• Anonym (Lyssna!)

Nu lyssnar du på mig!

Vad fan är det med karlar? Mesiga som fan mot sina ex även fast de betett sig som skit och lurat till sig barn. MUPPAR! Phu, så nu fick jag ur mig det. Och innan någon säger något om att luras, jo man luras om man slutar med p piller i ett förhållande utan att säga till sin partner.

Iaf, nu har jag ledsnat. Antingen lyssnar han på mig och jobbar med mig i detta, eller så kommer jag strunta i hans barn, jag kommer leva mitt liv med mina barn oavsett om hans barn är här eller inte. Jag vill inte, jag vill att vi ska vara som en familj men det går inte längre.

Dock, eftersom det gått en tid nu utan att han har lyssnat så finns ju en jäkla massa känslor med, så jag vill bolla här och kolla av om kraven jag ställer är rimliga.

Kraven är:
    Han måste vara tydlig med sitt ex om att det inte är ok att ringa 6 ggr om dagen, inte ens när det är umgängesdags, det räcker att stämma av hämtning lämning etc samt ev saker som påverkar umgänget. Ibland ringer hon 4 ggr på en timme vilket är jäkligt enerverande eftersom han dessutom blir en surkuk efteråt. (Hon ringer oftast för att skälla på honom om en eller annan sak) Ringer hon när han är på jobbet skiter jag i det, så läge han inte är grinig när han kommer hem, vilket han alltid är om hon har ringt.

Han måste säga ifrån när hon ringer om sånt som inte har med barnet att göra. Vill han lyssna på hennes eskapader med andra karlar är det ok med mig, men jag vill inte höra hans gnäll sen om att hon ringer om ointressanta saker.
    Jag vill inte heller att han tar sådana samtal när vi gör saker ihop, då får han lägga på, jag kommer inte längre sitta och vänta på att hon ska säga sitt och sen lyssna på honom när han gnäller över att hon ringt om skit, igen. Jag kommer helt enkelt gå min väg och göra något annat. Om vi tex ska ha en romantisk middag, då får han stänga av ljudet om så är.

Han måste också säga ifrån att vi som har jobb faktiskt sover på nätterna och bara för att hon vänder på dygnet så är det bara ok att ringa efter 22 om det har hänt något med barnet som kräver akutvård. Alltså inte att barnet vägrar sova, har trillat och fått ett skrubbsår etc. Vi kan inget göra åt saken, han kommer inte åka 1½ tim enkel resväg för att blåsa på barnets knä.

Hon måste sluta tigga pengar hela tiden, hon har underhåll (barnet är 3) vi köper vinterkläder och skor och oftast också regnkläder, pulka tex och lite annat säsongsbetonade leksaker samt en bilbarnstol, hon får faktiskt betala resten. Att hon sen inte har råd att gå ut och festa när hon är barnfri är inte vårt fel, hon har lyckats få sparken i ett yrke där det är brist på utbildad personal. Inte en gång, utan två.

Han måste inse att om jag diskuterar uppfostring med honom, är det inte för att förringa hans insats utan för att vi ska ha samma förhållningssätt. Hans sätt är att ryta i och tro att barnet lyder ögonblickligen och aldrig gör så igen. Mammans sätt är att låta barnet få som han vill så han blir tyst. (Hennes egna ord när vi frågade hur hon hanterade hans utbrott för att göra likadant, vi kommer inte göra likadant)

Om vi kommer överens om ett sätt att hantera barnets utbrott så måste han hålla sig till det.

Händer inget på ovanstående punkter så ger jag upp. Då får de uppfostra sitt barn bäst de gitter men jag kommer inte finnas med vid umgängestillfällena, jag kommer kräva enskild ekonomi och så bidrar vi till det gemensamma. Då får jag och mina barn råd att vistas på hotell eller så varje gång barnet är här. Detta kommer dock att leda till separation om jag känner mig själv rätt, jag vill må bra i mitt liv och det gör jag inte om vi delar upp familjen på det här viset.

Har jag helt galna krav eller är det sunt förnuft?

• Svar på tråden Nu lyssnar du på mig!
  • Emmel

Jag tycker att dina önskemål/krav låter rimliga.

Ditt jobb blir att stötta honom i att klara av att säga ifrån.

• Snigeln

Om du är samma ts som startat många andra trådar så undrar jag om du funderat på om du skulle gå och prata med någon professionell? Du verkar må väldigt dåligt i din situation och även om dina krav är helt rimliga så kanske du bättre kan stötta din sambo om du också får stöttning någonstans ifrån?

• Anonym (Lyssna!)
    Emmel skrev 2014-02-03 08:34:30 följande:
    Jag tycker att dina önskemål/krav låter rimliga.

Ditt jobb blir att stötta honom i att klara av att säga ifrån.
    Ok tack. Ja, så klart stöttar jag honom, det är inte lätt att stå på sig när man inte gjort det tidigare.
    Snigeln skrev 2014-02-03 08:39:59 följande:
    Om du är samma ts som startat många andra trådar så undrar jag om du funderat på om du skulle gå och prata med någon professionell? Du verkar må väldigt dåligt i din situation och även om dina krav är helt rimliga så kanske du bättre kan stötta din sambo om du också får stöttning någonstans ifrån?
    Nej, jag startade några för 2 år sen då vi skulle flytta ihop, för att klura på hur jag skulle förhålla mig till barnet, mamman och min roll, men inte om detta ämne. (Klagade iofs i relationsproblem över min mesiga karl men fick bara råd om att lämna) Finns det fler i min sits så länka gärna om du har några 'i huvudet' för det kanske redan finns svar där som jag har nytta av

• t k 85

Det fina är att när en kvinna kommer med exakt samma text som du skrivit nu, fast det är mannen som krävt dessa saker av henne, så är han en mansgris och borde dumpas.

• Emmel
    Anonym (Lyssna!) skrev 2014-02-03 08:44:02 följande:
    Ok tack. Ja, så klart stöttar jag honom, det är inte lätt att stå på sig när man inte gjort det tidigare. 
    Nej, det är inte lätt att börja stå på sig. Å andra sidan kanske behovet inte synts eller funnits tidigare? Tillslut rinner bägaren över, i detta fall kanske mer din bägare. Men om den kan hjälpa honom att säga ifrån så är det väl bra.

Jag tror att det du beskriver är ganska vanligt. Jag har hört från flera i min omgivning att just detta med att säga ifrån till f d är ett stort problem i många förhållanden. Dessutom kan man ju förstå "biomammorna" i detta också. Om det har funkat att ringa/höra av sig/ställa krav tidigare, varför då sluta nu? Det krävs att någon säger ifrån och det måste, i ert fall, vara mannen.

• Anonym (Lyssna!)
    t k 85 skrev 2014-02-03 08:48:20 följande:
    Det fina är att när en kvinna kommer med exakt samma text som du skrivit nu, fast det är mannen som krävt dessa saker av henne, så är han en mansgris och borde dumpas.
    Ja, det har du nog rätt i! Fast... Finns det så många kvinnor som finner sig i att ta samtal en gång i timmen när de är på jobbet från sitt ex? Som finner sig i att pappan ringer mitt i natten för att meddela att nu har sonen en gång till sprungit i lgh, snubblat på mattan/tröskeln så nu har han blåmärken på båda knäna?

Jag må vara fördomsfull, men jag tror faktiskt inte det.
    Emmel skrev 2014-02-03 08:49:26 följande:
    Nej, det är inte lätt att börja stå på sig. Å andra sidan kanske behovet inte synts eller funnits tidigare? Tillslut rinner bägaren över, i detta fall kanske mer din bägare. Men om den kan hjälpa honom att säga ifrån så är det väl bra.

Jag tror att det du beskriver är ganska vanligt. Jag har hört från flera i min omgivning att just detta med att säga ifrån till f d är ett stort problem i många förhållanden. Dessutom kan man ju förstå "biomammorna" i detta också. Om det har funkat att ringa/höra av sig/ställa krav tidigare, varför då sluta nu? Det krävs att någon säger ifrån och det måste, i ert fall, vara mannen.

Ja, precis jag får väl stämpeln nu som den där jävla kärringen som tvingar pappan att strunta i sitt barn, men det kan jag ta, jag vet ju min sanning. Och den är att jag behöver få vara ifred med min familj utan att ha ett ex som ringer om allt allt allt oavsett om barnet är här eller inte. Hon vill gärna prata med barnet flera gånger om dagen när det är här också, men barnet själv säger 'nej, inte mamma' när vi frågar om han vill prata. Detta gör henne skitarg på pappan, hon anser att han förbjuder barnet att prata.

Jag har svårt att förstå att man ens vill göra så som den här biomamman, har hon ingen stolthet? Jag har aldrig krävt såna saker av mina barns pappa som hon kräver av sitt barns pappa. Men det är klart att jag förstår att om man får ut något 'bra' av en sak man håller på med så fortsätter man ju.

• Snigeln
    Anonym (Lyssna!) skrev 2014-02-03 08:44:02 följande:
    Snigeln skrev 2014-02-03 08:39:59 följande:
    Nej, jag startade några för 2 år sen då vi skulle flytta ihop, för att klura på hur jag skulle förhålla mig till barnet, mamman och min roll, men inte om detta ämne. (Klagade iofs i relationsproblem över min mesiga karl men fick bara råd om att lämna) Finns det fler i min sits så länka gärna om du har några 'i huvudet' för det kanske redan finns svar där som jag har nytta av

Tyvärr inga direkt i huvudet... Låter iaf jobbigt och tycker absolut du ska säga ifrån om "teleterrorn" i.o.m. att han tar ut sin frustration över dig. Äter man t.ex. en romantisk middag så svarar men väl inte heller om det är någon annan som ringer. Men att åka till hotell tycker jag inte låter som en bra idé. Som du själv skriver så kommer det nog stjälpa relationen snarare än hjälpa...
  • Anonym (...)

Han måste bestämma själv. Sen ska pappan naturligtvis betala för saker som barnet behöver hemma hos honom, det är inte mammans skyldighet att göra. Separat ekonomi låter som en bra idé.

• Anonym (Lyssna!)
    Snigeln skrev 2014-02-03 09:05:11 följande:

Tyvärr inga direkt i huvudet... Låter iaf jobbigt och tycker absolut du ska säga ifrån om "teleterrorn" i.o.m. att han tar ut sin frustration över dig. Äter man t.ex. en romantisk middag så svarar men väl inte heller om det är någon annan som ringer. Men att åka till hotell tycker jag inte låter som en bra idé. Som du själv skriver så kommer det nog stjälpa relationen snarare än hjälpa...
    Nej, han svarar inte om någon annan ringer, bara om hon gör det. Dels för att hon annars ringer gång på gång med någon minnuts mellanrum och dels för att hon skriker sig hes när han väl svarat sen. Hon skriker bla att tänk om det  hänt xx något?! Då skulle du aldrig förlåta dig själv. Du bryr dig inte ett dugg om xx! Osv.

Ja, att ta in på hotell är absolut sista utvägen.
  • Anonym (Lyssna!)
    Anonym (...) skrev 2014-02-03 09:16:53 följande:
    Han måste bestämma själv. Sen ska pappan naturligtvis betala för saker som barnet behöver hemma hos honom, det är inte mammans skyldighet att göra. Separat ekonomi låter som en bra idé.
    Ja, han måste bestämma om han vill leva med mig eller inte, det är vad det i slutändan kommer att handla om.
    Ang sakerna så är det saker som MAMMAN får hem till sig. Pulka etc har vi här också, för det blir för stort att släpa med, men kläder skickas med eftersom vi har helgumgänge bara. Men ytterkläder köper alltså vi, inte mamman. Detta är utöver underhållet och barnbidraget som hon får, hon behöver alltså inte lägga några pengar alls ur egen ficka på barnet.
Svar på tråden Nu lyssnar du på mig!