• Anonym (orolig)

Biopsi av knuta i bröstet - lite frågor!

Jag har hittat en knöl i mitt bröst som jag inte tror varit där innan. Läkaren på VC bedömde att den är ca 5 cm tvärs över, alltså ganska stor. Den är öm när man känner på den. Knölen sitter inte på utsidan mot armhålan utan innanför bröstvårtan liksom. I alla fall så skrevs en remiss för UL och provtagning och läkaren trodde jag skulle prioriteras ganska högt p g a storleken och det lutar åt en biopsi. Ni som har gjort en sådan... Hur har ni mått efteråt? Har ni kunnat gå till jobbet direkt efteråt? Vad har ni för jobb? Får man ha någon med sig under tiden? Eter hur lång tid fick ni svar? Är det någon av er som fått till svar att knölen är godartad men där man ändå valt att operera bort knölen, och varför valde man så?

• Svar på tråden Biopsi av knuta i bröstet - lite frågor!
  • Anonym (knöl)

Jag hittade en knöl i mitt ena bröst som jag gjorde biopsi på. Jag har nålfobi så jag hade med en kompis. De tog två prover och efteråt kunde jag åka hem. Det var inga problem att jobba efter men jag kände att det var skönt att åka hem pga rädslan innan.

De fick inte ut tillräckligt för att ge ett riktigt svar men jag fick svaret att det verkar godartat och de rekommenderade inte operation. Jag valde att ta bort den ändå eftersom den växte och bh:n inte passade längre. Då var den 6-7cm och den satt djupare än de trott. Knölen visade sig innehålla cystor men det var inget elakartat. Jag är glad att jag tog bort den. Operationen gick fort och sen fick jag vila nästan en vecka innan jag gick tillbaka till jobbet.

Jag hoppas att det inte är någon fara med dig och att allt löser sig snabbt och smärtfritt. Jag håller tummarna, det är alltid läskigt. Lycka till!

• Mizzlundell

Jag har också haft en fast min är liten, den sitter kvar ännu, först till Vc sen remiss till mammografi ultraljud och biopsi, min biopsi gick bra inget elakt hittat och dem lät den sitta kvar kanske som en liten Putte kula i storlek, biopsin tyckte jag inte gjorde ont den använde ultraljud samtidigt för att se så dom var mitt i kärnan, men nålen var gigantisk och såg ut att punktera hela bröstet men det gick jätte bra, svaren skickades till Vc och det tig nog 2-3 veckor innan jag fick svar och då fick jag ringa själv för att få reda på dem. Men inget kändes efter biopsin heller! Lycka till!

• Anonym (orolig)

Hur lång tid tog det från skickad remiss till test?

• anju79

Hittade en knuta i mitt hö bröst för x antal år sedan. Gjorde UL o mammografi o de valde att göra en biopsi. Tog ca en vecka efter remiss. Kom dit, spritade insticksstället, förde in en biopsinål o tog 2 prov. Kändes ingenting. Gick hem direkt efter o till skolan.
    Hade ingen med mig men vill man så får man. Tog väl en vecka innan svar (bröstkörtelvävnad). Dom snabbar alltid på dessa svar. Ej opererat, försvann av sig självt.

• Anonym (orolig)

Tack för svaren hittills. När ni anger tid från remissen, menar ni då när kallelsen kom hem eller när själva testet togs? Antar att jag är ute efter om man t ex kan få en kallelse en vecka efter besöket på VC och kallelsen gäller en tidigare någon dag därpå.... Nog för att det är viktigt och måste prioriteras men ibland behöver man ju lite framförhållning p g a jobb och barn tex. Och hur lång tid tog hela sjukhusbesöket?

• anju79

Tog nog mindre än 14 dagar efter jag varit på Vc (Vc-bröstmot m rtg/UL) tills jag tog biopsin.
    Tog väl ca 30 min på sjukhuset.

• aleydis

Biopsin gjorde inte direkt ont- beror ju såklart på hur känslig man är. Jag dkulle säga att man kan jobba efter, man har bara ett litet olåster, och det gör inte ont efter. Jag skulle rekommendera att man tar med ngn om man är nervös. Jag valde att ta bort min knöl( fibroadenom) trots att den inte var malign eftersom jag tyckte det var obehagligt att ha den där och att den växte och krympte varje menscykel.

De var väldigt lyhörda för vad jag ville när den var benign. Jag fick välja själv om jag ville låta den sitta eller ta bort den.

Lycka till!

• Anonym (jag)

Jag har gjort biopsi, om du med biopsi menar att sticka in en nål och ta ut lite vätska.

Jag hade en knöl i mitt bröst och fick göra det, upplevde det inte som obehagligt, läkaren stack tre gånger på olika ställen i knölen om jag minns rätt. Det stack till lite bara, och jag kunde åka hem direkt efter, mådde inte dåligt.

alla mina prover var som tur normala.

• Gladskit

Jag har också gjort biopsi på en knöl i bröstet. Den upptäcktes på en mammografi och jag fick tid för provtagning två dagar senare.

Själva biopsin tog inte många sekunder, läkaren för in en sprutnål (ungefär) och prickar förändringen och med sig ut får han en bit som kan analyseras. Så det är inget operationsaktigt och det gjorde inte särskilt ont utan jag fick ett plåster på bara och sen var det klart.

• Jennie med ie

Tack för era svar. Nu kan jag även visa vem jag är Jag genomgick provtagningen igår, efter både mammografi och ultraljud, och jag har förrutom den stora knutan även två små varav den ena nästan växt ihop med den stora. Svaret från provtagningen kom redan idag och det är en godartad tumör. Ingen cancer alltså. :);) Läkaren rekommenderade även operation p g a att den är s stor så det kommer att bli en remiss till bröstenheten för kirurgi. Men, viktigast.... Ingen cancer!! Och visst gjorde det ont, men bara den lilla stunden som själva testet tog. Har inte haft ont efteråt alls. Största påverkan är psykisk, luften har liksom gått ur mig... Men det lär ju vara kortvarigt, för nu kan spänningen och oron släppa...

Svar på tråden Biopsi av knuta i bröstet - lite frågor!