Jag erkänner: Jag blev curlad
Jag tror det är viktigt att förstå att det inte är samma sak att ge barnet lösa tyglar som att curla det. Ofta är det precis tvärt om. Min sjuåring bestämmer exempelvis sina egna läggtider, och det kan ju låta väldigt "curligt". Men grejen är ju att han från väldigt tidig ålder har fått göra sina egna misstag, lägga sig alldeles för sent vissa kvällar och ta konsekvenserna av detta. Väldigt snabbt har han själv börjat ta ansvar över sin sömn, och i fem års tid nu - alltså sedan han var två - har han gått och lagt sig vid en regelbunden tid varje kväll, utan en enda tillsägelse! Tänker man efter så är det ju de som år ut och år in talar om för sina barn när de ska sova, när de ska äta, när de ska göra dittan och datten, som curlar sina barn, eftersom de tar ifrån barnet allt eget ansvar och bestämmer allt åt dem. Så jag tror absolut inte på det där med att uppfostra "med järnhand" (sen måste man självklart sätta tydliga gränser när det behövs, man kan ju absolut inte låta barnet göra allt den vill. Och att inte lära barnet vilka normer och regler som gäller i vårt samhälle är ju självklart också curling).
För övrigt tror jag att viljan att ta ansvar för sitt eget liv, och att "göra rätt för sig" är medfödd. Titta bara på alla 1-3-åringar - de allra, allra flesta hjälper mer än gärna till med att laga mat, torka golv och allt annat som de märker är viktigt. Sen är det oftast föräldrarna som förstör allting och får barnet att sluta med detta - de vill inte ha någon hjälp, eftersom barnet "inte gör rätt", "det blir för kladdigt i köket", o.s.v. Och så lär de barnet att leka med sina leksaker istället, vilket ju resulterar i att barnet ger upp sina försök och inser att det är förälderns jobb att göra allt viktigt och barnets jobb att ha kul och leka. Det blir ju helt fel!!
Så mina råd är följande:
Låt ditt barn prova på saker. Låt det göra sina misstag och lära sig av konsekvenserna. Låt det ta ansvar, och växa av det. Inse att barn klarar av betydligt mer än vi vuxna tror. Sätt tydliga gränser när det behövs... Typ så.