• Anonym (vetinte)

Flyttar på måndag, han är osäker

Jag behöver verkligen hjälp. Min pojkvän sen 5 år tillbaka och jag har fått en lägenhet och ska flytta in på måndag. Han har sagt att han vill detta och inte verkat rädd att binda sig alls, pratat mycket om han han vill ha barn med mig och så. Men nu när jag frågade om han ser fram emot att flytta på måndag så svarade han "kanske det" och när det gäller honom så brukar det i regel betyda nej...

Han sa att han krisar lite, men att han skulle ringa när han kommer hem då han satt på tåget nu. 

Vad gör man? Hur ska jag tackla det samtalet som kommer någon gång vid 23 ikväll? Han är inte direkt välartikulerad utan ofta får jag dra saker ur honom. 

Jag är väldigt tacksam för alla tankar och synvinklar på detta jag kan få!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-30 19:16
    Kan tillägga att vi båda är 22 år och flyttar hemifrån våra respektive föräldrar

• Svar på tråden Flyttar på måndag, han är osäker
  • Thotis90

Jag skulle aldrig flytta ihop med någon som var tveksam... Efter 5 år tycker jag att man borde vara säker och är man inte det så går man inte så långt som Ni har gjort (d.v.s att Ni skall flytta in på måndag! Då säger man väl till i förväg så att man kan lösa det)

Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (...)

Att flytta hemifrån OCH bli sambo är två stora steg. Klart att han kan krisa.

• Anonym (vetinte)

Tack för svaret! Känns rätt hopplöst just nu eftersom jag gett honom så väldigt mycket av mitt liv. Plus att det blir jag som blir stående med en studentlägenhet där man måste bo två och inga ködagar kvar. Jag känner mig liksom sviken. 

• Anonym (vetinte)
    Anonym (...) skrev 2014-01-30 19:19:27 följande:
    Att flytta hemifrån OCH bli sambo är två stora steg. Klart att han kan krisa.
    Men hur kan man bemöta det då? Vill ABSOLUT inte att han ska flytta för att han känner att han måste för min skull. Jag brukar oftast lämna rätt mycket svängrum för honom och acceptera det han säger att han känner oavsett. Går ju liksom inte att tvinga någon att känna något annat. 
  • Malima

Låt honom se vad han säger. Det ÄR stort att flytta ihop, jag fick också kalla fötter. Det är ett helt nytt kapitel i livet. Hoppas allt går bra!

• Anonym (dumt)

Det absolut dummaste man kan göra är att flytta ihop utan att ha bott själv först. Jag gjorde samma sak och jag blev varnad för det och tyckte det var löjligt. Idag vet jag bättre.

Det kan gå bra om man har skinn på näsan och den man flyttar ihop med har ungefär samma toleransnivå för skit som en själv så att den man flyttar ihop med inte är sån att denne fått allt gjort av mamma innan.

Hur som, det är läbbigt att flytta ihop, tillbringa all tid ihop. Många frågor.. Får jag sitta vid datorn när jag vill? Kan jag träffa mina kompisar som förr? Osv.

Efter 5 år torde man dock veta om man vill leva ihop eller inte..

• Anonym (kär)

Precis som någon skrev det är ett stort steg som ni nu gör och det är många som kan få självan då likadant inför tex bröllop. Bästa vore om ni kunde prata irl istället. Gör vi rätt nu, tänk om det tar slut, hur gör vi då med lägenheten mm  tänk om vi inte klarar bo ihop osv.Så lyssna vad han har att säga och prata ut ordentligt.

Livet har inga garantier men man måste våga testa det nya men ibland kan det vara skrämmande.

Lovetestnow

• Griseknoen35

Min sambo blev också sån. Jag flyttade in och en vecka senare säger han att vi borde väntat, att det blev för mycket. 6 år senare har vi två barn och radhus. Ta de lugnt och ge han lite utrymme när ni flyttar så vänjer han sig snart. Det är en stor förändring att flytta hemifrån och flytta ihop, alla tacklar förändringar negativa som positiva på olika sätt.

• Miss Skywalker

Är man 22 bast och inte mer eld och lågor över att flytta från päronen skulle jag bli konfunderad. Du kanske borde flytta själv och skaffa en roligare kille. Han låter ganska efterbliven..

• Anonym (vetinte)
    Anonym (kär) skrev 2014-01-30 20:00:56 följande:
    Precis som någon skrev det är ett stort steg som ni nu gör och det är många som kan få självan då likadant inför tex bröllop. Bästa vore om ni kunde prata irl istället. Gör vi rätt nu, tänk om det tar slut, hur gör vi då med lägenheten mm  tänk om vi inte klarar bo ihop osv.Så lyssna vad han har att säga och prata ut ordentligt.

Livet har inga garantier men man måste våga testa det nya men ibland kan det vara skrämmande.

Lovetestnow
    Du har såklart rätt om att prata irl, tyvärr ligger jag hemma dunderförkyld med feber så det funkar inte riktigt.  Vi hade uppe på tapeten ett tag att kanske bara vara rumskompisar och inte vara så väldigt konventionella för att minska pressen. Men då sa han att bara om jag får fria till dig ändå. Så han lämnar väldigt dubbla budskap. 

Tack för ett jättebra inlägg! Hjälpte mycket:) 
Svar på tråden Flyttar på måndag, han är osäker