• Emmalinnéa

Dacia bil?

Vi behöver en ny bil nu när bebis nummer 3 kommer. Vi ska ha plats med 3 bilbarnstolar i bak har en skoda octavia combi generation 2, den är vääldigt rymlig men vi skulle behöva det 10-20 cm bredare i baksätet.
    Vad tror ni om dacia bilarna dom verkar breda? Erfarneheter? är dom pålitliga? tankar?

• Svar på tråden Dacia bil?
  • Nyfikna72

Tre stolar är trångt i vilken bil som helst...........octavian hör säkert till de rymligaste. Hur har du tänkt att det ska fungera med barnet och stolen som hamnar i mitten? Låter mer som ni får inrikta er på en mindre buss typ Galaxy eller nåt liknande

• Emmalinnéa
    Nyfikna72 skrev 2014-01-29 16:41:45 följande:
    Tre stolar är trångt i vilken bil som helst...........octavian hör säkert till de rymligaste. Hur har du tänkt att det ska fungera med barnet och stolen som hamnar i mitten? Låter mer som ni får inrikta er på en mindre buss typ Galaxy eller nåt liknande
    Den ser mycket mindre ut i än dacian, dom hade inget måttband hos bilhandlaren så kunde inte mäta..
    I mitten sitter våran 4 åring framåtvänd och vid hans sidor sitter det två små bakåtvända. 
  • Nyfikna72

Allt går ju men de är ju inte små länge så jag skulle nog titta efter nåt med fler stolsrader direkt. Lösa babyskydd är väl en sak men det kan inte vara nån höjdare att ens försöka. Vi gjorde då inte det.

• Emmalinnéa
    Nyfikna72 skrev 2014-01-29 16:50:46 följande:
    Allt går ju men de är ju inte små länge så jag skulle nog titta efter nåt med fler stolsrader direkt. Lösa babyskydd är väl en sak men det kan inte vara nån höjdare att ens försöka. Vi gjorde då inte det.
    Det blir ju mer palts när dom blir större och slutar med stolarna, babyskyddet är exakt lika brett som bilstolen vi ska köpa efteråt.
    Vi är ingen minibussfamilj...
  • Jeppe2000

Hej
    Jag har en Dacia logan av förra modellen med 7 sittplatser och dieselmotor vilket är att föredra i en Dacia. Den slog idag om till 8000 mil och bara går inga problem alls och jag köpte den ny för 140.000 kr. Man kan åka sju vuxna i den men inte mycket plats kvar då men lyfter man ur den sista raden så åker man med gott om lastutrymme. Nu har Dacia delat på det så Logan är en mer vanlig kombi gämfört med den förra som hade högt i tak och sådant. För familjer är det mer Lodgy som gäller men det är mer buss över den. Men som bil har den gått otroligt bra och även den gamla modellen som jag har går riktigt bra. Den har inga säkerhetssystem förutom airbag men har inga problem ändå. Men nu när det är nya modeller så har även mer säkerhet kommit med som antisladd och såvidare. 
    Min Dacia har sett ut såhär olja och filter var 2000:e mil 49 kr för filter och några hundra för olja gör jobbet själv sen men verkstad tar ca 2000 för det och då är allt med. Sen vid 4000 mil bytte jag lampor fram 150 kr och det är allt jag gjort på 8000 mil bromsar och sådant är mycket kvar på de kommer gå över 10.000 mil. Jag har Dieseln som är bäst den drar 0,5 även fullastad men vi bra ecodriving går den köra på 0,4 l/milen.
    Jag köpte denna bilen bara för att prova och är så nöjd att jag sålt bort en volvo v70 jag hade och gjorde Dacian till förstabil.
    Men sen är det ju personliga delar många tycker Dacia är fula att se på och det klagas mycket men jag har inget att klaga på kanske att det bensin/etanol motorerna då de bullrar mycket och känns trötta men dieseln är perfekt. Min är skattefri men med nya regler så är det skatt på diesel nu och då är den på ca 1182kr.

Här är en länk till den Daciamodellen jag har med samma motor: www.blocket.se/vasternorrland/Dacia_Logan_MCV_1_5_dCi_90hk_E5_Story_51494161.htm&w=3

Lycka till med bilköpet jag har skrivit alla mina erfarenheter och det är enkla bilar med inte massor av lulllull men de har det man behöver för att resa bra och billigt från a till b tycker jag. :)

MVH Jesper

Svar på tråden Dacia bil?