Slutkörd hemma-mamma
Frågan är väl hur era dagar ser ut? Går de äldre barnen på förskolan eller är de hemma med dig? Hur lång utevistelse får sonen så han får härja av sig utan så mycket krav varje dag? Hur mycket tid får sonen på egen hand med dig respektive din man? Det låter ju som han har ett stort fysiskt behov. Har han ett tillräckligt välutvecklat språk att uttrycka vad han blev arg för, annars får ni ju hjälpa honom med att påtala vad ni tror gjorde honom arg eller åtminstone påvisa att ni tar hans känslor på allvar.
Att barn "trotsar" är ju en del i deras utveckling att utforska var deras gränser för bestämmanderätten går. Vi hade det kämpigt, när lillasyster kom, med storasyster då hon från att ha varit lite knähund på kvällarna fick klara sig mer på egen hand. Med tanke på att hennes pappa mestadels är frånvarande efter separationen är det bara mammas (=min) uppmärksamhet som gäller och inte min sambos. Detta i kombination med sömnbristen i början ledde till mycket konflikter, för att hitta lösningen gick jag föräldrautbildningen "De otroliga åren 3-8 år. Under kursens gång fick vi i läxa att ge barnen minst 10 minuters uppmärksamhet då vi är helt närvarande hos barnet och inte tänker på annat som hushållssysslor och så. Genom att finnas med när de leker eller att man tillsammans läser, pusslar, pysslar, bakar, sitter och pratar eller vad som nu passar barnet får det känna sig viktigt och sett på riktigt.
Sedan gäller det att berömma allt önskvärt beteende och fundera ut hur man agerar när det kör ihop sig. Oftast sker det vid så kallade tröskelsituationer som kvällsbestyren inför läggning, morgonaktiviteterna med påklädning, frukost mm.
Jag tycker mig också märka att problemen blir värre när vi är två vuxna då vi har lite olika regler som hon får förhålla sig till och det är svårare att förbereda henne på vad som kommer hända.
Vad gäller hemsysslorna får ni väl ta ett större tag på helgerna eller efter läggning av barnen då båda är hemma. Första året är ju riktigt intensivt då allt sker på bebisens villkor i princip.