• Aamanddal

sover eran bebis med er i sängen?

Är bara gravid i v 10 men jag och min sambo diskuterade om bebis ska ligga med oss i sängen i ett babynest eller i egen säng. Jag själv vill ha bebis i sängen för det skulle kännas smidigare och tryggare samtidigt som det inte skulle vara tryggare. För man kan ju faktiskt råka i sömnen tex snöra över en kudde på bebis eller dylikt.

Hur har ni gjort??

• Svar på tråden sover eran bebis med er i sängen?
  • lövet2

Barnen har sovit mellan oss i dubbelsängen. Trots allt behöver även mammor sova, och det känns inte så säkert att inte få sova på ett år eller så.

Riskerna med att ha babyn hos sig i sängen är ungefär lika stora som att ha babyn i spjälsäng. Huvudsaken är att babyn inte sover på magen det första halvåret, eftersom det är den riktigt stora riskfaktorn.

• Westman011

Min dotter är 7 år och har nästan alltid sovit med mig, dom gångerna hon sover själv i sin säng på ett år kan man räkna på en hand. De är ju mysigt.

• StarStruck

När dottern var bebis sov hon hos oss då och då, men mest i hennes säng. Nu vägrar hon sova mellan oss. Hon är 1,5 nu.

• gilmore

Mina barn har sovit i stora sängen från början, yngsta på 3 år gör det fortfarande och stora som snart är 5 började sova i egen säng vid 3,5 års ålder men sover i min säng just nu bara för att det är mysigt.

• ViVäntarLois

Självklart har vi ungarna i sängen! För det första verkar de trivas, för det andra kan jag sova mig igenom "uppvak" och amningar och för det tredje är det MYSIGT! Lite trångt dock nu när vi har två barn och två hundar... Snart bygger vi ut med en extra säng bredvid vår :)

Samsovning går ju att göra väldigt säkert, det som är riskabelt med samsovning är om man inte följer de rekommendationer som finns. Tex inte för mjuka madrasser, inte dela ett stort dubbeltäcke, inte vara berusad osv...

• Bling1975

Hon sov med mig i början i dubbelsängen. Min man var rädd att skada henne så han sov i gästrummet. Tyckte det var smidigt och mysigt. Hon låg på en liten filt som det var lätt att dra upp i höjd med mitt huvud så jag inte skulle riskera att lägga täcket över henne.

När hon blev lite större så började vi turas om att sova med henne och ibland sova hela familjen tillsammans. Hon är snart 2 år och vi kommer nog fortsätta sova tillsammans länge. Det ger absolut mest sömn i vår familj och det är galet mysigt. Sömn är dock det viktigaste och när vi samsover så får man 99 gånger av 100 sova hela natten och man behöver sällan gå upp före 07.30 och ofta får man sova till 08.00.

• Aamanddal

Jag håller ju med er, jag vill verkligen ha bebisen i sängen men min sambo vägrar i sten för att han är livrädd och göra h*n illa.

• Lovizas Mamma

Alla 4 har sovit i egen säng, de få gånger dom sovit i våran har jag varit vaken...kan inte somna när det ligger en bäbis bredvid, när dom bytt till vanlig säng och kunnat komma in och klättrat upp själva på nätterna går det bra, men inte annars. Hade ju underlättat nattmatning om jag kunnat samsovit med dom med det går inte.

• The Doctor
    Aamanddal skrev 2014-02-01 00:34:42 följande:
    Jag håller ju med er, jag vill verkligen ha bebisen i sängen men min sambo vägrar i sten för att han är livrädd och göra h*n illa.
    Förslagsvis sover din respektive på en annan plats tills han kommit över den rädslan. Bebisens behov bör naturligtvis gå före.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Litet My

Ja eftersom de båda velat det.

Svar på tråden sover eran bebis med er i sängen?