• MajMamma90

Få fosterrörelser

Går om några dagar in i v. 27 och har sedan en tid tillbaka känt väldigt få fosterrörelser.

Bebis brukar oftast komma igång tidigt på morgonen och röra på sig lite då och då fram till sent på eftermiddagen någon gång. Dock är det extremt lite rörelser jag känner av under dessa timmar, oftast är det inte ens klara sparkar utan främst buffar eller vågaktiga rörelser. Ibland har den perioder då den knappt rör sig alls under en hel dag...

Jag vet att alla graviditeter är olika, men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig för att något skulle vara fel. Överallt läser och hör man om kvinnor som känner av riktigt starka sparkar dagligen konstant! 

Var på ultraljud förra veckan och då hittades inget avvikande.... och när jag tog upp min oro över fosterrörelserna, blev jag inte tagen på allvar... 

• Svar på tråden Få fosterrörelser
  • Sillavi

Är säkert ingen fara. Men eftersom du är orolig så borde du verkligen stå på dig och kolla igen. Vet iof inte vad dom kan göra mer än ta prover och se med UL. Men absolut, hellre kolla en gång för mkt än en gång för lite och det viktigaste av allt, lite på DIN magkänsla och stå på dig. Lycka till med liten

• Kaninkokerskan

Alla bebisar rör ju sig så olika! Men jag förstår din oro! Jag har varit väldigt orolig för att min bebis ej lever i magen, men jag köpte en doppler, så jag kan lyssna på hjärtljud när jag vill! Så nu är jag inte något orolig längre!

• MajMamma90
    Kaninkokerskan skrev 2014-02-03 10:14:56 följande:
    Alla bebisar rör ju sig så olika! Men jag förstår din oro! Jag har varit väldigt orolig för att min bebis ej lever i magen, men jag köpte en doppler, så jag kan lyssna på hjärtljud när jag vill! Så nu är jag inte något orolig längre!
    Hur ofta rör sig din bebis Kaninkokerska? 
  • Kaninkokerskan
    MajMamma90 skrev 2014-02-03 10:37:41 följande:
    Hur ofta rör sig din bebis Kaninkokerska? 

Jag känner bara lite fladder i min mage då och då, jag är bara i vecka 17 .
  • emmisss

Men det finns väl ett snitt på hur många gånger man ska känna bebisen varje dag?
    Vet tyvärr inte själva siffran...

• Angel00

Nej det finns inga snitt på hur mycket en bebis rör sig i magen. Vad man vet är att i v. 17 känner man av mycket lite av barnets rörelser. Den är helt enkelt för svag.

Om du fortfarande känner få eller inga rörelser i v. 24 då kan du prata med din bm. Innan det kommer du inte att bli tagen på allvar pga att du förstorar upp problemet.

• emmisss

Jo det sa min Gyn i förra graviditeten... att efter en speciell vecka så ska man kunna förvänta sig minst så och så många rörelser...

• mammas4killar

Jag är i v.29 och just i v.27 rörde sig min bebis mindre. Var in på förlossningen för att kolla läget och då sa läkaren att i just v.26-27 tror jag det var så är det många som känner mindre. Men är du orolig TS så kolla upp det för din egen skull.
    Min Bebbe rör sig mycket och har dygsnrutiner, sen kväll och natt...blir roligt sen om han har samma när han kommer utSkrattande

• aleakim

Man ska känna bebis runt tio gånger i timmen under sista delen av graviditeten. Sen känner man ju inte alltid så jättetydligt när man sitter på vissa sätt eller om den lilla lagt sig konstigt. Dessutom gäller det ju såklart inte varje timme eftersom bebisen sover en del.
    Men det man kan (och ska) göra är att dricka något kallt, eller äta något sött, och sedan lägga sig på rygg i sängen. Då borde bebisen komma igång. Funkar det inte så får man prova igen, känner man fortfarande ingenting eller väldigt lite så är det nog bäst att ringa in. 

Sen blir det mindre plats där inne men rörelserna ska inte minska, de kommer ändras i karaktär men bebisen ska ju fortfarande röra på sig.

• AAS10

TS, kan du inte ringa MVC och be om en liten extrakik med hjärtljud osv? tror dock inte det är någon fara då du faktiskt känner av bebis

• mammas4killar
    aleakim skrev 2014-02-05 08:36:29 följande:
    Man ska känna bebis runt tio gånger i timmen under sista delen av graviditeten. Sen känner man ju inte alltid så jättetydligt när man sitter på vissa sätt eller om den lilla lagt sig konstigt. Dessutom gäller det ju såklart inte varje timme eftersom bebisen sover en del.
    Men det man kan (och ska) göra är att dricka något kallt, eller äta något sött, och sedan lägga sig på rygg i sängen. Då borde bebisen komma igång. Funkar det inte så får man prova igen, känner man fortfarande ingenting eller väldigt lite så är det nog bäst att ringa in. 

Sen blir det mindre plats där inne men rörelserna ska inte minska, de kommer ändras i karaktär men bebisen ska ju fortfarande röra på sig.
    I v.27 gjorde jag så och min bebbe rörde sig inte mer för det. Jag tror att det är väldigt individuellt hur den rör sig, samma med mamman. Är det första eller inte. Detta är mitt sjätte barn men eftersom jag förlorat ett barn i mitten av graviditeten är jag väl extra nojjig.
  • mammas4killar

Till mig sa spec.mvc att minskade fosterrörelser kombinerat med starka magsmärtor och/ eller ökade flytningar alt. vattenavgång är det bara att åka in. Som sagt ts kolla upp det om du är orolig, när du mår bra mår bebben bra.

• aleakim
    mammas4killar skrev 2014-02-05 08:44:51 följande:
    I v.27 gjorde jag så och min bebbe rörde sig inte mer för det. Jag tror att det är väldigt individuellt hur den rör sig, samma med mamman. Är det första eller inte. Detta är mitt sjätte barn men eftersom jag förlorat ett barn i mitten av graviditeten är jag väl extra nojjig.
    Ja, klart det är individuellt. Beror ju  t ex på hur man har moderkakan.
    Men det är det rådet man får hos bm om man vänder sig dit, det är även det som står på diverse internetsidor och en bra grej att starta med. Jag har haft dagar då den lille inte låter sig påverkas av något och då har jag varit väldigt nära att ringa in, men sen har han kommit igång när jag testat igen. 

Förstår att du är nojig :/
Svar på tråden Få fosterrörelser