Inlägg från: Det vackraste |Visa alla inlägg
  • Det vackraste

Någon med erfarenhet, Surrogat

Jag är surrogat men det vet du redan Stina. Inboxa om du vill prata. Tror tyvärr inte du får så många vettiga svar här på fl... Och nej det är inte förbjudet här. Det är inte reglerat däremot så det är upp till varje part att lita på varandra. Det som är förbjudet är att ta emot pengar/ge pengar för att adoptera och för läkare att assistera till att skapa surrogatgraviditeter. Och ja det pågår en statlig utredning om ifall altruistiskt surrogatmödraskap ska bli reglerat i vårt land och därmed tillåta läkare att assistera till det och ge regler för t ex vårdnad och föräldraskap i surrogatarrangemang. Statens medicinsketiska råd anser i en rapport som utgavs för ett år sedan att altruistiskt surrogatmödraskap ska bli reglerat i Sverige.

• Det vackraste
    Lilla fjunet skrev 2014-03-20 20:33:01 följande:
    Hur har ni burit er åt för att få in erat foster i denna kvinna utan hjälp? Eller ni har varit utomlands och gjort det?

Jag är "denna kvinna" för det första tack. För det andra så är det inte så svårt. Jag är nämligen äggdonator också. Vi har helt enkelt inseminerat själva, eller rättare sagt jag. Det kallas för traditionellt surrogatmödraskap. Annars kan man åka utomlands ja.
  • Det vackraste
    Lilla fjunet skrev 2014-03-21 20:25:57 följande:
    Inte meningen att vara ohövlig, jag är bara nyfiken på hur man gör. Men då är ju barnet ditt biologiskt, hur fungerar det juridiskt i Sverige?  Väldigt risktagande det barnlösa paret gör, eftersom vad jag förstår så kan du ändra dig och behålla barnet?!

Ja det är biologiskt "mitt" precis som alla äggdonatorers "barn" är "deras". Det fungerar så att den som föder ett barn i vårt land automatiskt tillskrivs som moder. Oavsett gener. Därför måste mamman adoptera barnet efteråt. Pappan är biologisk pappa och har ensam vårdnad. Hans partner är barnets mamma i praktiken och barnet knyter an till henne. Vi tre vill alla att hon blir mamma även juridiskt och då ansöker hon om styvbarnsadoption av sin mans barn, med min och hans medgivan. Ja de tar en risk juridiskt naturligtvis eftersom jag rent lagligt kan göra vad jag vill. Men de litar på mig och jag på dem. Jag vill göra detta för att DE ska få barn. Jag har flera egna barn redan och vill inte ha fler. Pappans juridiska rättigheter kan dock aldrig tas ifrån honom oavsett. Han står som far och deras matchande dna finns redan sparat.
  • Det vackraste
    Lilla fjunet skrev 2014-03-21 22:27:51 följande:
    Ok tack för svar. Så du måste alltså adoptera bort "ditt" barn och sen räcker det med att pappan skriver på att han är fadern eller? Så som man gör om ett par inte är gifta. Men är det inte olagligt i S verige?? Hur löser man det smidigast?

Jag måste ge mitt medgivande att jag vill att pappans partner adopterar barnet och blir dess juridiska mor ja. Eftersom jag pga att jag fött det är registrerad som dess mor. Pappan skriver på faderskapet redan under graviditeten och även gemensam vårdnad eftersom jag är ogift, annars får jag automatiskt ensam vårdnad, ja precis som för samboende som inte är gifta. Efter födseln skriver vi barnet hos pappan och begär ensam vårdnad till honom. När det är klart kan mamman ansöka om styvbarnsadoption/närståendeadoption. Det är inte förbjudet nej att adoptera bort/adoptera i Sverige. Men det måste vara för det barnets bästa att göra så. Och det är absolut förbjudet att ta eller ge pengar för det! Då är det människohandel och det är ett allvarligt brott i Sverige. Detta kontrollerar myndigheterna. Men som du ser finns det inga särskilda regler/lagar som avser surrogatarrangemang, utan det handlar om vårdnad och adoption.
Svar på tråden Någon med erfarenhet, Surrogat