Resurs till autistisk barn sägs upp pga LAS?
Jag behöver få hjälp av någon kunnig själ el nån som har råd att ge ang ett problem jag har. Det är så att min syster är anställd som mitt barns resurs på förskolan( har autism) och det funkarvså himla underbart fint med dom. Barnet har gjort enorma steg socialt då barnet leker MED barnen nu, förstår mycket av dom sociala koderna,äter bra nu och talar nästan ålders adekvat, allt tack vare min syster som IBT tränar barnet 20/h och mig som tränar barnet hemma och har ständigt kommunikation med systern och hela tiden kommer på nya sätt att träna på, vad som skulle funka som förstärkare o allt annat. Mitt barn har trygghet nu och känner sig självsäker på sig själv tack vare min syster som ör i bakgrunden hela tiden med barnet och vägleder barnet då det behövs. Nu till problemet, i oktober ska min syster ha haft anställning i kommunen i ett år som resurs och enligt den förbannade LAS så måste hon fastanställas el sägas upp och då jag inte tror att det fins någon tjänst i orginationen att erbjudas till henne så tror jag tyvärr att mitt barn kommer att förlora henne då:( . Jag mår så fruktansvärt dåligt pga detta och tänker på det hela tiden och försöker komma på ån lösning el ett sätt att kringå lagen med hänsyn till barnets funktionsnedsättning. Vet nån vad jag kan göra? Vem ska jag kontakta för att barnet ska få behålla sin resurs? Finns det NÅGOT vad som helst som kan göras i en sån situation? Innan min syster kom hade barnet en annan resurs som verkligen inte var bra för barnets och för barnets utveckling, som bara struntade i barnet totalt och var med andra barnen utan att ge barnet den stöd barnet behöver och klagade hela tiden på att hon inte orkade med barnet så att lita på någon annan just nu är ju inte det lättaste. Tack på förhand.