• Malin0089

Bärsele, Babygym, Babysitter? Onödigt/nödvändigt?

Hej!

Jag och sambon väntar första barnet i Juni och känner nu att vi äntligen vågar slappna av tillräckligt för att börja planera inköpen till bebis.

Vi känner att vi inte vill köpa på oss massa saker som bara kommer bli liggande, men samtidigt så är det svårt att veta vad som är "överflödigt". De sakerna som vi är mest oense om är bärsele, babygym och babysitter. Jag tycker lite att dom grejerna hör till "standard", men sambon tycker väl mer att det är lyxprylar som är onödiga att köpa på sig innan lillan kommer. Han säger att "sånt kan vi köpa när vi känner att det saknas".

Så min fråga är väl egentligen hur pass nödvändigt/onödigt det är med babygym, babysitter och bärsele? Vad har ni haft mest nytta av till era bebisar/vad hade ni klarat er lika bra utan?
    Är det standardprylar som ni tycker att man bör ha i hemmet innan bebben kommer?

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Bärsele, Babygym, Babysitter? Onödigt/nödvändigt?
  • Jacqueline

Bärsele är super smidigt om man ska någonstans och vagnen inte kan hänga med ,eller om man får ett kolikbarn som kräver att bli buren 24/7.

Babysittern är väl främst när bebis har blivit liiite större och vill se mer än insidan av vagnen hehe typ sitta och spana på mamma som plockar undan i köket eller nåt.

Babygym har jag haft till mina två men det är inte något man behöver eller som bebis har nytta av alls första tiden.

• Sisisisi

Bärsele eller ännu hellre bärsjal är enligt mig nödvändigt. Det är bra att bära bebisar mycket och dessutom smidigt. Använd från början så bebben vänjer sig.

Babygym tyckte båda mina ungar om hela första året. Vi hade ett med hårda saker.

Babysitter är smidigt att ha. Vi använde den varje dag, oftast när vi åt. Satt och gungade på babysittern med foten och fick då äta i lugn och ro :) Vi hade en äldre modell med bra gung.

Jag skulle köpa alla dessa saker igen om jag fick fler barn :)

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Pandamamma79

Babysitter och babygym hade vi mest användning av med första. Hon gillade att ligga ner mycket själv. Hon älskade babygymmet och babysittern var bra att ha första månaderna så att hon kom upp lite och kunde vara med. Ingen bärsele till henne mer än ibland.

Bärsele/bärsjal har vi haft mest användning av till lillasyster som absolut inte ville ligga själv de första månaderna. Babysittern och babygymmet var knappt använt alls till henne.

Bar henne i sjal sen sele nästan jämt det första halvåret. Hon ville vara nära, nära!

Så det är ju olika behov beroende på barn. Kanske kan ni vänta och se tills ert barn är här. Alla tre produkterna är ju lättillgängliga i butik om ni skulle behöva de snabbt sen.

• Jabba

Bärsele är ett av mina bästa köp! Köpte en ergobaby, de sitter mer som i en bärsjal, och den är superlätt att ta på. Man kan ha den på magen, rygg och höft. Lillen älskar den! Smidigt när man inte orkar krångla in vagn i bil osv. Och bra att ha i hemmet. 

Babysitter använde jag inte så flitigt, men eftersom att jag fick min gratis var det väl ganska värt att ha. Bra när de blir lite större, men fortfarande inte kan göra så mycket själv. Lillen kollade när man lagade mat och så, han tyckte det var ganska kul.

Babygym tyckte han också var roligt, men det är ofta bara en kort period och egentligen kan man ju bara ha något annat hängande som barnet kan kika på från en filt på golvet. Barn är ju oftast inte så kräsna, min pojke har t.ex. ett plåtlock som favoritleksak just nu... Och han gillar att titta på sina färgglada strumpor, så. Inte så noga, men får man ett babygym eller känner att man vill lägga pengar på det så kommer det säkert till användning i alla fall!

• Humlan87

Ja jag tycker samtliga dessa saker varit och är mycket bra att ha. Hade dock ingen traditionell babysitter utan en babygunga istället, MYCKET bra för vår lille när han hade ont i magen i början. Han gillar den fortfarande, är sex månader nu.

• Flickan och kråkan

Sjal/bärsele tillhör de få saker som jag anser vara totalt nödvändiga. Till måsten räknar jag:

Sjal
    Blöjor
    Lite kläder
    Babyskydd till bilen

Babysitter har vi aldrig haft. Babygym har vi ett som barn nummer tre har tyckt varit lite kul ibland.  Relativt onödigt alltså .

• pgw

Bärsjal/sele är jättebra om man rör sig på ställen där en barnvagn är opraktisk eller omöjlig att ha med. På skogsstigar, på ställen med mycket folk, i små butiker där en vagn inte ryms in. Hemma när man måste få något gjort och barnet bara vill vara i famnen. Jag har lagat mat med barnet i bärsjal, och hängt tvätt t.ex.

Babygym tyckte jag också var bra. När de är riktigt små kan de ju inte hålla i sakerna själva, men kan ligga och titta på dem i stället. När barnet blir större kan man ta loss leksakerna, och så får barnet pilla på dem i stället.

Babysitter var minst pop hos oss. Den skulle kanske ha funkat bättre om den hade haft en lekbåge också.

• lovely89

Bärsele har varit ett måste här hemma och jag tackar för den så det kommer vi absolut köpa till tredje med.
    Babysitter har jag också haft från start och hade inte klarat mig utan, finns speciella från nyfödd.. Perfekt om man vill duscha eller ha händerna fria och då kan man gunga med foten ex.

Babygym har de absolut ingen nytta av i början så det kan ni gott vänta med .. :) 

• mikkau

Bärsele har vi knappt använt då dottern inte tycker om att sitta i den. Babygymmet och babysittern skulle vi däremot inte klara oss utan, det är väldigt behändigt att lägga ifrån sig henne när jag behöver göra något annat :)

• daimstrut

Har två barn. Bägge har gillat babygymmet mycket och är absolut en bra grej att ha! Ettan gillade inte babysittern alls, hon ville röra på sig hela tiden och inte sitta fast, tvåan däremot tyckte mycket om den. Bärsele har vi också och det har varit bra, speciellt skrikiga kvällar men hade nog klarat mig utan. Men skulle definitivt rekommendera alla tre sakerna, köp begagnat eller låna av nån om ni vill komma billigt undan, är ju ganska kort period sakerna används.

• MissEofc

Bärselen använde vi två gånger, hon illskrek i den.
    Babygymmet skrek hon också i.
    Babysittern däremot använde vi dagligen.
    Hon var ingen famnbebis så det var det bästa vi köpte (bumbostolen hamnar också på första plats)

• Flickan och kråkan

Om man av olika skäl (praktiska eller andra) vill bära sitt barn så är mitt tips att ta med sjalen till BB. Det är liksom så nära "inne-i-magen"-miljö man kan komma så då brukar majoriteten trivas som fisken i vattnet. Skönt att slippa plastbaljan där också tycker jag . Mysigare att gå och äta med nyföding sovandes tätt mot bröstet.

Det är mysigt och praktiskt att bära . Missa inte det :

• zest

Babysitter är nog det som vi har haft mest användning för, vi köpte en rejäl som tar upp till 15 kg och än idag så kan dotter (nu 3 år) sitta i den och kolla på tv i matsalen. Hade även bärsele som fungerade bra när hon var liten, men tror att om jag hade läst mer innan så hade det nog blivit sjal.
    Babygym köpte vi inte utan hon låg på en filt och lekte med sina leksaker samt att vi hängde upp en grej som hon kunde sträcka sig efter.
    Lycka till!! 

• turkos77

Bärselen hade jag inte klarat mig utan. Finns dagar då lilleman enbart kommer till ro i den babysittern har jag 2. En som gungar automatiskt och en vanlig. Den som gungar använder vi. Den gillar han och somnar lätt i. Babygymet hade jag klarat mig utan. Visst ligger han där men är inte speciellt intresserad.

Onödigaste köp var sjalen. Sonen hatar den och jag tycker den är bökig.

• Malin0089

Tack alla som tagit sig tid att svara!

Verkar vara väldigt individuellt vad som är mest användbart. Får nog avvakta lite och hålla utkik om man kanske hittar lite billigare grejer på nätet :)

• cosinus

Sjalen och vyssanlulltassarna är mina bästa investeringar.

Babysitter - tja lite praktisk när man har större syskon för att variera var man sätter ifrån sig barnet men man kan ju också ta in babyskyddet från bilen eller lägga på en filt

Babygym. Behövs inte alls om man inte vill. Går ta vilken pinne som helst och knyta fast leksaker i och så filt under med bebis på.

• noorrkkk

Bärselen är ett måste tycker jag, då man har händer över till allt annat. Babysitter köpte jag beg med lekbåge , och babygym i trä från ikea . Så allt behöver inte bli så dyrt. Har de sparat till nr 2 som kommer nu i somnar.

• Krupskaja

Det man kan se av svaren här är väl att det beror ganska mycket på vilket barn ni får.

Så här var det för vår son:

Bärsjal och senare bärsele: Fantastiskt, använde hela tiden. Han ville inte vara ensam och inte ligga i barnvagnen. Den var praktisk i kollektivtrafiken, naturen och på stan.

Babygym: När sonen var några månader och verkade uppskatta det så hängde vi upp några leksaker under en stol, som han kunde ligga under och leka med ibland.

Babysitter: Tyckte han inte alls om.

Svar på tråden Bärsele, Babygym, Babysitter? Onödigt/nödvändigt?