• AJ1969

Skövde och runtomkring?

Vi funderar på att flytta tillbaka till Sverige efter många år utomlands. Vi vill gärna bo på en mindre ort men med bra utbud och en stabil arbetsmarknad. Vi fastnade för Skövde då mannen kommer från en ort i närheten. Men vi vet ju egentligen ingenting om staden. Är den under utveckling så att säga eller bör man passa sig från att flytta dit? Hur ser arbetsmarknaden ut? Många som står arbetslösa? Vilka områden är bra? Vilka är mindre bra? Hur ser det ut med skola och dagis, något som rekommenderas?

Jag är ekonom och min man är byggingenjör så är väl de jobben vi kommer söka.

• Svar på tråden Skövde och runtomkring?
  • Butterflie

har själv bott i och utanför Skövde. Vi flyttade därifrån för det var ont om jobb och även bostäder. Min man jobbade på volvo men de sparkar och anställer hela tiden. Han fick gå 2009 och efter det hittade han inte ett enda jobb runt Skövde utan pendlade till Borås ist och även om arbetsmarknaden där har varit svår så har han inte varit arbetslös mer än 1 mån år gången innan han fått nytt jobb och nu har han en fastanställning i Ulricehamn sedan 1.5år tillbaka.

• AJ1969
    Butterflie skrev 2014-02-01 16:18:17 följande:
    har själv bott i och utanför Skövde. Vi flyttade därifrån för det var ont om jobb och även bostäder. Min man jobbade på volvo men de sparkar och anställer hela tiden. Han fick gå 2009 och efter det hittade han inte ett enda jobb runt Skövde utan pendlade till Borås ist och även om arbetsmarknaden där har varit svår så har han inte varit arbetslös mer än 1 mån år gången innan han fått nytt jobb och nu har han en fastanställning i Ulricehamn sedan 1.5år tillbaka.
    Och med det vill du rekommendera vad? Att söka sig till annan ort? Bor ni i Ulricehamn nu? Hur är det att bo där? Hur ser arbetsmarknaden ut, eller är det pendla som gäller där också?
  • AJ1969

Har även funderat på Alingsås, kanske är mer lämpligt att bosätta sig där? Tycker bara priserna på husen är skamligt höga för att ligga så långt från Göteborg, men kanske är att folk väljer att pendla?

Ja jag vet då rakt inte, lönen är inte det hela, men vill bo bra, att barnen får växa upp i trygga områden och att vi iaf slipper gå arbetslösa.

• Butterflie
    AJ1969 skrev 2014-02-01 16:25:37 följande:
    Och med det vill du rekommendera vad? Att söka sig till annan ort? Bor ni i Ulricehamn nu? Hur är det att bo där? Hur ser arbetsmarknaden ut, eller är det pendla som gäller där också?
    Vet inte hur arbetsmarknaden ser ut här bara att vi inte har direkt många arbetslösa i denna kommunen. Kan säga att jag gillar skövde bättre än ulricehamn.

Ja bor man i en mindre stad så får man nog räkna med att pendla, det är ont om bostäder och arbeten i Skövde men det är det väl överallt egentligen. Jag tycker om Skövde just för att det är lagom stort men har allt. Bor man där behöver man inte direkt lämna staden för att handla eller liknande, tja om man inte måste till Ikea då. De har bra skolor, givetvis mindre bra med. Hade ni tänkt bo mitt inne i samhället eller utanför? 

Har ni barn? isf finns det skolor att undvika, vill man bo riktigt bra som ska du kolla Dälderna, Billingeslutningen eller Norrmalm enligt mitt tycke. Vasastaden är bra med. Jag hade undvikit Ryd, Lunden och östermalm. Men är nog mer en smaksak.
  • AJ1969
    Butterflie skrev 2014-02-01 16:34:25 följande:
    Vet inte hur arbetsmarknaden ser ut här bara att vi inte har direkt många arbetslösa i denna kommunen. Kan säga att jag gillar skövde bättre än ulricehamn.

Ja bor man i en mindre stad så får man nog räkna med att pendla, det är ont om bostäder och arbeten i Skövde men det är det väl överallt egentligen. Jag tycker om Skövde just för att det är lagom stort men har allt. Bor man där behöver man inte direkt lämna staden för att handla eller liknande, tja om man inte måste till Ikea då. De har bra skolor, givetvis mindre bra med. Hade ni tänkt bo mitt inne i samhället eller utanför? 

Har ni barn? isf finns det skolor att undvika, vill man bo riktigt bra som ska du kolla Dälderna, Billingeslutningen eller Norrmalm enligt mitt tycke. Vasastaden är bra med. Jag hade undvikit Ryd, Lunden och östermalm. Men är nog mer en smaksak.

Ryd har jag också hört att man ska undvika, medan Lunden har jag fått bilden av att det är populärt (iaf enligt mäklarannonserna). Varför rekommenderar du inte Lunden? Östermalm vet jag tyvärr inget om, Billingesluttningen är ju jättefint, men attans så dyrt (kan ju finnas ett samband. ;) ).

Har inte alls fått den uppfattningen om Skövde att det är ont om bostäder, men måste missat den totalt!? Behöver absolut inte bo inne i Skövde, har inga problem med att pendla säg 30 min om dagen om vi verkligen hittar rätt hus, men visst hade det varit skönt att bo inne i stan och slippa åkandet.

Ja, vi har barn. De är 4, 13 och 15 år gamla. Så är ju då dagis ett år till för yngsta, och mellan ska börja högstadiet till hösten och stora är det snart dags för gymnasium för.

• Oklok

Absolut så ska du kolla på området Hentorp om ni ska bo i Skövde.
    Sen är Skövde i en expanderings fas. Många företag som vill köpa mark i Skövde just därför.

• AJ1969
    Oklok skrev 2014-02-01 16:46:30 följande:
    Absolut så ska du kolla på området Hentorp om ni ska bo i Skövde.
    Sen är Skövde i en expanderings fas. Många företag som vill köpa mark i Skövde just därför.

Vad gör Hentorp bra?

Expanderingsfasen, är det något som man kan läsa om någonstans? Lät intressant.

• Butterflie
    AJ1969 skrev 2014-02-01 16:41:09 följande:

Ryd har jag också hört att man ska undvika, medan Lunden har jag fått bilden av att det är populärt (iaf enligt mäklarannonserna). Varför rekommenderar du inte Lunden? Östermalm vet jag tyvärr inget om, Billingesluttningen är ju jättefint, men attans så dyrt (kan ju finnas ett samband. ;) ).

Har inte alls fått den uppfattningen om Skövde att det är ont om bostäder, men måste missat den totalt!? Behöver absolut inte bo inne i Skövde, har inga problem med att pendla säg 30 min om dagen om vi verkligen hittar rätt hus, men visst hade det varit skönt att bo inne i stan och slippa åkandet.

Ja, vi har barn. De är 4, 13 och 15 år gamla. Så är ju då dagis ett år till för yngsta, och mellan ska börja högstadiet till hösten och stora är det snart dags för gymnasium för.

Lunden rekommenderar jag inte pga skolan som finns där och dagis, det ska förekomma mycket mobbning redan från de är riktigt små. Min bror gick där för några år sedan och kom ofta hem med blåmärken och märken runt halsen, vet flera som haft samma problem. Ja hus kanske det finns gott om, de bygger nytt hela tiden. Men lägenheter är sämre. 
    Högstadiet Eriksdal på östermalm är inte bra heller, har själv gått där. Helenaskolan nere i stan är en bra skola med lärare som engagerar sig, vasaskolan är med en bra skola. 

Men letar ni hur så kanske inte områdena spelar så stor roll, folk med problem bor oftast i lägenheterna i Lunden, ryd och östermalm. Men finns riktigt fina bostadsområden i Ryd, men området u ryd där en utav skolorna ligger samt matbutiken är väldigt lurig. Kompisens 11 åringa brorsdotter blev påhoppad av 3st 19 åring och sådant pågår hela tiden i det området. 

Letar ni utanför Skövde så ska ni undvika sventorpskola, Värsås skola är däremot jätte bra även byn. Tar ca 15-20min med bil in till Skövde. Många av dom jag gick i skolan med som är födda i början av 80-talet söker sig ut till Värsås när de bildar/bildat familj.
  • AJ1969

Ska absolut titta på Värsås.

Hur är Axvall och Varnhem? Väring? Tibro? Både att bo i och att gå i skola i. Är det något område utanför som man ska passa sig för, där "drägget" samlas eller hur man ska säga. Finns ju massor med små byar utanför, som Lerdala, Skultorp, Stöpen. Misstänker att det är som på alla ställen; ju billigare hus, desto sämre område?

• Butterflie
    AJ1969 skrev 2014-02-01 23:17:27 följande:

Ska absolut titta på Värsås.

Hur är Axvall och Varnhem? Väring? Tibro? Både att bo i och att gå i skola i. Är det något område utanför som man ska passa sig för, där "drägget" samlas eller hur man ska säga. Finns ju massor med små byar utanför, som Lerdala, Skultorp, Stöpen. Misstänker att det är som på alla ställen; ju billigare hus, desto sämre område?

Axvall tillhör Skara, tror Varnhem gör det med men är inte helt säker.

Väring är lugnt och fint med. Lite tråkig ort kanske, deras skola går upp till 6an sen börjar man i Stöpen, I Stöpen finns det vårdcentral och en ica-butik. Så där blir man inte helt isolerad. I väring finns en liten butik samt pizzeria och mack. Man kan även hyra film där.

Tibro bor en del yngre i också men är också en by med en hel del trubbel. Jag skulle aldrig flytta dit.

Lerdala vet jag ingenting om men tror inte att det finns högstadie där, de har nog en mindre butik.

Skultorp har inte heller någon högstadieskola men de har tandläkare och en ica-butik samt pizzeria. Tar inte lång tid in till staden med buss, bussen går även förbi Hentorp som har vårdcentral. Sen har de en sjö så man kan bada om somrarna. 

Ja jag gillar Värsås, mest för jag har bott där själv, de har en service-butik och billisten. Frisör, ålderdomshem, ett bibliotek med världens goaste bibliotekarie. De har barngympa för de mindre barnen och emellanåt så ställer en del föräldrar upp så barnen får prova på annat som karate eller annat. Det är nära till Hjo som är en 600årig gammal hamnstad, jätte mysigt att gå där om somrarna. Man kan ta färjan över till Visingsö mm.

Hjo är en mysig stad med, de har allt men är ändå inte så stort. Tar ca 40min in till Skövde.
  • Fruarna Svensson

Varnhem tillhör Skara.

Vill ni inte bo ute på landet så tycker jag ni ska satsa på ett hus i Skövde. Finns också mycket villor väldigt centralt. Skövde ligger vad jag vet fortfarande väldigt bra till prismässigt. Man kan tågpendla till Gbg på en timme.

• AJ1969

Jo jag vet att Axvall och Varnhem tillhör Skara, men tänkte att någon kanske hade koll ändå.

När vi ändå tittar lite utanför Skövde, så såg jag att Vara skulle vara en riktigt bra kommun att bo i som barnfamilj, men någonstans långt inne så ringer en varningsklocka ang Vara, att jag någon gång fått höra att Vara är en kommun som är svår att komma in i om man kommer utifrån (i gemenskapen alltså). Någon som hört det också eller är det bara jag som drömt det?

• Butterflie
    AJ1969 skrev 2014-02-02 19:08:11 följande:

Jo jag vet att Axvall och Varnhem tillhör Skara, men tänkte att någon kanske hade koll ändå.

När vi ändå tittar lite utanför Skövde, så såg jag att Vara skulle vara en riktigt bra kommun att bo i som barnfamilj, men någonstans långt inne så ringer en varningsklocka ang Vara, att jag någon gång fått höra att Vara är en kommun som är svår att komma in i om man kommer utifrån (i gemenskapen alltså). Någon som hört det också eller är det bara jag som drömt det?

Kan inte svara på det då jag är född utanför Vara bodde i Edsvära innan vi flyttade till Skövde kommun.
    Men tror att det är så i de flesta byarna, att man inte blir insläppt av dem vars familjer alltid har bott där. Så är det här där vi bor iaf. Fast bor också mitt i Änglagårds idyllen.
    Vara är ganska stort om man bor inne i samhället så där blir man nog insläppt ändå.
  • marias80

Är född och uppvuxen i Skövde, Södra Ryd.
    Finns fina områden även i Ryd även om det är omtalat med våld och bråk.
    Alla områden är både bra och dåliga.
    Gick på Rydskolan från år 1-9, visst fanns det mobbing (både osynligt och synligt) men det sker ju överallt, tyvärr.
    Om jag hade fått välja min framtida område skulle det vara Norrmalm (nära till allt), Hentorp, (ligger lite avsides från stan men ändå inte) eller Billingen (även här nära till stan men ändå inte). Segerstorp (utanför stan men ändå nära, bra skogsområden, strövområden) är också nära till stan men lite utsides. Nära skog och natur är en viktig del för alla.

• saraannamarias

Jag är född, uppvuxen och bor fortfarande i Vara :) kanon för barnfamiljer! Bra dagis,låg, mellan och högstadieskola, och jätte bra pendlingsmöjligheter till gymnasiet i Lidköping som är fruktansvärt bra! Litet samhälle men mysigt och har De man behöver. Arbetslösheten är som i resten av Sverige skulle jag säga. Och håller inte med om att man inte "kommer in i" samhället om man är nyinflyttad! På gymmet etc pratar alla med alla i princip :) huspriserna är betydligt rimligare än i Skövde :)

• Jacksparrow

Jag har bott i Skaraborg i 10 år och jobbat i Skövde i många år. Gällande områden så beror det ju på vad ni är ute efter. Vill ni bo i ett villaområde med grannar eller mer "enskilt"? Hentorp är vackert och lugnt, där hade jag nog bosatt mig om jag skulle bo i Skövde. Staden är väl sådär skulle jag säga. Vovlo sparkar och anställer om vartannat, vissa företag går bra, andra flyttar. Högskolan har tappat i populäritet. Känns som att det kan gå lite hur som helst med staden.
    Utanför finns många fina orter, t ex Götene med Kinnekulle och Lidköping och Karlsborg.

Jag ledsnade dock och flyttade med kärleken till Göteborg istället. Bättre karriärsmöjligheter för min del

Svar på tråden Skövde och runtomkring?