Inlägg från: Noname00 |Visa alla inlägg
  • Noname00

Klickgolv

Klickgolv är underbart finns så många varianter och väldigt enkelt att lägga.
    Finns tom klickgolv som ser ut som klinker perfekt att ha i hallen.
    Glöm bara inte att ha en glipa på 5-10m.m vid vägg och 10mm runt elementrör.
    Golvet ska vara rent och absolut plant det får diffa max 2m.m

Köp inte det billigare det är skillnad på 59kr kv och 129kr kvm det finns olika kvaliteer.

Bara ta ett rum och börja prova.

• Noname00

Billiager golv är inte svårare att lägga det är kvaliten som skilljer.
    det brukar vara en annan slitageklass på dem som med allt annat så får man vad man betalar för.

• Noname00
    MrRed skrev 2014-02-07 00:03:16 följande:
    Har själv lagt 3 rum med billiga laminatgolv (59:-/kvm) och ett rum som var ganska dyrt (kommer inte ihåg kvm-priset). De billiga golven är nu 6 år och ser fortfarande ut som nya. Hala? Inte det minsta. Slitna? Nej, ser fortfarande nya ut. Och precis lika enkla att lägga som de dyrare (förstår ärligt inte varför det skulle vara ngn skillnad). Sen beror det ju lite på var man tänkt lägga golven förstås men min tanke var att ju billigare golv jag lägger, desto billigare blir det att byta ut dem när jag tröttnar på dem. Tidsåtgången per rum var väl runt 3-4 timmar inklusive listsättning. Inte särskilt avancerat mao. Rekommenderar dock en kap/ger såg då det underlättar oerhört vid kapningen av skivorna + att det går så mycket fortare att lägga ut golvet (laminatsågarna är helt odugliga).
    Vad hade du för underlag la du direkt på gamla golvet, la du foam eller lumppapp under?
    Själv ska jag prova att lägga på ett undergolv av trä det är lite ojämnt vid elementet pga läcka och måste jämnas av på något sätt.
    golvet som finns där nu är ett linoleumgolv minst 40 år gammal tack och lov var det ej limmat, bara rulla ihop och lyfta ut.
  • Noname00
    MrRed skrev 2014-02-07 11:26:27 följande:
    Själv har jag lagt direkt på plastmatta med foam. Är det bara jämnt underlag är det enklast. I ditt fall blir det kanske lite knepigare. Går det att flytspackla? I källaren la jag blå platon med spån över & det blev kanonbra. Så spån kanske är ett alternativ? Eller så får du kolla med ett proffs, brukar oftast vara bäst Glad
    Det är bara en liten yta kankse 30x30 som måste jämnas till vid elementrören.
    Bra om man får bort förhöjningarna det är inte så mycket som måste tas så jag funderar på att bara lägga på vattpasset kika och sedan hyvla av höjningar.
    Blir  det som en grop sen men plant så klipper jag nog till lumppapp där då det är stumt jämfört med foam.

• Noname00
    Pikku Enkeli skrev 2014-02-07 11:42:30 följande:
    Vår erfarenhet är att de billigare golv vi lagt inte alls var lika smidiga att lägga.
    Det kan mycket väl stämma då noten och sponten kan var alite mekig att få dit, man får trixa lite men det brukar alltid gå.

Bra att det finns billiga golv man kan komma ned så billigt som 29kr /kvm då är det dock bara 6m.m.

Men är utmärt att lägga i garderoben, klädkammaren förrådet etc där man bara vill ha en snyggare  yta.
  • Noname00
    singthesorrow skrev 2014-02-07 15:26:34 följande:
    Tack för alla svar! Kan inte någon säga vilket märke de använt också? :)
    Läste en annan som lagt golv och upplevde rustas golv bättre än ikeas.
    De är dessutom made i sweitz.

Jag kommer prova rustas när jag behöver ett billigt golv.
Svar på tråden Klickgolv