mercury skrev 2014-02-03 13:19:09 följande:
Jag älskar frysta hallon och använder dem ofta utan att koka, i t ex smoothie, eller mixar med kesella som en slags snabb mjukglass. Är medveten om risken, men har hittills inte råkat ut för någonting. Såå... jag vet inte om jag har haft tur, men när det står på slv:s hemsida att det "inte är ovanligt att frysta hallon är förorenade med norovirus", skulle jag vilja veta exakt HUR vanligt det är. Vore också schysst om man fick veta vilken leverantörs hallon som man har kunnat koppla ihop smittspridning med (jag äter ICAs).
Tänker lite på samma sätt. Många smoothierecept som ligger på t.ex. nätet skriver att man ska ha frysta bär. Kokar man bär och sedan fryser dem igen tappar de ju just konsistensen och går liksom inte att häva i en smoothie på det sättet som det är tänkt.
Undrar också hur vanligt det är. Förstår att man ska vara extra försiktig när de larmar om att det går "just nu", men annars.
Lite OT: någon som har koll på om man gör paj med frysta bär? Gäller samma sak då, eller räcker den upphettning man redan kör i ugnen?