• Aquavit

Kalas för 5-åring

Sonen fyller 5 år här framöver och vi har börjat fundera på hur vi ska göra med kalas. Han går i en stor dagisgrupp där alla är ungefär jämnåriga, och de flesta (alla?) barn  har kalas där de bjuder in hela gruppen, antingen eget kalas eller tillsammans med någon kompis. Ofta är de då i nån slags gemensamhetslokal.
    Förra året hade vi kalas i pulkabacken tillsammans med sonens kompis då vi grillade korv och hade skattjakt och annat skoj, och jag hade väl tänkt mig något liknande i år. Men sonen säger att han helst skulle vilja ha kalas hemma. För att få honom att ändra sig sa jag att han då inte skulle kunna bjuda alla, för vi har inte den platsen inomhus, och det tyckte han ändå var ok, att bara få välja några stycken.

Men då undrar jag lite, skulle det bli fel på dagis? Vad tror ni? Han skulle ju säkert berätta när det börjar närma sig att han ska ha kalas till helgen, och om typ alla andra bjuder alla, kan det blir för negativt då? Förstår ni vad jag menar?
    Jag kan tänka mig ett stort kalas men har svårt att fixa lokal, så jag har hellre ett litet kalas hemma, men vill inte att det ska bli fel för honom på dagis. Eller överanalyserar jag bara?

• Svar på tråden Kalas för 5-åring
  • amiofo

Vi har aldrig bjudit hela gruppen utan blivit 1-3st och då har vi skickat inbjudan med brev. Ingen som sagt något och vet att sonen inte blivit bjuden på alla kalas. Men tänker väl lite...att leker de inte så mycket där el vid andra tillfällen varför bjuda på kalas

• Flickan och kråkan

Om det är lokal som är huvudproblemet så tipsar jag om att hyra närmsta gymnastiksal. 50:-/timmen kostade det att hyra gympasal för oss när vår numera 6-åring hade 5-årskalas.

• Aquavit

Nej lokal är inte det stora problemet, i värsta fall vet jag att det  går att låna/hyra skolans jympahall, eller så är vi ute i pulkabacken.  Känns mest att det vore mysigare med ett mindre kalas, men funderar dels på hur det skulle uppfattas av de andra föräldrarna och dels hur det går på dagis när sonen pratar om sitt kalas, som inte alla kommer vara bjudna på... Men vi pratar ju i så fall om att bjuda säg 5 barn, i en dagisgrupp på 20 barn, så det är ju inte bara några enstaka som inte blir bjudna.

• Flickan och kråkan

Barn är ju olika. Äldsta (6 år) vill helst bjuda alla han känner - the more the merrier. Lillebror (fyller 5 år i april) är tveksam om han ens vill ha kalas och om det blir ett så bara ett mycket litet antal barn....typ två . Med få barn som bjuds så skickas inbjudning hem och i den åldern är de så stora att man kan prata med dem om att faktiskt inte prata om sitt kalas vitt och brett i förskolan/skolan och varför man inte gör det. Och så får man ta i beräkningen att man själv inte heller blir bjuden till alla....och prata om det

• Aquavit

Hmmm ja... ja det blir nog ett litet kalas. Det lät lite på sonen som att han faktiskt hellre skulle vilja det, så det skulle ju kännas roligare att göra så än ett stort bara för att man måste.... Ja  de kanske är så pass stora nu att man kan ta den diskussionen

• cosinus

Det pratas på dagis om kalas, det är min erfarenhet iaf. Det pratas även på skolan.

Men alla måste få ha den typen av kalas de vill och så länge man bjuder en lite del och utesluter den stora massan (och inte tvärtom) så är det för mig helt ok.

Sen finns det ju då barn som vill "hämas" och inte bjuda igen såna som inte bjudit dem. Då hoppas man ju att deras föräldrar inte tillåter det och s a s låter dem bjuda hela dagis utom det barnet som ville ha ett litet kals.

Vi har det läget för dottern nu. Hon vill bjuda alla tjejer i klassen utom två för att hon inte fick komma på deras kalas. Jag vägrar, hon hotar med att inte ha något kalas ö h t. Fine, då får det bli så, hon kommer aldrig få utesluta två barn bara för att de valde att ha mindre kalas och bjuda enstaka från klassen och några utomstående kompisar.

• PetraMunchen

Vi bruukar aldrig bjuda alla utan kollar av lite. Sen blandar vi dagiskompisar och andra kompisar på kalaset. Vi har dock som så att vår kille som blir sex fyller mitt i sommaren när dagis i princip är stängt så ofta bjuder vi ändå fler än de som kommer eftersom folk är bortresta. Det enda att tänka på är väl att inte bjuda in på dagis. Dvs om du inte bjuder in alla så bör du inte lägga inbjudningkort på dagis utan skicka direkt eller maila föräldrarna till barnen. De lär prata ändå, men det blir mindre uppenbart och dagis blir inte sura...

Svar på tråden Kalas för 5-åring