• isano

Ej fixerad > stort bäcken > lindrigare förlossning?

Går nu och väntar på att lillrackaren ska komma ut (v40+4). Min bebis har inte velat fixera sig fastän jag är förstagångsföderska. Sist hade den tagit sig från rörlig till ruckbar iaf. Min barnmorska och många andra har sagt att detta ofta tyder på att man har ett stort bäcken vilket kan göra att förlossningen blir lindrigare. Kan det stämma? Ni vars bebisar aldrig fixerade sig, hur upplevde ni förlossningen?

• Svar på tråden Ej fixerad > stort bäcken > lindrigare förlossning?
  • A b C d E

Min första förlossning gick på bara 3 timmar, men då var dottern fixerad. Men jag vet att när mamma födde mig så fixerade jag mig inte förrän vid själva förlossningen, och den var färdig på 50 minuter! Kanske har det något samband, jag vet inte.

• isano

Oj! Ni verkar ju ha snabba förlossningar i generna också, så det spelar kanske också in. Min mamma gjorde planerat kejsarsnitt med mig så jag har ingen aning om vilka gener jag bär på :)

• A b C d E

Ja, det kan ju vara generna. Hoppas på det nu när jag väntar nästa :)
    Hoppas att någon annan vet.

• mia966

Det låter väl posetivt att du har rymligt bäcken och att barnet inte fxerat sig.. då finns där bra med plats!

• mia966

Klart då är att barnet lättare passerar och att det borde gå fortare...

• Wilma06

Kan bara svara för mig själv. Första barnet fixerade sig väldigt tidigt (kommer inte ihåg vecka) denna förlossning var fruktansvärd o drog ut på tiden rejält.
    Andra barnet fixerade sig inte, var rörlig på morgonen o föddes i rasande fart på natten...
    Så för min del så håller jag med... om att det går fortare med ofixerad bebis...*ler*

• Pilutta

Låter som en intressant teori.. Hoppas det stämmer. Är i vecka 38+3 och bebis är inte fixerad.. har fått för mig att förstföderskor ofta har bebisar som fixeras tidigt...

Någon mer som vet om detta stämmer? Med lindrigare förlossning menar jag...

• izabelle32

Teorin stämmer inte. Min son fixerade sig redan i v.35 och jag hade en lätt och snabb förlossning. (Totalt 6 ½ tim. var på BB i 3 ½ tim.)

• Sophie82

Liam fixerade sig runnt v 36, han kom 4 dagar efter bf och förlossningen tog 36 timmar, 15 timmar på förlossningn och slutade med sugklocka.

Ebba var inte äns fixerad då vi kom in på förlossningen och jag var öppen 4 cm. Hon kom på bf dagen. Från att det riktiga värkarna satte fart tog det 15 timmar (gick med förvärkar ett par dagar innan), men bara 5 timmar på förlossningen... den förlossningen va mycket intensiv.

• Mojo Jojo

Jag har gjort bäckenmätning och har goda mått och har haft relativt lätta och snabba förlossningar. Dock har min två första varit fixerade.

• zazla

Min bm sa samma sak till mig för min dotter var inte fixerad i vecka 39+6. När vi kom tillbaka i vecka 40+5 var hon fixerad men då hade värkarna redan satt igång lite på morgonen, sedan föddes hon på natten och det gick jättefort när det väl satte igång. Hade krystvärkar i 23 minuter och jag kan inte ens minnas attt det gjorde ont. Det var superhäftigt.

Vilken dag som helst nu, lycka till

• Masha

Hejsan!! Jag hade skrivit förlossningsberättelse, du får gärna läsa, den är lättast att hitta på det gamla sidan, tycker jag, under min dagbok. Har inte haft någon annan bäckenbotten för att jämföra med , men har fallet liknande ditt. Gick ju jättebra, när jag nu tänker efter ett par veckor efteråt.
    Lycka till!!

• isano

Tack för alla inlägg! Verkar som det skiljer sig en del. Längtar att få rapportera hur det gick för mig :)

Svar på tråden Ej fixerad > stort bäcken > lindrigare förlossning?