• fluu

Vad får era barn se på tv och inte i 3-5 års åldern?

Min är visserligen bara två, men det är inte mycket som är förbjudet. Disney channelskiten har vi inte, men det hade jag inte velat visa för henne. Inte heller många andra Disneyproduktioner..
    Ett enda program på barnkanalen är bannlyst: Max och Ruby  *ryser*

Vi kollar mest på DVD eller på datorn. Bland favvosarna finns ANki & Pytte, Rory, Nalle har ett stort blått hus, Dinosaurietåget, Fiffi och blomsterfröna, Alfons, Ika i rutan etc. Finns också en rolig film om Loranga på youtube.

Rekommenderar också att du kollar in öppet arkiv, där finns en stor skatt äldre barnprogram.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

För övrigt behöver det ju inte var just barnprogram. Min unge älskar dinosaurier och hajar och kan kolla animal planet timmar om hon fick.
    Family guy och Simpsons tillhör också favoriterna även om vi kanske borde sluta med iaf Family guy innan hin blir för medveten ;)

• fluu
    MotvilligaMamman skrev 2014-01-30 18:55:37 följande:
    Max och Ruby....avskyr. Vi förbjöd det jävla skitprogrammet här när femåringen började prata som Max. Hela. Jävla. Tiden. "Äckligt ägg!", "Jordgubbe!", "Macka!". SKOTTPENGAR!
    Håller med. Och som alltid sitter Ruby stillsamt vid bordet och pysslar och suckar "typiskt pojkar" när Max stökar runt. Blä!
  • fluu
    Minniemousemommy skrev 2014-06-17 17:59:21 följande:
    Tycker det är lite konstigt när vissa anser att Disneyfilmer är våldsamma men inte Astrid lindgrens filmer? Jag har bara visat tecknade filmer för mina barn än så länge, då jag inte tycker att andra filmer är passande för barn under 7/8 år. Men filmer mina mina barn tycker om just nu är De fem legenderna, Ice age, barbie (öprinsessan, fairytopia & pegasus förtrollning), Rio, Upp, Lorax och björnbröder. Dom gillar ALLA disney och pixarfilmer, men där fick du lite andra tips i alla fall. Dock så kollar vi oftast på serier :)
    Du menar inget otecknat alls för små? Oavsett vad de handlar om?
  • fluu
    Minniemousemommy skrev 2014-06-17 18:26:06 följande:
    Inget otecknat innan dom börjar skolan i alla fall. Nästa år börjar min 5åring skolan och då får vi väl se vad som är populär. Är high school musical eller twilight eller något liknande populärt så kan jag tänka på det, men helt inte innan 7-8 år. 
    Inte ens låt oss säga "en dag på förskolan" eller något annat extremt oskyldigt? Vad är det som du tycker är olämpligt med det?
  • fluu
    Minniemousemommy skrev 2014-06-17 21:04:50 följande:
    Jag vet inte ens vad det är? Nej, jag tycker att otecknade barnprogram är tråkiga, filmer som jag tycker är bra är för äldre barn och filmer (tex astrid lindgrens) är extremt olämpade för barn. :)
    Ska din personliga smak begränsa barnen? Programmet jag pratar om är ett fem minuter kort program som visar just en dag på förskolan med barn i 2-6 års åldern. Mer barnvänligt blir det inte.

Nog kan jag förstå att exempelvis Mio min Mio eller Bröderna Lejonhjärta kan vara svåra att förstå och lite läskiga för små barn, men säg Lotta på Bråkmakargatan.... vad är "extremt olämande" i det?

Och om vi nu snackar otecknat och åldersanpassade program generellt, handlar det alltså bara om att du personligen tycker att oteckat är tråkigt(hur det nu ens är möjligt att ALLT otecknat/tecknat kan vara dåligt/tråkigt) eller finns det något mer som är olämpligt i det?
  • fluu
    Minniemousemommy skrev 2014-06-17 22:40:42 följande:
    Dom ser skräckinjagande ut och det är ett helt hjärndött program utan mening. Ja.
    Nog för att jag personligen från mitt vuxna perspektiv till viss del kan hålla med dig om det, men är du säker på att barnen ser det så?
  • fluu
    Minniemousemommy skrev 2014-06-17 22:56:07 följande:
    Jag har inte tänkt igenom alla program som finns, jag bara gillar tecknat mer och tycker att det mesta som inte är tecknat är olämpligt för just mina barn. Det finns bättre program nu för tiden, så jag orkar inte se om saker jag såg är jag var yngre med mina barn. Vissa filmer visst, men tecknat är inte lika out dated som otecknat.
    Men vad i otecknat är det som är olämpligt?
  • fluu
    Minniemousemommy skrev 2014-06-17 23:00:25 följande:
    Nej. Men jag vill så mycket hellre att dom ser på saker som är pedagogiska som dom faktiskt lär sig något av.
    Och du menar att det inte finns något otecknat program eller film som är pedagogiskt?
  • fluu
    Minniemousemommy skrev 2014-06-18 00:07:36 följande:
    Allt på Disney junior förutom Mouk. Arthur, Franklin, Nicke nyfiken, Roboten rob, Sagor från zoo och my little pony. Ja, det är väl både mina och mina barns favoriter. Man lär sig något i alla dom, och det är inte tråkigt för vuxna att kolla på heller. :)
    Frågar om min fråga: Vad i otecknat är det som är olämpligt? Och du menar att det inte finns något otecknat program eller film som är pedagogiskt eller bra?
Svar på tråden Vad får era barn se på tv och inte i 3-5 års åldern?