Inlägg från: Anonym (Bonus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonus)

Hur kan man undvika skatt på bonusen?

Jobbar för ett företag som delar ut bonus då det går bra. I år verkar det som om jag kommer slå i vårt bonustak och få ut ca 100'000 SEK i bonus. Tyvärr ryker hälften direkt i skatter.... Eftersom jag redan skattar på min vanliga lön det räcker och blir över undrar jag om det finns något man kan göra för att slippa skatten på bonusen?

• Svar på tråden Hur kan man undvika skatt på bonusen?
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (sherlock) skrev 2014-02-01 14:49:39 följande:
    Haha, nej det är klart du inte kan! Tacka nej till bonusen då så slipper du betala skatt.

Är du skattejurist eller revisor och kan svara på frågan med säkerhet? Eller gissar du bara?
  • Anonym (Bonus)
    Nyfikna72 skrev 2014-02-01 14:53:41 följande:
    Nej det finns inga sätt, hur ska det gå till?

Det ska tydligen gå att skatteplanera runt det men jag vet inte detaljerna.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (sherlock) skrev 2014-02-01 14:54:45 följande:
    Jag är allmänbildad nog att veta det. Men häng kvar här i tråden och vänta på ett expertnej istället. Svaret kommer fortfarande vara nej, men det kanske känns bättre om nån som låtsas vara proffs svarar nej?

Är det för mycket begärt att kunna ställa en enda fråga på FL och få ett seriöst svar istället för någon uttråkad blajjar som svara på saker de inte vet något om?
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (sherlock) skrev 2014-02-01 15:00:21 följande:
    Jag är varken uttråkad eller blajar. Det är till 100% säkert att du inte kan undvika skatten, men eftersom du inte gillar svaret så tror du mig inte. Men snart kommer nån som påstår sig vara proffs och svarar samma sak, så då kan du vara nöjd.

Eftersom du inte kan hänvisa till något mer än dig själv så bortser jag från din åsikt. Dessutom hade du en så dryg ton i ditt inlägg att det bara är jobbigt att behöva läsa vad du skriver. Besvara du frågor i verkliga livet med ett gapflabb och "det är klart du inte kan!" ?
  • Anonym (Bonus)
    Nyfikna72 skrev 2014-02-01 15:03:52 följande:
    Skatteplanera kanske man kan göra men är du anställd och får bonus av din arbetsgivare så står den ju med på lönespecen och då beskattas den. Har du eget företag är det klart att man säkert kan trolla lite men jag tror knappast man kan slippa den, möjligen skjuta upp och omfördela och kvitta mot annat.

Funderar på om det är mest lönsamt att få den som en vanlig månadsutbetalning eller som en engångsutbetalning utöver lönen. Skattesatsen är annorlunda tydligen.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (gaddad) skrev 2014-02-01 15:06:11 följande:
    www.personalkonsulten.se/post/Skatt-vid-loneu... Scrolla ner till engångsbelopp dit bonus tillhör

Tack för länken. Kanske vore bäst att få det som en engångsutbetalning. Verkar bli lägre skatt då åtminstone.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (stora!) skrev 2014-02-01 15:04:34 följande:
    Nej, det går normalt sett inte att göra så. Tro mig! Både min man och jag får stora bonusar varje år och ingen av oss orkar lägga ner all den energi som i så fall skulle krävas för att slippa undan. Du ska i så fall skatta i annat land eller bedriva mycket avancerad skatteplanering i flera plan och för detta behöver du mest troligt juristhjälp. Med andra ord: NEJ! Det skulle kosta dig nästan lika mycket som du får skatta, så det är ingen idé.

Tack för svaret. Jag har ett konto i ett annat land men jag tror inte vårt lönekontor går med på att betala bonusen dit trots att svenska Skatteverket inte skulle kunna se utbetalningen.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (gaddad) skrev 2014-02-01 15:09:07 följande:
    Engångsutbetalning förstås!! Runt 23 procent skatt

Enligt länken verkar det som om skattesatsen beräknas på årsinkomsten och då hamnar jag på 53%.
  • Anonym (Bonus)
    Luminorbase skrev 2014-02-01 15:14:50 följande:
    Det går men är mycket komplicerat om du är löntagare. När det gäller en sådan liten summa som 100' är det inte värt besväret utan det bästa är att ta det i en klumpsumma och bita i det sura äpplet till följd av vårt perverst höga skattetryck.

Ja, det lutar åt det. Och att fortsätta rösta blått...
  • Anonym (Bonus)
    Nyfikna72 skrev 2014-02-01 15:20:55 följande:
    Kan de inte se utbetalningen? Företaget du arbetar på bokför väl som vanligt och måste redovisa vart pengarna tar vägen och skickar de pengar utomlands till massa konton så ser det nog aningen konstigt ut.............de kanske inte ser det i den bemärkelsen men blir det revision så vill de nog gärna veta vad det är för pengar.

Företaget är inte svenskt utan är baserat i samma land som jag har mitt andra konto (ett konto min farmor öppnade åt mig för många år sen). Hade företaget varit svenskt hade det så klart synts.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Men) skrev 2014-02-01 15:13:45 följande:
    Men oavsett om du får bonusen uppdela på månadslön eller som engåndsumma och det är olika skattesatser blir det ändå inte samma skattesats vid deklarationen? Både månadslön och bonus räknas väl som inkomst av tjänst? Har du kollat med lönekontoret om du över huvud taget kan tänka sig att dela ut bonusen på annat sätt till dig? De kanske redan undersökt detta. Dels för er som anställda men även för att hålla nere skatten för företaget. Vad säger dina kollegor? Har de några tips? Eller är de bara glada att få så mycket i bonus? Jo, fråga företaget om du kan få byta ut bonusen mot aktier i företaget. Men det är ju även en risk, företaget kan bli mindre värt.

Vi håller på att kolla på alternativ. Men företaget är inte börsnoterat så aktier går inte.
  • Anonym (Bonus)
    Överste Senap skrev 2014-02-01 18:14:29 följande:
    Är du för fin för att betala skatt som alla andra? Fick 125000 i bonus och där tar marginalskatten sin del. Oavsett var man står politiskt så följer man gällande lagstiftning i en demokrati.

Min åsikt är att vi betalar för mycket skatt i Sverige. Med effektivare politik skulle tror jag att vi skulle kunna sänka skattetrycket rejält. Betala överpriser för feta kommunalpampar som bara lyfter arvode är inte min ide om effektivt styre... Jag betalar skatt så det räcker och blir över. När det gäller min bonus som jag personligen jobbat skithårt för, anser jag att svenska staten inte förtjänar ett öre. Kan jag undvika skatta på ett lagligt sätt på den så kommer jag göra det.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Krösan) skrev 2014-02-01 20:00:44 följande:
    jag håller med dig helt men tyvärr är detta fel forum att säga såna här saker i för du får bara påhopp.  Det enda man kan göra är att bita ihop, rösta blått (vi har dock ju fått rätt mkt lägre skatt pg a det de senaste åren) . I slutändan är det egen företagare som är det enda sättet att få ut några riktiga pengar, helst ett företag som inte räknas som fåmansbolag (så skattar du ändå i inkomst av tjänst alt ordna så att du nyttja 3:12 reglerna). Skattmasen kommer jaga dig men du kan iallafall göra avdrag för en massa saker som egen företagare. //jurist (ej skatte) som också tycker det svider rejält när de drar 58% av de pengar man slitit på helger och kvällar... trösta dig med att gå in på sidan jobbskatteavdraget.se -där kan du se hur mkt mer du hade fått betala om sossarna suttit kvar vid makten (i mitt fall rör det sig om 5000 mer i skatt i månaden)

Jo, röstar blått och kommer fortsätta med det. 3700 kr mer varje månad är inte fy skam.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Frank) skrev 2014-02-02 12:10:25 följande:
    Det finns ingen möjlighet att ta ut bonusen i exempelvis semester eller förkortad arbetstid?

Nej, det är hela bonussystemet är baserat på pengabelopp.
Svar på tråden Hur kan man undvika skatt på bonusen?