• MrMinister

Vattkoppor?

Vår 1åriga dotter har haft feber, hosta och snorat de senaste dagarna och varit allmänt trött. Sägas bör är att för en dryg vecka sedan var hennes mormor barnvakt och hennes mormor har nu fått diagnosen bältros. Precis en vecka efter att hon var hos sin mormor så uppstod dessa prickar på ryggen.

Det är röda och kan närmast beskrivas som "knottror" just nu. De sitter i ett kluster på ryggen och upp i nacken. Än har det inte blivit fler sen inatt men vi undrar ju givetvis om det skulle kunna vara vattkoppor då hennes mormor fick bältros. Någon som känner igen?
  • Svar på tråden Vattkoppor?
  • Ugge

Ser ut att kunna vara det, men kan oxo vara virusutslag som kan se ut så där. Avvakta något dygn till o se om de blir vätskefyllda. Då har du svaret.

• cosinus

Vattkoppor brukar börja som enstaka prickar på rygg/mage ofta med lite mellanrum mellan. Mina har inte fått några tätt i början utan har ett område sett ut som på bilden då har hela ungen varit genom-prickig.

Sen går det fort från enstaka på bål till fler och fler och spridning till ansikte, armar ben.

Man ska aldrig säga aldrig men jag gissar på inte. Dels för att det är väl kort inkubationstid med en vecka och dels för att jag inte tycker det ser helt typiskt ut. Men vänta någon dag så har du svaret :)

Svar på tråden Vattkoppor?