• Michella

Blåsljud hos 3 åring

Min tjej var sjuk i feber,i flera dagar veckan innan jul förra året. När vi var till läkaren på hvc och visade upp henne hörde läkaren ett blåsljud på hjärtat på henne. Har imte hört det tidigare på henne. Dom sa att vi skulle komma tillbaka när hon blivit frisk. Det gjorde vi 2 veckor senare, blåsljudet hördes fortfarande när hon satt och när hon låg. Men det hördes inte när dom lyssnade från ryggen. Så inget allvarligt sa dom. Men vi skulle ta ett EKG. Och det gjorde vi. Ringde idag om svaret. EKG pappret har dom skickat  till sjukhuset. För dom sa att det var ett onormalt ekg.....???? Vad betyder det??? Dom har skickat remiss till sjukhuset. Nu är jag så orolig över att ngt är fel med henne........när det gäller hjärtat.

Någon med erfarenhet. så jag kan lugna mig!!!!!

• Svar på tråden Blåsljud hos 3 åring
  • Signa tur

Verkar hon påverkad av det?

Ett blåsljud på hjärtat är inte farligt så länge man inte är påverkad av det. Min son hade det och de "täppte till hålet" genom en kateterisering. Han sövdes (vuxna är vakna) och de förde upp en kateter till hjärtat genom ljumsken och "täppte till hålet" med en lite metallplugg. 8 timmar efter avslutad kateterisering åkte vi hem.

• asta66

Min bror hade blåsljud när han började skolan. Det har aldrig varit nåt som helst problem. Han är väldigt fysiskt aktiv och mår hur bra som helst.

• Michella

Vi gjorde ekg:t på en vårdcentral. Nej hon verkar inte vara på verkad av det. Hon är glad och pigg och är en väldgt aktiv tjej :)

• Proppellis

Okej. Min son visade blåsljud när han var 1,5 men de sa att det var ett fysiologiskt blåsljud o skulle växa bort. Han kunde bli blå om läpparna om han sprang mycket. Vi fick göra ultraljud på hjärtat mest för att stilla min oro men läkarna sa att de var vanligt. Nu är han 8 år och det har inte försvunnit än men han är inte påverkad av det. Men det är ju jätte bra att de kollar upp din lilla tjej.

Svar på tråden Blåsljud hos 3 åring