• Forum

Måste man vara bokstavstroende dvs. kreationist för att få vara troende kristen, muslim mm?

Måste man vara bokstavstroende dvs. kreationist för att få vara troende kristen, muslim mm? Är det ett måste att tolka bibeln, koranen m f l. bokstavligt för att du ska kunna anse någon att vara en fullgod och riktig troende?

Nyfiken.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Måste man vara bokstavstroende dvs. kreationist för att få vara troende kristen, muslim mm?
  • Bestemor

Det är inte många som verkligen lever som de ska, alltså de som säger att de är bokstavastroende.

Bara när de dömer andra, då vet de exakt vad rätt och fel är.

• Thaleya1

Va inte ens mina präster är bokstavstroende, de sa att då är man fullkomligt korkad om man tror på allt rätt och slätt.

• Embla

Nej, bokstavstro är inget kriterium för att kallas troende.

• Selfish Geene

Man får ju uppfinna sin helt egna religion om man vill, eller ta en befintlig religion och modifiera den tills den passar, religioner blir knappast mindre riktiga för att de är nya eller har få anhängare.

Men om man kallar sig "kristen" måste man nog acceptera den grundläggande kristna doktrinen (Jesus är Gud, kunde trolla och återuppstod efter att ha varit död)
    Tror man inte på det borde man kalla sig något annat

• Forum
    Selfish Geene skrev 2014-02-01 19:46:11 följande:
    Man får ju uppfinna sin helt egna religion om man vill, eller ta en befintlig religion och modifiera den tills den passar, religioner blir knappast mindre riktiga för att de är nya eller har få anhängare.

Men om man kallar sig "kristen" måste man nog acceptera den grundläggande kristna doktrinen (Jesus är Gud, kunde trolla och återuppstod efter att ha varit död)
    Tror man inte på det borde man kalla sig något annat

Hur grundläggande? Nej det är snarare en överenskommelse som allt sedan den dagen det togs är något som de flesta kristna förbundit sig till genom trosbekännelsen. Så det är dock bara frågan om att tro likväl som att hoppas och det kan ju aldrig vara något fel.

http://www.jesus.se/vem-ar-jesus/kristen-trosbekannelse

• OLilly

Nä :)

There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Söt Som Socker

Fuck, jag tryckte fel :(. Jag skulle trycka nej men läste frågan fel och råkade rösta ja istället :(. Var vänlig och bortse från min ja-röst. Jag tycker i alla fall nej. Det är inte ens meningen att du ska tolka bibeln bokstavligt eftersom den till stor del är bildligt skriven. Inte i riktigt allt men i nästan allt är den bildlig.

• OLilly

Även om man uttalar trosbekännelsen och litar på sin tro så är ingen perfekt. Alla religiösa syndar på ett eller annat sätt och tar snedsteg, hur mycket man än försöker leva enligt islam och underkasta sig. Vi är trots allt bara människor. Sen hur var och en betraktar sig själv som muslim är en annan sak. 

There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Selfish Geene

Forum: så vem som är kristen avgörs av majoriteten av de som utövar religionen idag?
    Ptja, det låter rimligt.
    Hur som helst borde det inte spela någon roll, den som har en alldeles unik tolkning av Bibeln (eller slänger ut Bibeln i din helhet) kan alltid utropa sig själv till den enda RIKTIGA kristna och har lika rätt som någon annan

• Forum
    Selfish Geene skrev 2014-02-02 09:11:43 följande:
    Forum: så vem som är kristen avgörs av majoriteten av de som utövar religionen idag?
    Ptja, det låter rimligt.
    Hur som helst borde det inte spela någon roll, den som har en alldeles unik tolkning av Bibeln (eller slänger ut Bibeln i din helhet) kan alltid utropa sig själv till den enda RIKTIGA kristna och har lika rätt som någon annan

Om det hade varit såsom du tycks ha velat, så hade man kort kunnat förklara det med att man t ex hade kunna bytt ut alla ”vi/jag tror” mot ”vi/jag vet” i t ex trosbekännelsen från Nicea 325. Jag vet å andra sidan att inte alla troende delar min uppfattning. Nej min uppfattning bygger mer på vad jag kommit fram till då jag tagit del om historien om kristendomens utveckling fram till idag.

Ingen mer än jag hade önskat jag kunde säga att jag bestämt visste, men än så länge så får jag minsann bara nöja mig med att det är något jag kan och vill tro på!

Svar på tråden Måste man vara bokstavstroende dvs. kreationist för att få vara troende kristen, muslim mm?