att "missa" att lista någon person?

Skulle du känna dig bekväm med att polisen skulle använda informationen i Lexbase för sin dagliga brottsbekämpande verksamhet istället för den de får ut från de kanaler jag tidigare omnämnde?

• de Robespierre
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-01 10:19:47 följande:
    Fast du kan ju gå in på hemsidor i USA och se var dömda pedofiler bor.
    Och där har även oskyldiga pekats ut, förlorat jobbet, blivit utfrysta av grannar samt har tvingats flytta pga hot, skadegörelse och våld.
  • de Robespierre
    Arbetsvegan skrev 2014-02-01 18:05:16 följande:
    Och de skyldiga sluter sig tätt, tar sin "verksamhet" under joden. Söker inte hjälp pga hetsjakten...

Inget, absolut inget, blir bättre med metoden att hänga ut förövare, brottsoffer och oskyldiga...
    Dessutom när påföljden av att inte ha Lexbase (och kloner på denna) fortfarande möjliggör att informationen kan tas fram av den som verkligen vill/behöver.  Svensk lag säger, har hela tiden sagt, och det finns inget som pekar på att det skall ändras, att denna information kan beställas ut via rättsvårdande myndighet. Så argument att man "försöker dölja kriminella" håller inte. 
  • de Robespierre
    helenen skrev 2014-02-06 09:07:01 följande:
    Tänk, nu har det gått nästan en hel vecka sedan du skrev detta och Flashback funkar fortfarande. Tänk, vad förvånad jag inte blir alls, faktiskt... Drömmer

Nu tycker jag att det börjar bli rätt så hög tid att du uppdaterar och berättar för oss okunniga om det Fantastiska Mötet, eftersom jag enligt dig "inte vet mycket om fb eller vad som försiggått bakom kulisserna i något år". Eller kan jag som jag skrev i ett tidigare inlägg bara avfärda det hela som bullshit? Ja. Det gör jag. Och gjorde ärligt talat redan när jag läste det du skrev. Men jag tyckte ändå att det skulle vara spännande att se hur du tänkte trassla dig ur ditt rätt svagt understödda resonemang, och det är ju uppenbart nu; Du trasslar dig inte ur någonting. Du fegar ur diskussionen för du vet att det var skitsnack från början.
    Om någon skall lyckas skjuta ned FB så krävs det nog en hel del. FB har överlevt en massa saker genom åren inkl BBS-lagen som var ett ganska stort hot när det begav sig. Men även att inga ISP:er ville hosta dem i rädsla för tekniska, finansiella och juridiska påföljder. Men FB klarade det också.
  • de Robespierre
    helenen skrev 2014-02-06 09:57:28 följande:

Ja, precis. Det var därför jag var så nyfiken på hur (nytt?) tänkte förklara sig, eftersom det lät så övertygat tvärsäkert. Bara det att ingen annan var lika övertygad...

Jag tänker som så att ska man kräka ur sig såna dumheter så bör man ju kunna stå för det och förklara sig. Eller åtminstone erkänna att man nog inte visste vad man svamlade om.
    BBS-lagen var en rysare och var nära att få alla svenska news-servrar (USENET) att stängas ned eftersom ingen operatör kunde garantera att ingen postade eller visade ett meddelande som kunde falla inom det som BBS-lagen ville stoppa. Alternativet hade varit att ha moderatorer som satt dygnet runt och monitorerade allt vilket inte var genomförbart. Om BBS-lagen hade slagit igenom med full kraft hade det även tagit med sig alla forum, boards osv och vi hade nog inte suttit här på FL idag. Janne Axelsson löste problemet genom att flytta sina servrar utanför svensk lagstiftning.
  • de Robespierre

Det verkar som om många missar en viktig sak i vårt rättssystem och det är att man efter sonat brott skall ha en chans att komma in på den smala vägen, göra rätt för sig som alla andra och inte återfalla i kriminalitet igen. Därför är synen att man efter att syndat sitt straff så skall man inte ses som en sämre, mindre värd medborgare än de som har hållit sig ifrån brott. Lexbase upplägg gör inte denna återanpassning enklare för de som vill bli en laglydig medborgare.

Så skall vi se en dömd person som har sonat sitt brott som en brottsling resten av personens liv?

Isf bör vi skriva om vårt rättssystem. Vi kan skrota allt som har med kriminalvård att göra. Införa "One strike -  Forever out". Och sedan göra om våra fängelser till ren förvaring helt utan någon tanke att de någonsin skall kunna komma tillbaka i samhället som en laglydig samhällsmedborgare. Vilket är görligt om vi väljer den synen på hur vårt rättssystem skall fungera.

Sen kan jag hålla med om att det är en komplicerad fråga när det gäller att förebygga brott och återfall. Där vissa profiler är mer komplicerade än andra. Dock är faktumet så att vi aldrig kan skapa en 100% säker lösning där ingen gör ett brott eller återfaller. Det oavsett om vi har Lexbase eller inte.Har vi dessutom problem med att folk släpps ut hur som helst är svaret förändring av lagen och inte en trasig kommersiell söktjänst på nätet.

• de Robespierre
    Arbetsvegan skrev 2014-02-09 16:48:13 följande:
    Det här är rätt mycket OT men dödsstraff är mycket, mycket dyrare än livstidsförvaring. Även då livstid betyder hela livet ut...
    Det där blev jag nyfiken på. Hur kan det vara dyrare att ta livet av en 20åring än att ha honom inlåst i 50 år till?

• de Robespierre
    Arbetsvegan skrev 2014-02-10 10:27:45 följande:
    Om man förutsätter att det är en demokrati med viss rättssäkerhet det handlar om så har den dödsdömde möjlighet att överklaga i flera steg och det är det som tar tid och är dyrt.

Från USA's statistik kan tex jämföra de som frivilligt avstår överklagan (sk volunteers)  med de som överklagar, deras straff blir verkställt inom några få år, de andras kan ta bortåt 30 år eller tom mer.
    Det här har fört med sig bla två saker: att flera på fullt allvar tycker att dödssdömda inte ska kunna överklaga samt att de vill hindra volunteers eftersom staten inte ska ge dem det självmord de önskar, det ska ju vara ett straff och inte en belöning.

För att krångla till det ännu mer så kommer det att bli svårt att avrätta om man väljer giftinjektion. Italien som förr exporterade tiopental förbjöd detta för flera år sedan, Danmark slutade nyligen efter påtryckningar från bla allmänheten. USA har idag svårt att avrätta pga bristen och avrättningar börjar skjutas upp. Vi skulle således tvingas att starta en egen tillverkning av avrättningsmedel för vi kan inte räkna med att någon, inte ens USA, exporterar det till oss.  Det går nämligen inte att räkna med att något befintligt läkemedelsbolag gr det "vid sidan om" därför att konsumenter runt om i världen protesterar märkbart genom köpbojkott, det är inget bolag som vill riskera det.Vad det skulle kosta att ha igång en hel industri för bara ett fåtal människor kan man bara fantisera om.

Sen är det rimligt att anta att det är extremt billigt att bara avrätta folk lite hur som utan egentlig rättegång men det kräver ett statsskick som saknar rättssäkerhet och det önskar vi oss minst av alla. 

Äh, det går att skriva spaltkilometer om det här så jag ger mig med detta "kortfattade". Hoppas det gav dig lite i alla fall.
    Tack! Glad

Du gav en vinkling på "kostnader" som jag inte har reflekterat över tidigare. Har dock följt rockcountrymusikern Steve Earles upp, ned och uppgång och han kamp emot dödsstraffet. Och ja - jag är emot dödsstraff. Kan inte se logiken där staten först tar sig rätten att döda sina medborgare men även att de gör det för att visa att det är fel att döda.
Svar på tråden lexbase