• Anonym (TS)

Kan man frysa ner spermier själv?

Min man arbetar borta två veckor i månaden och oturligt nog är det så gott som alltid kring min ägglossning. Vi vill skaffa barn så jag undrar - är det möjligt att på något sätt frysa ned mannens spermier själv så att jag kan använda dem och inseminera när han är bortrest?

• Svar på tråden Kan man frysa ner spermier själv?
  • Anonym (lalalala)

Haha, nja, jag tror att de använder sig av flytande kväve eller nåt för att frysa ner snabbt. Tror inte att det går att bara lägga dem i frysen Din man får ta en semester

• Trophy

Går ju frysa in så mycket annat så varför inte, det är väl bara lägga det i frysen. Bör nog inte tina det i mikron sen bara!

• Knota
    Trophy skrev 2014-02-03 12:14:05 följande:
    Går ju frysa in så mycket annat så varför inte, det är väl bara lägga det i frysen. Bör nog inte tina det i mikron sen bara!
    Det är ju inte troligt att det går att använda sen dock.
  • Prutt

Hahaha, nej det kan du såklart inte göra. De måste frysas snabbt och vid en mycket låg temperatur och man måste tillsätta en massa grejer innan och centrifugera dem och massa saker. Lägger du spermierna i frysen så dör de på ett par timmar, helt garanterat. Antingen får du väl åka och hälsa på honom när han är borta eller så får du försöka skjuta upp ägglossningen. Ta ett dagen-efter-piller några dagar innan kanske, så att den fördröjs?

• mr me
    Trophy skrev 2014-02-03 12:14:05 följande:
    Det går säkert att frysa sperman, men man ska nog inte räkna med att det finns några spermier som fortfarande är aktiva efter att man tinat upp den igen...
  • LillaJag06

Nej det går inte!

Vet inte om du kanske skulle kunna skjuta upp din mens på något sätt så din ÄL infaller när han är hemma ( läkaren) vet säkert.

• Anonym (TS)

Ånej, det såg inte lovande ut alltså... :-/ Vet någon annan en idé hur vi ska göra?

• gbgumman

Infallar din äl alltid mitt i perioden. Du vet väl att spärma kan leva flera dar inne i din kropp. I mitt fall vart det 4 dar hört där siffran varit 6 dar.

Svar på tråden Kan man frysa ner spermier själv?