Varför är katter så korkade / förstår inte vad man menar?
Många påstår att katter är intelligenta djur. Njaä.. det ställer jag mig skeptisk till.
Jag skaffade ett par bondkatter för ett par år sedan, och de är nästan komiska i sina feltolkningar av mina signaler.
Eftersom de är "bortskämda" och gärna vill äta sådant som jag äter istället för kattmat, så brukar jag bjuda dem på allt möjligt. Kyckling, makrill, tonfisk, skinka, köttbullar, räkor och torsk och lax bl.a.
Jag lägger upp det på ett fat och säger "jamen ät nu då" Och de stirrar på mig som om jag vore någon diktator eller nåt. Sen pekar jag på maten och säger jag "Jamen ät nu då för helvete jag har ju lagt upp maten åt er! Och då blir de rädda och springer iväg!
När man pekar på något, så tittar de inte åt det håll man pekar, utan bara på ens hand.
Men har man råkat lägga kycklingrester i sopkorgen t.ex. så är de snabba och är där och rotar så fort man inte är närvarande. Det verkar lite som att katter inte låtsas fatta ibland och ibland förstår de mig helt utmärkt. Till exempel om jag antyder att de ska få gå ut och säger "Vill ni gå ut?". så fattar de genast vad jag säger.
Är inte katter lite komplexa på det viset?