• Dianne

Min sons flickvän är ful, hjälp!!

Du får en massa skit, men jag kan faktiskt förstå dig. Jag har barn i tonåren,  så vi är väl där snart då det kan bli en svärdotter och en svärson - och inget kan man göra åt vilka det blir... Scary!  Spöke

Det läskigaste med extrem övervikt är ju att den smittar. Partnern blir ofta likadan efter ett tag. På grund av att den feta inte kan/orkar/vill vara ute i ett aktivt liv, utan lätt blir sittande framför TV:n. Och sedan sitter de där båda tillsammans... Dessutom brukar den feta ofta smitta den normalviktiga med sina dåliga matvanor.

Det är ju tyvärr en känd sak, att till och med två normalviktiga personer som träffar varandra, ökar i vikt när de flyttat ihop. Just för att de blir sittande så mycket. Och även, kanske, för att man inte tycker att man behöver anstränga sig så mycket mer, när man har fångat en partner.

• Dianne

Vandelay skrev 2014-02-01 17:03:54 följande:
    Du kan inte tänka dig att det är samhället det är fel på och inte de "fula" och feta? Du måste ju förstå också att skönhet är otroligt subjektivt. När man dessutom anställer någon så är utseendet sekundärt, man går efter meriter, relevant kunskap och adekvat utbildning. Det enda jag skulle förkasta utseendemässigt är om någon skulle ha någon stötande, synlig tatuering, typ hakkors. Piercingar och långa naglar kan jag av hygienskäl inte gå med på heller men sånt är ju bara att plocka bort. Min kökschef är en gravt överviktig tysk som inte ens kan svenska.
    Något som gör en människa vacker är inte utseendet. Utstrålning, charm, en vänlig och trevlig personlighet, humor kommer man så himla mycket längre med. Yttre skönhet är förgängligt och vi kommer alla ruttna ihop i slutändan och det finns sååå mycket vettigare saker att lägga sin energi på än ytan. Det är bara ett skal, liksom. Säger absolut ingenting om personen.

Du får vara hur normbunden du vill och anpassa dig efter obegripliga regler, men det låter så himla tragiskt och begränsande. Yolo :)

Om det nu är sant att du har makten att anställa människor i ett serviceyrke, så tror jag att ditt företag förlorar kunder på det. Faktiskt. Om det inte är en restaurang av ett slag och med ett sådant läge, att gästerna oftast ändå bara kommer en gång.

Men annars, så gillar gäster i servicebranschen generellt att bli servade av unga, smala, vackra människor. Det är ingen slump att t.ex. flygbolagen (alla utom PK-SAS, vars flygvärdinnor också allmänt kallas "SAS-kossorna" bland de vana affärsresenärerna...) anställer unga, vackra kvinnor. Självklart måste de vara kompetenta OCKSÅ - de ska ju vara stabila, kunna flera språk flytande, ha erfarenhet från något serviceyrke, och gärna från vården och/eller restaurangbranschen.

Jag är själv varken särskilt ung eller särskilt slank längre, och jag FATTAR att t.ex. Emirate Airlines inte skulle vilja anställa mig som flygvärdinna, trots att jag uppfyller deras andra kriterier. Ser ingen anledning att vara sur över det, utan det är naturens gång helt enkelt...

(Eller varför tror DU att flygvärdinnorna i reklamen ovan ser ut som de gör, i stället för att vara 46 år gamla, 120 kg tunga och med diverse lyten och skönhetsfel..? Om det nu inte har någon betydelse AAAAAAAALLS för företagets kunder, som DU påstår.)
Svar på tråden Min sons flickvän är ful, hjälp!!