Inlägg från: Anonym (isa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (isa)

Kan man döpa en pojke till Isa?

Till vår pojk som kommer snart vill jag och min man ha ett namn som är kort och med lätt uttal, klingar svenskt (för både min och barnets skull), men samtidigt är muslimskt/arabiskt (för pappans skull). Är så mycket lättare att hitta tjejnamn som passar under dessa kriterier men nu väntar vi ingen tjej.

Vi har fastnat lite för namnet Isa men undrar om det uppfattas som ett tjejnamn eller funkar det på en pojke? Isa är muslimernas namn på Jesus. Man kanske kan stava det Isah? Hade en tjej i skolan som vi kallade för Isa, tror hon hette Isabella, kanske därför jag ändå är tveksam och tycker det låter som ett tjejnamn? Samtidigt tycker jag om det.

Hjälp mig, är lite kluven. Övriga synpunkter på namnet? 

• Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?
  • Anonym (isa)
    En blå giraff skrev 2014-01-30 13:30:03 följande:
    Isak då? Eller är det för o-arabiskt?

Nej Isak funkar jättebra men då förmodligen stavning Ishak, då det är mer den arabiska versionen. Vi har det som ett alternativ.
    sophiie skrev 2014-01-30 13:27:24 följande:
    Man stavar väl det då ISSA?

Fast det ska inte uttalas Issa (alltså som gissa utan g) alltså det är inget kort i utan i:et blir ganska utdraget.

Ska kolla med pappan vad han tycker om stavning Isah :)
  • Anonym (isa)
    FrökenKanSjälv skrev 2014-01-30 13:38:49 följande:
    För mig är det ett flicknamn, känner två som heter Isa.

Jag jobbade ett tag med en man som heter Hannah. Det blev många missförstånd, bla bokades han om till damkupé på nattåget. Det är inte något jag skulle välja åt mina barn.

Oj, Hannah är ju verkligen ett tjejnamn. Jag var lite osäker på om Isa dock, därför frågar jag om vad andra anser, tycker också det låter lite som ett tjejnamn men maken som t.ex. är uppväxt med att Isa är en manlig profet tycker jag är knäpp som tycker det låter tjejigt :)
    Anonym (Jag) skrev 2014-01-30 13:32:00 följande:
    Jättefint! Och lite speciellt med ett H på slutet. 

Att ha ett typiskt tjej-namn på en pojke ser jag inga problem i alls. Tycker man ska döpa sina barn till vad man vill oavsett kön. 

Fast jag tycker det blir massor av problem om man döper sin pojke till ett typiskt tjejnamn och tvärtom, det är inget vi vill. Isåfall hade vi valt Hanna eller Sara som var alternativen om pojken hade vart en tjej ;)
    Är bara kluven på om Isa faktiskt är ett typiskt tjejnamn i Sverige eller inte.
  • Anonym (isa)
    En blå giraff skrev 2014-01-30 13:29:20 följande:
    Jag tror det kommer att bli många tillfällen då folk tror att det är en flicka. Så jag skulle nog ha tagit ett annat namn. Finns väl många andra att välja på?

Jo finns en del vi funderat över. Ishak och Elias bland annat. Amir gillar jag trots att det inte klingar svenskt men det finns det många av i makens släkt. Men just nu är vi väldigt insnöade på Isa, OM det inte är ett typiskt tjejnamn här i Sverige..
  • Anonym (isa)
    Det finns 2106 kvinnor som har förnamnet Isa. Av dessa har 1449 namnet Isa som tilltalsnamn. Det finns 545 män som har förnamnet Isa. Av dessa har 414 namnet Isa som tilltalsnamn.
    Finns ju en del män som heter så här i Sverige men betydligt många mer kvinnor.. suck!
    Ann Cistrus skrev 2014-01-30 13:47:56 följande:
    Isa med långt i är ett typiskt tjejnamn i sverige. Issa med kort i är inte det. Hur tänkte ni uttala/stava det? 

Issa låter som ett helt annat namn. Det ska uttalas som det svenska tjejnamnet Isa ungefär, något åt det hållet.
  • Anonym (isa)
    semlorna skrev 2014-01-30 13:50:52 följande:
    Jag tror stavningen Ishak kommer göra det svårt för folk att veta hur de ska uttala namnet. Jag själv tycker det låter som is-hak

Fast h:et är inte där för skojs skull utan det finns verkligen ett H i namnet Isak på arabiska.
    Svårt att förklara hur det uttalas men youtubade första bästa video och om du bara lyssnar på sek 9 i början av den här videon
    ">

så hör du hur han uttalar Ishaq.
    Med ett h blir det lätt att uttala det både svenskt Isak och arabiskt med ett h. Tror inte folk kommer tro han heter is-hak nu när det är så vanligt med en massa h som inte uttalas i namnen, man ser ju att namnet är det som vi på svenska stavar Isak.
  • Anonym (isa)
    gosnosen skrev 2014-01-30 13:58:11 följande:
    Jag kände en pojke som hette Isa när jag var liten och det var inga problem :)

Och ingen tyckte det var konstigt eller så?
  • Anonym (isa)
    Anonym (...) skrev 2014-01-30 14:03:22 följande:
    För ett antal år gjorde uppdrag granskning en undersökning om hur namn kan göra att folk blir negativt särbehandlade. Både vad gäller när de söker jobb, ställer sig i bostadskö, söker utbildningar eller praktikplatser.

Vet en som då valde att döpa om sitt barn med utlänskt namn till ett helt annat svenskt för att slippa att barnet skulle råka ut för detta. Barnet var då över 10 år men hade heller inget emot ett namnbyte.

Med tanke på hur många som verkar sympatisera med SD idag skulle jag nog tänka en extra gång innan jag valde utlandsklingande namn till mitt barn.

Rent etiskt tycker jag det är hemskt att man ska behöva göra det, men verkligheten är en annan.

Kan inte mannen övertalas till Isak (utan h)?

Fast sådär tycker jag inte man kan hålla på, svenssonfiera alla namn och bara ge sitt barn vanliga svenska namn för att de ska smälta in lättare. Min man har faktiskt aldrig haft problem med att varken utbilda sig, köpa bostad eller få många olika jobb under sin livstid trots både utländskt för- och efternamn. Sen behöver man väl inte försvåra för sitt barn och ge extremt svåra namn eller namn som förknippas med något negativt, men Ishak tycker jag är varken eller. Det är i princip samma namn som Isak förutom med ett H, precis som många lägger till h i namnen Sara, Hanna mm. Tror inte ett litet h i namnet kommer påverka vår son det minsta, om han nu får det namnet vill säga.

Jag vill dock ändå att namnet ska passa in i Sverige och klinga någorlunda svenskt av samma anledning som han vill ha ett som funkar bra i hans hemland också :)
  • Anonym (isa)
    BCH52 skrev 2014-01-30 14:22:06 följande:
    Isa är ett tjejnamn i Sverige, dock inte så vanligt längre. Det fanns en känd skådespelerska/operasångerska som hette Isa Quensel. Om man endast hör förnamnet så kommer det av många med ickearabisk bakgrund att uppfattas som ett tjejnamn.
    I praktiken brukar det där med namn inte bli så stora problem, det är bara i de första kontakterna det kan bli någon fråga.

Lite OT, är det okej för din man att ni döper honom?

Ja, jag antar att det är ett tjejnamn här.. ni har övertygat mig.. :)

Vi ska inte döpa honom, blev kanske lite fel i rubriken då.
  • Anonym (isa)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-01-31 00:18:49 följande:
    Isa är ju det muslimska namnet för Jesus. Frågan är varför ni vill att barnet ska heta Jesus som i Sverige och i alla kristna länder anses vara Guds son. Tror ni på Jesus som Guds son kan ni ge barnet namnet Isa annars välj något annat. Det blir bara konstigt

Han skulle isåfall få namnet efter profeten Isa/Jesus, inte "Guds son" Jesus. Jesus är en mycket stor profet i islam!

Tack för alla svar!! Känns skönt att få lite perspektiv från andra. När jag ögnar igenom hela tråden kan jag märka att det råder delade åsikter huruvida Isa är ett tjejnamn här eller inte, många verkar tycka det, andra inte, och somliga anser att det funkar på båda.. vi får helt enkelt fundera vidare innan vi fattar ett beslut.
  • Anonym (isa)
    Anonym (Jag) skrev 2014-01-31 12:40:31 följande:
    Skillnad att kalla kaffe för köttbullar eftersom kaffe och köttbullar är två helt olika saker. 

Dock är jag helt emot och förstår inte alls den hets som råder i vårt samhälle om KÖN. Tydligen är det otroligt viktigt att namn, kläder och leksaker på ett barn stämmer överens med vad som sitter mellan benen. 

Men sluta, hur kan du inte förstå att en kille inte kan heta Maria och en tjej kan inte heta Johannes t.ex. Själv föstår jag inte och är helt emot de som på något sätt undgått att missa att det faktiskt existerar två olika KÖN och att en pojke är en pojke och en flicka är en flicka! Det är också två heeeelt olika "saker". Orkar inte med alla dessa försök att sudda ut alla möjliga gränser och skillnader som faktiskt existerar mellan honan och hanen..

Men nu handlade inte diskussionen om det utan huruvida Isa är ett namn för tjejer eller killar eller både och..
  • Anonym (isa)
    Sous skrev 2014-02-01 08:53:17 följande:
    Jag vet flera män som heter antingen Maria (vanligt i spansktalande länder) eller Marie (vanligt i franska dubbelnamn typ Jean-Marie). Nuförtiden hoppas jag att de flesta är så vidsynta och kulturellt medvetna att de inser att något som låter konstigt för dem är helt normalt för andra och inget man bör lägga sig i. Har ni dessutom ett icke-typiskt svenskt efternamn så tycker jag inte att ni behöver tveka alls utan ge honom det namn ni vill.
    Anonym (?) skrev 2014-01-31 21:26:29 följande:

Det finns många pojkar som heter Maria, visste du inte det? Jesus Maria kan man heta i katolska länder.

Okej, då var just Marie/Maria tydligen ett dåligt exempel men ni förstår poängen. Döper man sin son till Lisa, Anna, Kajsa, Britta? 
    Anonym (Jag) skrev 2014-01-31 18:15:26 följande:
    Varför kan en kille inte heta Maria? Och vad finns det för skillnader mellan en hona och en hane? De enda skillnader som vi ser i vårt samhälle vi lever i nu är skillnader som vi själva har skapat.

För mig spelar inte kön någon roll alls! Så jag förstår inte er som tycker det är så otroligt viktigt. 
    Förutom alla de biologiska skillnaderna menar du? Det är tom vetenskapligt bevisat att våra hjärnor fungerar olika. Det är inte vårt samhälle som har skapat det manliga och kvinnliga könsorganet, gjort våra kroppar och dess funktioner totalt annorlunda och därmed skapat mannen och kvinnan som två helt olika människor..
Svar på tråden Kan man döpa en pojke till Isa?