• fiori84

Resurs till autistisk barn sägs upp pga LAS?

Jag behöver få hjälp av någon kunnig själ el nån som har råd att ge ang ett problem jag har. Det är så att min syster är anställd som mitt barns resurs på förskolan( har autism) och det funkarvså himla underbart fint med dom. Barnet har gjort enorma steg socialt då barnet leker MED barnen nu, förstår mycket av dom sociala koderna,äter bra nu och talar nästan ålders adekvat, allt tack vare min syster som IBT tränar barnet 20/h och mig som tränar barnet hemma och har ständigt kommunikation med systern och hela tiden kommer på nya sätt att träna på, vad som skulle funka som förstärkare o allt annat. Mitt barn har trygghet nu och känner sig självsäker på sig själv tack vare min syster som ör i bakgrunden hela tiden med barnet och vägleder barnet då det behövs. Nu till problemet, i oktober ska min syster ha haft anställning i kommunen i ett år som resurs och enligt den förbannade LAS så måste hon fastanställas el sägas upp och då jag inte tror att det fins någon tjänst i orginationen att erbjudas till henne så tror jag tyvärr att mitt barn kommer att förlora henne då:( . Jag mår så fruktansvärt dåligt pga detta och tänker på det hela tiden och försöker komma på ån lösning el ett sätt att kringå lagen med hänsyn till barnets funktionsnedsättning. Vet nån vad jag kan göra? Vem ska jag kontakta för att barnet ska få behålla sin resurs? Finns det NÅGOT vad som helst som kan göras i en sån situation? Innan min syster kom hade barnet en annan resurs som verkligen inte var bra för barnets och för barnets utveckling, som bara struntade i barnet totalt och var med andra barnen utan att ge barnet den stöd barnet behöver och klagade hela tiden på att hon inte orkade med barnet så att lita på någon annan just nu är ju inte det lättaste. Tack på förhand.

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Svar på tråden Resurs till autistisk barn sägs upp pga LAS?
  • Lindsey Egot the only one

De ska kunna frångå LAS om inte den andre kan detta och din syster anses vara en sådan resurs som gagnar barnets utveckling.

• Baryk

Det går att komma runt det. Bland annat kan din syster och arbetsgivaren skriva ett avtal om att hon avstår företrädesrätt. Jag antar i det här fallet att ditt barn inte har rätt till personlig assistans? För om man har det kan man göra en s k PAN-anställning och då har hon inte rätt till en anställning hos arbetsgivaren om uppdraget upphör så det brukar kunna vara ett alternativ i så fall.

Frågan är sedan går hon på vikariat eller? För vikarierar hon inte för någon för att vara resurs åt barnet ja då skulle hon haft en tillsvidareanställning från början. Be henne kontakta facket.

Jag fick vikariat efter vikariat utan att vikariera för någon och då sa facket ifrån. Vikarierar man inte för någon utan behovet av anställningen är pga barnet ja då ska det vara en tillvidareanställning. Så får de säga upp en när behovet inte finns längre.

• Malima

Fast resurser brukar vara tillfälliga anställningar iom att man inte vet om behovet kvarstår från termin till termin. Därför kan man inte få fast anställning.

• fiori84

Min syster blev anställd just för barnets skull och vikarierar inte för någon annan, hennes kontrakt brukar förlängas var tredje månad och jag tror inte hon är medlem i facket, kan facket hjälpa till i alla fall el var vänder man sig annars? Jag är också anställd som resurs men jag får inte jobba längre än till april fast min arbetsgivare föreslog att jag skulle avstå företrädesdagarna, kommunen ville inte så hur kommer det sig? Jag fattar inget men skit i mig jag tänker bara på mitt barn och vill rädda barnets resurs för barnets bästa och utvecklings skull och nej då barnet är bara 3,9 år så har barnet inte rät till pers ass

• fiori84

Vem ska man kontakta och prata om ang detta? Är det kommunen el är det förskole chefen?

fiori84 skrev 2014-02-01 20:07:27 följande:

Vem ska man kontakta och prata om ang detta? Är det kommunen el är det förskole chefen?

Prata med rektorn i första hand.

Säg att ni vill ha xxxxx som resurs eftersom xxxxx kan barnet och gör framsteg för ert barn och ni inte tror att någon annan kan axla det ansvaret utan att ert barn blir lidande och kanske tom får en tillbakagång i utvecklingen och får det svårt i på förskolan samt kan påverka hela gruppen. Därför vill ni ha kvar xxxx som assistent för barnets skull och för gruppens skull.
  • fiori84

Tack snälla du för rådet, ska absolut kontakta flrskolechefen inom en snar framtid.

Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-02 12:20:26 följande:
    Prata med rektorn i första hand. Säg att ni vill ha xxxxx som resurs eftersom xxxxx kan barnet och gör framsteg för ert barn och ni inte tror att någon annan kan axla det ansvaret utan att ert barn blir lidande och kanske tom får en tillbakagång i utvecklingen och får det svårt i på förskolan samt kan påverka hela gruppen. Därför vill ni ha kvar xxxx som assistent för barnets skull och för gruppens skull.

Svar på tråden Resurs till autistisk barn sägs upp pga LAS?