• ronaldino

lexbase

Ja var ska man dra gränsen? Alla uppgifter är som regel offentliga. Personers självdeklaration 6 år tillbaka, lagfästa domar m.m. men när det går att söka fram blixtsnabbt är det inte lika häftigt med offentlighetsprincipen längre.

När det gäller Lexbase är problemet också att polismän, åklagare och domare inte alltid är riktigt korrekta. De gillar att deras ärenden gäller till fällande dom och ibland även domarenTungan ute. Nu kan dem emellertid få problem med sin och sin familjs säkerhet i de lite grövre falen där de gått för långt.

Tror det blir aningen mer våldsbrott 2014 i Sverige särskilt mot poliser på fritiden och åklagare.
    Jag tänker på alla resursstarka företagsledare som fått sina tår trampade på av poliser med inte 100% rent mjöl i sina påsar.

Jag är i sammanhanget en underdog men jag kan lätt fantisera om vad som kommer att hända med de poliserna. 
    Inget bra år att vara polis om man gått lite för långt i att sätta dit någon av prestige skäl eller kanske någon missuppfattning eller lättare mental störning vad som helst. Problem kan det blir i alla fall.

• ronaldino
    Arbetsvegan skrev 2014-05-27 18:04:34 följande:
    Jag anser att det är rätt solklart enligt PUL. Det handlar kort om att man inte får lagra känsliga uppgifter i databaser oavsett hur offentliga uppgifterna i sig är.
    Det är av den här anledningen man inte kan släktforska elektronisk bland uppgifter yngre än 70 år tex.

Ordningsmakten har inget att frukta från lexbase, därtill finns helt andra kanaler och skulle allmänheten använda lexbase mot dem blir det snarare två brott istället för ett.
    De som däremot förlorar stort är alla som åkt dit för engångsbrott av lindrigare karaktär som tex fortkörning. För att inte tala om de som har skyddad id, där är det rena guldgruvan för våldsverkare...
    Spännande innebär det att Datainspektionen stänger detta? Jag tolkar det så.
    Fast de kan väl inte bestämma över ev. utländska servrar dit informationen tankas upp
  • ronaldino
    20140522 skrev 2014-05-27 20:36:13 följande:

Alltså folk verkar inte förstå hur det funkar.

Innan lexbase:
    Ett mail till en maillista med alla tingsrätter. Betala in till deras plusgiro. Vänta på brev.
    Kostnad, kanske 5kr + porto. (Går även att beställa förundersökningarna)

Med lexbase:
    Söka på sidan, betala med kort, få en PDF med enbart dommen. (Inte förundersökningarna vad jag vet?)
    Kostnad, 79 kr eller vad det nu kostar.

Skillnaden är marginell.

Det är väl rätt stor skillnad i att sysselsätta 50 Tingsrätter med jobb att söka ex 5 min jobb inkl svar att det inte fanns något (5*50/60*300=) 1 250 kr i kostnad för samhället för varje ärende. Att man sedan själv bara betalar portot och kopieringskostnad, ja så är det upplagt för tillfället men kan komma att ändras.
  • ronaldino
    Arbetsvegan skrev 2014-05-27 21:11:06 följande:
    Glöm det jag skrev, jag är typ förvirrad idag. :-S
    Lexbase är grundlagsskyddad och därför sätts PUL ur spel.

Sorry...
    aha ok tack då är det mer begripligt hur det fungerar. Inget fel på Lexbase då kanske men det är synd att fortkörning blandas med grövre brott. Nu ser det ut som jag är den enda kriminella på vår gata men jag har bara kört över en spärrlinje för 6 år sen
  • ronaldino
    ulfsas skrev 2014-05-27 21:29:04 följande:
    De kunde ju kanske införa ett filter så man kunde sålla lite bättre.

En kategori kunde förslagsvis vara mördare och spärrlinjemarodörerSolig
    i samma grupp? gud jag erkänner att jag körde fel där

hatar alla mig på familjeliv?
  • ronaldino
    20140522 skrev 2014-05-27 21:40:28 följande:
    Skillnaden är marginell på hur svårt det är för mig som beställare. (man brukar för övrigt skriva att inget svar erfordras om träff ej funnen så man inte får svar från alla tingsrätter)

Skillnaden på hur mycket tingsrätterna måste jobbar bryr jag mig inte om eftersom det inte är något jag kan påverka.

Men som du säger kommer det förmodligen att ändras, eller håller på att ändras. T.ex. med tjänster som lexbase.
    Mm ok! ja de får själva hålla reda på att ha effektiva rutiner
Svar på tråden lexbase