• Hallonsmurf

Vilket är ditt bästa recept på Ugnspannkaka? Vill ha den som den smakade i skolan!

Tyckte att skolans pannkaka var underbar under skoltiden, har aldrig lyckats göra en lika god Ugnspannkaka på egen hand... Vilket är ditt bästa recept?

• Svar på tråden Vilket är ditt bästa recept på Ugnspannkaka? Vill ha den som den smakade i skolan!
  • lövet2

Jag gillar lätt och luftig pannkaka:
    8 dl mjöl
    1 tsk salt
    8 ägg (normalstora)
    8-10 dl mjölk

Vi har en stor långpanna. Om man har en mindre ugn, så får man minska ner på receptet lite ....

• Hallonsmurf

Oj hjälp vad mycket mjöl och ägg! Är du säker på att det är så du brukar göra?

• lövet2

TS - Helt säker! Men vi har en ny ugn med stor långpanna. I den gamla ugnen hade jag 6 dl mjöl och 6 ägg ....

• Jess69

Jag brukar "bara" ha i 3-4 ägg, och sen 4-5 dl mjöl, 1 liter mjölk,
    lite salt...som litet "extra" tar jag vaniljsocker istället för vanligt ..
    blir mycket godare tycker jag !

• elliis

Jag vill också ha receptet på pannkaka som det smakade i skolan.
    Har provat masor av olika recept men ingen är ens lik

Det kanske finns nån "mat tant" här som vet?

• snigeligel

Här kommer ett garanterat vältestat och gott recept:

8 dl mjölk (går bra med vilken som helst, dock inte mini-)
    3 ägg
    5 dl vetemjöl
    2 msk flytande margarin
    1 msk socker
    1 tsk salt

Sätt ugnen på 175 grader.

Knäck äggen i en bunke och vispa sönder dem, häll på hälften av mjölken, ha i socker, salt och margarin. Vispa sedan i mjölet och avsluta med att hälla i resten av mjölken (du slipper klumpar i smeten genom att göra så).

Smörj djupplåten med ca 3 msk margarin och häll på smeten.

Ställ in plåten i ugnen i 25 minuter, höj sedan temperaturen till 200 grader och låt plåten stå kvar i ytterligare 15 min. Kolla under gräddningstiden att det inte bildas stora bubblor i degen; om så sker, stick hål i dem med en vass kniv.

För att göra pannkakan ännu godare rekommenderar jag att du klipper i bacon innan du ställer in plåten i ugnen.

Lycka till!!! Meddela gärna hur du tyckte resultatet blev

• Runguska

Mamma jobbar i storkök, ska fråga henne hur de gör - om de gör. Återkommer på lördagkväll då hon varit här!

• elliis

Seroc:
    Har du frågat din mamma ännu?=P

Svar på tråden Vilket är ditt bästa recept på Ugnspannkaka? Vill ha den som den smakade i skolan!