• scrapparlotta

Verisure hemlarm....

Tecknade idag ett hemlarm via Verisure....allt verkar bra. Men jag sitter och funderar på en sak nu som jag glömde (eller inte tänkte på då) fråga då....Vi ska kunna larma huset även på natten när vi sover. Men hur funkar det, får ingen gå upp då? För då går väl larmet? Menar, man kan ju behöva gå på toan, barnen behöver kanske komma in till oss.....eller vad som. Hur funkar det då?

Ni som har verisure, är ni nöjda?

• Svar på tråden Verisure hemlarm....
  • Stokke

Det kallas skalskydd. Bryter sig någon in när ni sover, då går larmet.
    Ni får röra er obehindrat inne, men måste koppla bort skalskyddet innan ni öppnar dörrar eller fönster.

• scrapparlotta
    Stokke skrev 2014-01-29 21:19:03 följande:
    Det kallas skalskydd. Bryter sig någon in när ni sover, då går larmet.
    Ni får röra er obehindrat inne, men måste koppla bort skalskyddet innan ni öppnar dörrar eller fönster.
    Ok, så man ändrar det då. För dagar när vi inte är hemma så larmas det ju om någon rör sig i huset....Eller funkar det så att vi kan larma som vanligt när vi är inne men öppnar vi dörrar......det är då larmet går??
  • Madraykin

Det är olika larmknappar ni använder förde olika lägena. Kolla bruksanvisningen.

Sen kan ibland detta skalläge utökas till att inkludera vissa rörelsedeckare, tex nedervåningen om en nattetid bara är på övervåningen och liknande. Men allt sånt borde stå i bruksanvisningen.

• scrapparlotta
    Madraykin skrev 2014-01-29 21:47:53 följande:
    Det är olika larmknappar ni använder förde olika lägena. Kolla bruksanvisningen.

Sen kan ibland detta skalläge utökas till att inkludera vissa rörelsedeckare, tex nedervåningen om en nattetid bara är på övervåningen och liknande. Men allt sånt borde stå i bruksanvisningen.
    Ok, tack. Detta är ju nåt jag kan ta med dom som installerar sen....men var bara så nyfiken hur detta funkade så jag var tvungen att fråga här :)
  • The Fugly

Är vi hemma i huset kopplar vi bara på skalskyddet vilket är de larmade ytterdörrarna. När vi går hemifrån kopplar vi istället på totalskyddet som även är rörelsesensorerna. Har ni inte fått instruktioner?

• scrapparlotta
    The Fugly skrev 2014-01-29 22:09:56 följande:
    Är vi hemma i huset kopplar vi bara på skalskyddet vilket är de larmade ytterdörrarna. När vi går hemifrån kopplar vi istället på totalskyddet som även är rörelsesensorerna. Har ni inte fått instruktioner?
    Alltså vi tecknade avtalet i em, en kille var hemma och pratade om det och kollade vad vi behövde och så. Vi ställde ju frågor och sånt. Men just denna grej kom jag på sen i efterhand.....undrade hur det skulle funka. Han sa att vi kunde larma på natten, och då började jag tänka. Fattade inte hur det skulle funka. Självklart kommer vi väl få närmare förklaringar sen när dom installerar det. Men man tänkte väl inte på att ställa alla frågor till han som var här ikväll. Mycket info på en gång...men då hänger jag med

Är ni nöjda med larmet och skyddet därifrån?
  • The Fugly
    scrapparlotta skrev 2014-01-29 22:23:41 följande:
    Alltså vi tecknade avtalet i em, en kille var hemma och pratade om det och kollade vad vi behövde och så. Vi ställde ju frågor och sånt. Men just denna grej kom jag på sen i efterhand.....undrade hur det skulle funka. Han sa att vi kunde larma på natten, och då började jag tänka. Fattade inte hur det skulle funka. Självklart kommer vi väl få närmare förklaringar sen när dom installerar det. Men man tänkte väl inte på att ställa alla frågor till han som var här ikväll. Mycket info på en gång...men då hänger jag med smile1.gif

Är ni nöjda med larmet och skyddet därifrån?
    Jag förstår :)

Vi är mycket nöjda! Vi har fått väldigt bra service, bl.a. ringde de oss och kollade varför elen till larmdosan var av (tillfälligt avbrott) och när den sen inte lyckades koppla upp igen ringde de igen och erbjöd att skicka en reparatör för att fixa det. Vi känner alltså att de håller koll och reagerar snabbt när något ser ovanligt ut.

Det finns även en app till telefonen som man kan använda för att larma av och på. Jättebra när man gått hemifrån och blir osäker på om man satte på larmet eller när man redan lagt sig.

Ni har gjort ett bra val! :)
  • kossamu

Frågade min sambo. Han sa att man lägger brickan på den mojängen vid dörren UTAN att trycka på gå-ut-knappen. Då går larmet bara igång på fönster/dörrar.

• scrapparlotta

Nu har vi fått larmet installerat idag, och trots att vi fick info och vi ställde frågor så sitter jag här nu med en fråga som jag inte tänkte på då. Han visade ju då hur man kopplar på skalskyddet och det hängde vi ju med i...MEN, hur gör man som imorgon, jag börjar jobba tidigt. Vi har skalskyddet på nu under natten, men sen när jag åker till jobbet vid 6 tiden så ligger ju resten kvar och sover. Då ska dom ju ha skalskyddet inkopplat då med. Ska jag då först kappla ur skalskyddet, sen koppla på det igen och öppna dörren och gå ut. Funkar det så?? Eller måste sambon gå upp och koppla på skalskyddet sen när jag gått ut genom dörren??

Är ju även så här vissa dagar när min sambo jobbar natt, han sover på dagen. Han kopplar in skalskyddet, men sen kanske jag eller barnen kommer hem under tiden han sover, går larmet då direkt när vi öppnar dörren eller har vi tid på oss att koppla ur skalskyddet??

Sen sa killen som installerade larmet att vi inte ska ha nycklarna som vi har nu, i ett nyckelskåp precis vid dörren. Var har ni era nycklar??

• The Fugly

Koppla ur skalskyddet, öppna dörren, koppla på skalskyddet och stäng dörren. Larmet hår inte igång direkt utan du hinner stänga dörren :) Du kan även koppla på skalskyddet via appen om du har en sådan.

• The Fugly

Vi har en huvudentré och två sidoentréer. Själva larmdosen sitter vid huvudentrén och där är larmet fördröjt så vi kan öppna dörren när vi kommer hem och larma av direkt. Vid de två andra entréerna går larmet direkt när man öppnar.

Vi har inget nyckelskåp alls.

• scrapparlotta
    The Fugly skrev 2014-02-14 16:08:52 följande:
    Vi har en huvudentré och två sidoentréer. Själva larmdosen sitter vid huvudentrén och där är larmet fördröjt så vi kan öppna dörren när vi kommer hem och larma av direkt. Vid de två andra entréerna går larmet direkt när man öppnar.

Vi har inget nyckelskåp alls.

ok tack. Bra och så klart...man kan ju koppla på genom appen, tänkte inte på det...hehe. Vi får försöka hitta nåt bra ställe att ha nycklarna då med bara....
Svar på tråden Verisure hemlarm....