• Anonym (funderar)

Kan min man flytta sin anställning till en annan kommun vid flytt?

Hej, jag och min man har planer på att i höst flytta till en annan ort/kommun.

Jag är arbetslös så för mig spelar det ingen roll så sätt då jag är arbetssökande vart jag än befinner mig.

Däremot är min man anställd via manpower sen 10 år tillbaka och vill bara inte chansa med att säga upp och söka annat på en annan ort ifall det kanske går fel osv.

Däremot dit vi ska flytta så finns även manpower där, någon som vet om det går att byta kontor utan att förlora sin 10 åriga anställning? eller måste han säga upp och söka på nytt?

• Svar på tråden Kan min man flytta sin anställning till en annan kommun vid flytt?
  • Anonym (Gg)

Haha ja och mitt företag finns på bahamas så jag vill hellre jobba där...hmm...funkar inte så ts

• CallGirl

Det är helt upp till arbetsgivaren att avgöra och om dom har behov av hans kompetens i den nya kommunen. Några rättigheter finns inte.

• Anonym (funderar)
    Anonym (Gg) skrev 2014-02-02 20:15:39 följande:
    Haha ja och mitt företag finns på bahamas så jag vill hellre jobba där...hmm...funkar inte så ts
    funkar inte så,, ja inte vet jag, därav jag frågar här, behöver inte skriva som om jag vore dum, fråga måste man ju få göra
  • Anonym (funderar)
    CallGirl skrev 2014-02-02 20:18:50 följande:
    Det är helt upp till arbetsgivaren att avgöra och om dom har behov av hans kompetens i den nya kommunen. Några rättigheter finns inte.
    Ja, min man tänkte ringa den andre kommunen i morgon och kolla om han har möjlighet med det. Men ville såklart se här först om någon kanske visste rakt av hur det funkar :)
  • Anonym (Olik)

Min man jobbade på Manpower i sin kommun och kunde inte bara "byta område" när han flyttade till mig...dom sa dock att han skulle få företräde vid tjänster som passade honom men han fick annat jobb innan det skedde.

• Anonym (Gg)
    Anonym (funderar) skrev 2014-02-02 20:27:07 följande:
    funkar inte så,, ja inte vet jag, därav jag frågar här, behöver inte skriva som om jag vore dum, fråga måste man ju få göra

Hur gammal är du? 10? Det säger sig självt att det är igen rättighet bara för man vill flytta och de har ett kontor där på nya orten eller ens att fråga här vi kan säga ja, ska du använda det mot arbetsgivaren då? Man får svar som man frågar ts lär dig det
  • Anonym (funderar)
    Anonym (Gg) skrev 2014-02-02 20:45:18 följande:

Hur gammal är du? 10? Det säger sig självt att det är igen rättighet bara för man vill flytta och de har ett kontor där på nya orten eller ens att fråga här vi kan säga ja, ska du använda det mot arbetsgivaren då? Man får svar som man frågar ts lär dig det

ber så mycket om ursäkt för min frågan.

Tyckte det va värt att fråga, skadar ju inte att fråga och jag är seriös i min fråga också. Är 26 år men kanske beter mig som en 10 åring och ber då om ursäkt för min fråga :(

• Anonym (funderar)
    Fnulan skrev 2014-02-02 20:45:38 följande:
    Din man får ju prata med sin arbetsgivare, det finns kanske jobb som passar honom som dom har i den andra kommunen.
    Absolut, vi ska ringa i morgon och fråga :)
  • Dixie
    Anonym (funderar) skrev 2014-02-02 20:27:07 följande:

men hur tänkte du att det skulle funka - att Manpower tar in din man - vems jobb skulle han då ta?
    klart din man kan ringa och fråga - men det finns ju inga rättlighet som gör att han kan byta ort bara för att han vill........
  • Anonym (Gg)
    Dixie skrev 2014-02-02 21:11:14 följande:
    men hur tänkte du att det skulle funka - att Manpower tar in din man - vems jobb skulle han då ta? klart din man kan ringa och fråga - men det finns ju inga rättlighet som gör att han kan byta ort bara för att han vill........

• Vinterankan

De jag känner som har bytt ort men jobbat kvar på samma företag har pratat med sitt företag och sedan fått en tjänst på nya orten när de haft behov där. Då har de bott kvar på den gamla orten tills det kommer en öppning på den nya orten.

• Anonym (funderar)
    Dixie skrev 2014-02-02 21:11:14 följande:

men hur tänkte du att det skulle funka - att Manpower tar in din man - vems jobb skulle han då ta?
    klart din man kan ringa och fråga - men det finns ju inga rättlighet som gör att han kan byta ort bara för att han vill........
    vet att det inte finns rättighet och att dem inte är tvungen att ta in honom, men tänkte kolla om någon annan kunnat göra så och om det funkar
  • Anonym (funderar)
    Vinterankan skrev 2014-02-03 07:49:35 följande:
    De jag känner som har bytt ort men jobbat kvar på samma företag har pratat med sitt företag och sedan fått en tjänst på nya orten när de haft behov där. Då har de bott kvar på den gamla orten tills det kommer en öppning på den nya orten.
    låter bra, vet att de söker folk i den andra kommunen som han kan jobba, men vill ju inte förlora sin anställning och söka om på samma företag
  • Anonym (fråga)

Självklart kan han inte flytta till den nya orten och bli garanterad ett jobb, men han kan ju berätta för sitt kontor att han är intresserad av att flytta till den orten och att de gärna får ha honom i åtanke om en tjänst dyker upp där. Om du ändå är arbetslös finns det väl inget som säger att ni måste flytta just i höst heller, så ni får väl flytta när ett jobb dyker upp helt enkelt.

• Anonym (Hmm)

TS: exakt hur han ska gå tillväga kan ju bara företaget svara på. Men när det gäller Turordning vid ev. uppsägningar o.s.v. så är det ju fullt möjligt att han får tillgodoräkna sig de tio åren han har varit anställd i företaget även på det nya kontoret. En kollega till mig vet jag fick räkna tid på ett annat företag inom samma koncern, inför personalneddragningar. Men jag kan bara svara på hur det var för oss...

• Anonym (knorr)
    Anonym (funderar) skrev 2014-02-03 18:11:06 följande:
    låter bra, vet att de söker folk i den andra kommunen som han kan jobba, men vill ju inte förlora sin anställning och söka om på samma företag

Men, hur hade du tänkt att det skulle gå till då? Har han sökt tjänsterna på nya orten?
Svar på tråden Kan min man flytta sin anställning till en annan kommun vid flytt?