• Starka mamman

    Behöver tips på simskolor i Sthlm

    Hej,
    Jag har försökt och hitta en lämplig simskola inom Sthlm:s kommun men tyvärr inte hittat mycket information kring deras kostnader och anläggningar.
    Har en son som är mellan 4-5 år som älskar vatten och vill lära sig simma.
    Självklart har jag som mor försökt och lära honom genom att ta med honom till badet 1 gång/veckan men söker den professionella vägen.
    Gärna på helger och olika allternativ gällande medlemskaps perioder.

    Kan ni vara vänliga och ge tips på de simskolor som finns och vilka som har platser just nu för inskrivning samt kostnader.

    Tacksam för alla svar som kommer inGlad

    Tack!

  • Svar på tråden Behöver tips på simskolor i Sthlm
  • strojes

    Googla på simklubbar i Stockholm. I många fall är det simklubbarna som håller i simskolor istället för kommunen.
    Andra ställen som kan ha simskolor är: Vattenhuset, Trampoolin

  • Alexi

    Vi har gått på simskola via Trampoolin och via Vattenhuset men även de stora simhallarna har väl ofta någon förening som håller i simskola. Kommunens hemsida är ju inte relevant för sånt här.

  • Mrs Green

    På kommunens hemsida står ju allt om de kommunala simskolorna i olika simhallar. www.stockholm.se/KulturFritid/Simma-och-trana/Simma/Simskola/
    Där får man börja när man fyllt 5 (eller åtminstone ställa sig i kö, för det brukar var lång kö...).

    Sen finns det några få klubbar som har simskola (åtminstone Polisen tror jag), men det är inte många i stan. Du får nog googla lite. 

    Neptun har sommarsimskola på olika platser, bl.a Eriksdalsbadet. Där går man varje dag i en vecka på sommaren (och kan anmäla sig till flera veckor om man vill). Den är jättebra, det är i princip där min dotter lärt sig simma under 1 vecka varje sommar, trots att hon gick i den kommunala simskolan hela terminerna också :-/

  • Starka mamman
    strojes skrev 2014-02-02 10:53:06 följande:
    Googla på simklubbar i Stockholm. I många fall är det simklubbarna som håller i simskolor istället för kommunen.
    Andra ställen som kan ha simskolor är: Vattenhuset, Trampoolin

    Tack jag såg något om det, tänkte mer om någon har sitt/sina barn på en nu som de kan rekommendera.
    Tack!
  • Starka mamman

    Tack för tipsen, såg att det fanns lite kötider på olika klubbar och vissa tog inte in fler just nu.

    Ska kolla vidare men om ni ser något blir jag tacksam och få veta mer om.

    Tack!

  • Alexi

    Just nu är det ju mitt i terminen men till mars/april när nya kurser startar finns det säkert plats. Men det beror ju på hur långt ni kan tänka er att åka.

  • godisrottan

    Ett tips är att söka sig till en riktig simklubb och inte till en simskola. Simklubbarna är mer inriktade på själva simningen, medan simskolorna gärna fokuserar på plask och lek och vattenvana. Vattenvana är så klart jätte viktigt, men det kommer av sig själv när man vänjer sig att vara i vattnet. Då är det viktigare att lära sig de olika simsätten så att man orkar simma många längder. 

    Som lärare i grundskolan där det nu är krav på simning så ser man ofta att barnen har väldig vattenvana, de är inte ett dugg rädda för att hoppa i vattnet och doppa huvudet osv, men de orkar inte simma speciellt långt (om de kan simma ordentliga simtag överhuvudtaget). 

  • Fru Stjärnfall

    Stockholms stads simskola tycker jag är ganska opedagogisk, iallafall där vi gick (Forsgrenska). Men billig (800 ! Fast det blir ju inte billigt om de inte kommer vidare i utvecklingen, då får man ju gå om kursen flera gånger. Vi bytte till Trampoolin Rosenlund där föräldern är med i vattnet och varm bassäng. Kostar 1750 för 8 gånger. Den verkar bra än så länge. Kurstider och platser får du googla själv:)

Svar på tråden Behöver tips på simskolor i Sthlm