• zupertjejen

hur man bäddar i en vagn

vi har en emmaljunga city cross med korg, här vi bor har vi mellan -10 och minus -30 på vintern,vad skulle ni rekomendera att man har i vagnen för hålla babyn varm?

och även under dom andra årtiderna?
    tacksam för bra svar, då det här är helt nytt för oss

• Svar på tråden hur man bäddar i en vagn
  • Spartacus

det är så väldigt olika på olika bebisar så svårt att ge råd rakt av tyvärr men för de flesta barn räcker det nog med en fleeceoverall och i en åkpåse, då med mössa och vantar på såklart...

har sett att en del joxar in ett riktigt täcke i vagnen, men bomullslakan blir ju svala i kylan så jag tror inte det är optimalt(?) åkpåse eller varm filt i babyliften tror jag är bättre.

själv har jag köpt en overallpåse (utan ben) från polarn som har öppning för bälte/byte och stängt vid händer och ordentlig luva. denna är i täcktyg så ovanpå det blir det bara filt kan jag gissa...

mina barn har varit av den svettiga typen så är inte övernojjig över kylan sommartid har de i princip haft blöja på sig (de är födda vår). som nyfödda på våren (april/maj) har de haft en tunnare bomullsoverall (stickad) och filt. Hösten fleeceoverall och filt.

• Alexi

Ett tips för er som bor kyligt är ett riktigt fårskinn (för vagn) i botten, då hålls vagnen varm underifrån. Vi hade samma vagn och vinterbarn och vi hade första vintern just fårskinn, overall på bebisen och sen filtar ovanpå och locket till vagnen, det räckte. Man kanske inte är ute så mycket ändå om det är 30 minus med en nyfödd. Sen vintern därpå när vi hade sittdelen hade vi Emmaljungas åkpåse, superbra.

• Ramborg

Man kan klippa till en bit liggunderlag att ha i botten om man vill.

42.
  • Gladskit

Jag skulle rösta för fårskinn i botten. Det värmer bra och stoppar kylan från att komma underifrån. Sen fleeceoverall på bebisen och en åkpåse. Hur tjock beror på vädret och hur tjock overallen är. Men jag tycker det är bättre att köra lager på lager så att man kan plocka bort och öppna upp om man känner att bebisen blir varm eller när man tex. går in i en butik.

• Redbit

Hej, vi bor i samma del av landet och har haft en City Cross. Vi körde med fårskinn i botten (kolla så att det är ett som är OK att ha barn på!) och så vanlig vinteroverall, mössa och vantar. Kände efter vid hals/nacke ibland så bebben var lagom varm. De sov båda som stockar ute i den friska vinterluften!

Svar på tråden hur man bäddar i en vagn