MammatillAlva skrev 2014-02-03 02:44:10 följande:
Jag blev gravid samma år som jag skulle fylla 16, och jag gick således i grundskolan fortfarande och arbetade extra med att dela ut reklam under helger. Var tillsammans med dotterns pappa, som tråkigt nog lämnade mig i fjärde graviditetsmånaden för en annan tjej.
Fick sommarjobb som telefonförsäljare som senare utvecklades till en fast tjänst, och höjde min föräldrapenning. Var sedan föräldraledig i ett år och hade planer på att återgå till mitt arbete under en period, men tragiskt nog gick företaget i konkurs medan jag var hemma. I stället skolades dottern in på förskola medan jag började ett nytt arbete som telefonförsäljare på ett annat ställe. Arbetade i drygt 1,5 månad innan jag insåg att dottern var lite för liten och inte trivdes. Blev därför hemma ytterligare några månader med föräldrapenning tills mina gymnasiestudier kom i gång och dottern skolades in på en annan förskola.
Gick sedan tre år på gymnasiet och tog studenten sommaren 2012. Under min studietid stötte jag på motgång efter motgång, och mina betyg blev där med inte helt fullständiga. Gjorde ett nytt försök och gick kvar ett så kallat fjärde år utan något vidare resultat på grund utav familjeomständigheter. Gav dock inte upp utan satsade på mitt andra försök och började Komvux för att plugga upp de sista betygen, det blev inte riktigt som planerat och nu i efterhand ångrar jag att jag inte tog den paus jag egentligen borde ha gjort. Det slutade nämligen med att jag blev avprickad ifrån mina kurser på grund utav för hög frånvaro. Det i sin tur gjordes att CSN drogs in och att livet vändes upp och ner.
Det senaste åren har där med inte riktigt varit som jag hade hoppats, ibland annat då min bror försökte ta livet av sig och tände eld på sin lägenhet medan han fortfarande var kvar där inne. Han åkte in och ut på psyk ett flertal gånger vilket påverkade familjen enormt. Samtidigt skaffade dotterns frånvarande pappa nya tjejer stup i ett som blev på smällen, vilket i dag har lett till att han har barn med tre olika tjejer (mig inräknat) och nu väntar barn med hans fjärde tjej som även har ett barn sedan tidigare. Detta påverkade/påverkar både mig och dottern mycket negativt.
Men trots allt som varit har jag även hunnit med att arbeta extra som krönikor, startat upp en hemsida för unga föräldrar och startat upp ett årligt event för mammor med ett 70 tal besökare. Har där med kommit många steg närmare mina drömmar och ångrar inte för en sekund att jag valde att behålla min dotter.
Försök att beskriva för csn vad som hände och grundligt så kanske csn inte räknar på vad du är skyldig i pengar eller studieresultat.
Jag skulle tipsa dig att du tar och läser EN timme varje dag och tentar av kanske 1-2 kurser/termin. Under tiden kanske du hittar studiero igen men om inte så har du säkert inom några år åtminstone gjort klart din gymnasieutbildning. Därefter när din dotter blir stor kanske du kan plugga på högskola om du skulle vilja det.