NaCl skrev 2014-02-02 23:17:10 följande:
Sök stöd för din egen del , hos familjerådgivning , kyrkan , psykatrin , vänner , företagshälsovård eller vad som helst. Precis som du själv säger kommer du inte att få det av din man just nu.
Kan han tänka sig att ni tillsammans går på familjerådgivning?
Har han liksom grepp om verkligheten i övrigt? Jag tänker om det är så att han tycker att han vill skydda er från sig själv - att det är det som ligger bakom skilsmässo- tankarna! Om depressionen övergår i psykos, man kan reagera så på antidepressiv medicinering.
Har du någon som kan stötta dig rent praktiskt så att livet fungerar för er? Det är ju en första förutsättning för att man ska ha ork och möjlighet att tänka klart , på andra saker - att livet för dig och barnet fungerar vad gäller det dagliga.
Hoppas det löser sig för er - alla inblandade. Kram!
Anonym (Sophie) skrev 2014-02-02 23:33:38 följande:
Jag tycker du ska kräva att ni går i par terapi så ni kan prata ut om problemet. Det är det minsta han kan göra om han har gift sig med dig, skaffat barn och vill skiljas efter bara 1år.
Jo, vi behöver säkert gå och prata med någon som kan hjälpa oss att reda ut problemen.
Han har grepp om verkligheten och sköter jobb, hygien och hem exemplariskt. Med det sagt bör jag lägga till att han har en personlighet som gör att han handlar utifrån plikt i mångt och mycket. Kanske även det var därför han gifte sig med mig.
Jag känner inte att jag har nån som jag kan dela detta med i dagens läge eftersom jag inte vill hänga ut honom och hans depression, det är säkert därför jag skriver här. Om jag börjar prata med andra om hur han är, så känns det som om jag stänger dörren till att gå vidare i framtiden eftersom jag är en sån stark och kapabel person som verkligen bara skulle få uppmaningen att skaka av mig honom och gå vidare själv.