• Anonym (rädd)

Någon som gjort abort v 6-8 och kan beskriva?

Är gravid i v 6 och måste av olika skäl göra abort. Vad kan jag vänta mig? Jag är så rädd, och vill absolut inte att det ska vara som en förlossning. Har varit med om två förlossningar innan och jag skulle inte palla det, om det känns på liknande sätt.
    Får man se fostret? Ser det ut som ett barn i miniatyr? (hemska tanke!) Är rädd att det här kommer sätta spår i mig för resten av livet...
    Vill veta vad jag ska ställa mig in på.

• Svar på tråden Någon som gjort abort v 6-8 och kan beskriva?
  • Anonym (varit där)

Jag gjorde en tidig abort. Först fick jag en tablett som startar igång processen. Efter tre dagar fick jag komma tillbaka in och då fick jag något som hjälpte kroppen starta igång utdrivningsprocessen. Det gjorde lite ont, men inte ens i närheten av en förlossning och det var över mycket snabbare. Jag såg ingenting mer än blod (men tittade inte efter så noga heller). Var hemma på ett par timmar igen och hade inga efterverkningar alls.

• Anonym (abort)

Fick några tabletter , började blöda hemma dagen efter och kom klumpar, tillbaka 2-dagar senare och fick göra vulför att se om allt lkommit ut vilket det inte gjort så fick mer tabletter. Gjorde ont men fick smärtstillande, var kvar ca 8 tim. Men är absolut ingen mini-bebis som kommer ut. Blod och lite små klumpar. Tips är att ha hemma tex Ipren el liknande.

• Anonym (....)

Vill inte skrämma dig men även kemiska aborter kan gå fel. Jag valde att göra min hemma eftersom jag redan gått igenom en förossning och sköterskan tyckte att det då inte skulle vara något problem. Fick ta tabletter på sjukhuset och sen åka hem och ta resterande tabletter hemma vaginalt. 

efter ca två timmar kom smärtan. Och blodet. Låg på golvet och kräktes och skrek. Maken ringde 1177 för rådgivning och dom skickade ambulans. Fick mycket smärstillande och morfin i ambulansen. Kom till sjukhuset och fick ännu mer morfin. Tillslut var jag så borta att jag inte minns något mer.

Fostret kom ju ut iallafall och jag fick åka hem efter 2 dagar. Ingen kunde hitta någon orsak till varför det blev så för mig men jag råder dig till att vara på sjukhus när du gör det. 

En kompis till mig gjorde också en abort där jag var med. Hon fick hemska smärtor och även då fick ambulans komma. Det visade sig att det var två stycken varav den ena satt i äggstocken. Detta hade dom missat på VUL och hon fick således operera bort både fostret och äggstocken. 

Men! Detta är nog extremt ovanligt, i dom allra flesta fall går det bra med kemiska aborter! 

• Anonym (N)

Gjorde abort i vecka 9 tror jag. Fick kraftig mensvärk och blödningen var klumpigare än en vanlig mens men inte så att man kunde se något. Detta var på dagen då jag fick utdrivningstabletten, jag var hemma och klarade mig med att ta en voltaren och äta glass. Sedan hade jag som vanlig mens i 2-3 dagar.

Jag har ökad blödningsbenägenhet men valde ändå att vara hemma med samråd från läkare om jag skulle börja blöda överdrivet men det gick bra.

• korralin

Har gjort en abort i v6. 
    Fick göra den på sjukhuset och allting gick superbra. 
    Fick jäkligt ont (tänk svår mensvärk) men det var bara att säga till så fick en morfin/värmedynor/el-behandling.
    Tog ett par timmar och sedan fick jag åka hem. Blödde i typ två dagar efteråt, men det var som vanlig mens.

• Anonym (Ni)

Gör inte abort om du inte vill det!

• Anonym (vecka sex)

Jag gjorde en abort i vecka sex. Det är inte som en förlossning och det finns inget barn att se. Embryot har inga armar och ben i vecka sex och saknar ansikte (dvs ögon, öron och näsa) Embryot är ungefär lika stort som en torkad ärta i vecka sex. För mig hjälpte det att läsa om det här då jag skulle göra min abort.

Du kommer få göra en medicinsk abort, då tar man först en tablett sedan tre dagar senare tar man nästa tablett, då stöts embryot ut. Det är som att få mens, men man blöder mer.

Kontakta närmaste kvinnoklinik, de brukar finnas på sjukhusen.

• Anonym (rädd)

Tack för alla svar!
    Skulle önska att jag inte behövde göra detta men nu är det så

Men ser man fostret? Syns det att det har formen av en människa? Det är mest detta jag fasar för... Just den bilden skulle sitta på min näthinna för resten av livet.
    Jag vet ju hur stort det är och att det inte riktigt har mänskliga drag, har tittat på tusen sidor på nätet känns det som. Men ni som faktiskt har gjort abort och vet, KAN man se? Är det något som har sett något i typ v 6-8? Eller är det bara blodklumpar?

• korralin

Jag såg inte fostret alls. Alltså verkligen inte alls. Hade ingen aning om när det kom ut eller så... 
    Det är givetvis klumpigt, men det är hinnan i livmodern som kommer ut, alltså inte fostret.
    Jag minns att jag såg en stor cellklump, ca 10x5 cm lång som jag trodde var fostret först - reagerade inte särskilt eftersom aborten inte var känslomässigt laddad alls för mig - men ja, jag trodde som sagt till en början att det var fostret. Efter ett par sekunders överläggande insåg jag dock att det omöjligt kunde vara så stort i v6.

tl;dr: 
    Du kommer inte se själva fostret men däremot ett par ganska stora cellklumpar.

• Anonym (....)
    Anonym (rädd) skrev 2014-02-02 13:57:08 följande:

Tack för alla svar!
    Skulle önska att jag inte behövde göra detta men nu är det så

Men ser man fostret? Syns det att det har formen av en människa? Det är mest detta jag fasar för... Just den bilden skulle sitta på min näthinna för resten av livet.
    Jag vet ju hur stort det är och att det inte riktigt har mänskliga drag, har tittat på tusen sidor på nätet känns det som. Men ni som faktiskt har gjort abort och vet, KAN man se? Är det något som har sett något i typ v 6-8? Eller är det bara blodklumpar?

Man KAN se en större klump liksom. Men man ser inte vad det är inuti. Men detta är fostersäcken som fostret ligger i. 
Svar på tråden Någon som gjort abort v 6-8 och kan beskriva?