• Familia

Ni som har haft ett barn som gråter så fort nu lägger ner honom när han somnar och har låtit de sova på er.

Vad har ni gjort för att få de att sova själva och för att kunna lägga ner de?

• Svar på tråden Ni som har haft ett barn som gråter så fort nu lägger ner honom när han somnar och har låtit de sova på er.
  • Mercurialis

Hur gammalt är ditt barn och hur länge har det varit så som du beskriver?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Natulcien

Om vi pratar om spädbarn här så skulle jag inte lägga ner en bebis som gråter om så sker, utan låta bebisen känna den närhet hen behöver. Sova i famnen, i bärsjal, bärsele eller liggande tätt intill i en säng.

Hur gammalt är barnet?

• Familia

Han är nu 7 månader. Sedan han föddes har han enbart sovit på oss.

• Natulcien
    Familia skrev 2014-02-03 14:07:23 följande:
    Han är nu 7 månader. Sedan han föddes har han enbart sovit på oss.
    På dagtid kan man ju bära, i t.ex. sjal eller sele, men en 7 månader gammal bebis skulle jag nog inte vilja ha mig på natten. Går det inte att ligga bredvid istället, tätt intill?
  • Familia

Jo, på natten sover han jämte.

Det går bra. Men jag vill kunna lägga ner honom på dagtid.

Vill inte gärna att han ska ligga och gråta dig till sömns.

• MrsÄpple

Vår son på 1.5år har aldrig kunnat sova själv förutom i vagnen och då har jag kört honom tills han somnat.
    Men aldrig att vi har kunnat lägga ner honom varken vaken eller sovandes.
    Och att ens få honom till att vilja vara i sin spjälsäng är som att få ner en katt i ett badkar med vatten. Helt omöjligt utan tvång.
    Ett tag så kunde han somna utan om och men i sin säng om vi satt jämte och då tog nattningarna runt 1.5h oavsett hur trött han var. Han har dessutom tagit sig ur sin säng 2 gånger.
    Så ärligt talat så känns det som vi numera hr gett upp. Han sover mellan oss och sover väldigt bra där.
    Vi väntar nog tills han är så stor att vi kan tala med honom det här med att sova i egen säng...

• Natulcien
    Familia skrev 2014-02-03 15:02:26 följande:
    Jo, på natten sover han jämte.
    Det går bra. Men jag vill kunna lägga ner honom på dagtid.
    Vill inte gärna att han ska ligga och gråta dig till sömns.
    Det fungerar inte att han sover i vagn heller?
    Har du någon ergonomisk bärsele eller sjal du kan använda?

Vår son sov helst i rullande vagn eller i min famn i den åldern. Sova i sängen på dagtid började han kunna när han var runt 8-9 månader.
  • Queenie70

Låtit honom somna djupt. Sedan när jag trott att han sovit djupt nog, så har jag räknat sakta till 100, sen räkande jag en gång till, till hundra, väntade ett tag till, innan jag smög mig ur greppet under täcket. Har alltså legat i sängen med honom, och sedan låtit honom ligga kvar under täcket så att det inte blev en temperaturskillnad. Ett tag där tog nattningen närmare två timmar, men det var under en kort peridod.

• Familia

Jo, han somnar i vagn och bärsele, men jag vill kunna lägga ner honom när han somnat. Om han somnar i vagnen, vaknar han så fort den stannar.

Och i bärsele blir jag lika låst som om han sover i min famn.

• Familia
    Queenie70 skrev 2014-02-03 16:12:25 följande:

Låtit honom somna djupt. Sedan när jag trott att han sovit djupt nog, så har jag räknat sakta till 100, sen räkande jag en gång till, till hundra, väntade ett tag till, innan jag smög mig ur greppet under täcket. Har alltså legat i sängen med honom, och sedan låtit honom ligga kvar under täcket så att det inte blev en temperaturskillnad. Ett tag där tog nattningen närmare två timmar, men det var under en kort peridod.

Detta kan nog funka bra på kvällen.

Det största problemet är dock på dagen.
Svar på tråden Ni som har haft ett barn som gråter så fort nu lägger ner honom när han somnar och har låtit de sova på er.