Vilket är ditt bästa recept på Ugnspannkaka? Vill ha den som den smakade i skolan!
Tyckte att skolans pannkaka var underbar under skoltiden, har aldrig lyckats göra en lika god Ugnspannkaka på egen hand... Vilket är ditt bästa recept?
Tyckte att skolans pannkaka var underbar under skoltiden, har aldrig lyckats göra en lika god Ugnspannkaka på egen hand... Vilket är ditt bästa recept?
Jag gillar lätt och luftig pannkaka:
8 dl mjöl
1 tsk salt
8 ägg (normalstora)
8-10 dl mjölk
Vi har en stor långpanna. Om man har en mindre ugn, så får man minska ner på receptet lite ....
Oj hjälp vad mycket mjöl och ägg! Är du säker på att det är så du brukar göra?
TS - Helt säker! Men vi har en ny ugn med stor långpanna. I den gamla ugnen hade jag 6 dl mjöl och 6 ägg ....
Jag brukar "bara" ha i 3-4 ägg, och sen 4-5 dl mjöl, 1 liter mjölk,
lite salt...som litet "extra" tar jag vaniljsocker istället för vanligt ..
blir mycket godare tycker jag !
Jag vill också ha receptet på pannkaka som det smakade i skolan.
Har provat masor av olika recept men ingen är ens lik
Det kanske finns nån "mat tant" här som vet?
Puff puff ingen som vet?
Här kommer ett garanterat vältestat och gott recept:
8 dl mjölk (går bra med vilken som helst, dock inte mini-)
3 ägg
5 dl vetemjöl
2 msk flytande margarin
1 msk socker
1 tsk salt
Sätt ugnen på 175 grader.
Knäck äggen i en bunke och vispa sönder dem, häll på hälften av mjölken, ha i socker, salt och margarin. Vispa sedan i mjölet och avsluta med att hälla i resten av mjölken (du slipper klumpar i smeten genom att göra så).
Smörj djupplåten med ca 3 msk margarin och häll på smeten.
Ställ in plåten i ugnen i 25 minuter, höj sedan temperaturen till 200 grader och låt plåten stå kvar i ytterligare 15 min. Kolla under gräddningstiden att det inte bildas stora bubblor i degen; om så sker, stick hål i dem med en vass kniv.
För att göra pannkakan ännu godare rekommenderar jag att du klipper i bacon innan du ställer in plåten i ugnen.
Lycka till!!! Meddela gärna hur du tyckte resultatet blev
Mamma jobbar i storkök, ska fråga henne hur de gör - om de gör. Återkommer på lördagkväll då hon varit här!
Härligt Seroc!
Seroc:
Har du frågat din mamma ännu?=P