• NJ2010

Tandläkare, se hit! "mineraliseringsstörd emalj" eller hypoplasi 5-åring??!

Hej ni! Vi bor sedan några år tillbaka i USA. Nu vill jag bara höra vad som gäller i Sverige. Jag har lite funderingar.. Min dotter har ngt som kallas hypoplasi. Det är emaljen som på ngt vis skadades vid utveckligen under graviditeten. Varför vet vi inte men det är inte det viktiga utan. Af vi gör nu. Detta upptäcktes för ca 6 mån sedan o tandläkaren ville då avvakta för att se hur det hela utvecklade sig. Nu 6 mån senare vill hon sätta på stålkronor på 4 ev 6 kindtänder! Detta känns ju väldigt extremt! Jag kommer aldrig sätta stålkronor på min lilla tjej, men vet ej ngt alternativ tyvärr. Ska träffa ny tandläkare för second opinion i helgen. Enligt vad jag kan se när jag jämför bilder på nätet så är hennes inte så grav, dvs tänderna är ju kvar men de är lite missfärgade (bruna fläckar) o hörnen på dem har nötts bort. Men jag har ju inte ett tränat öga.. Det jag hittar på svenska sidor bland annat FL är att man verkar avvakta.. Stålkronor på mjölktänder verkar inte så vanligt direkt.. De är helt galna här ibland alltså! Finns det någon förälder vars barn som råkat ut för detta, vad gjorde ni då? Någon tandläkare out there, som vill ge sin åsikt? Självklart går det inte att uttala sig om just min dotter, men rent generellt. Hur går man tillväga? Jag tänker mer att man kanske måste skydda tänderna med ngt ämne (INTE stålkrona!!) på o extra flour kanske?

Svar på tråden Tandläkare, se hit! "mineraliseringsstörd emalj" eller hypoplasi 5-åring??!